Svetac je izabrao Volvo

Svetac je izabrao Volvo

»P 1800«, koji je za nekadašnji Volvo bio potpuno netipičnog, atletskog izgleda, trebao je predstavljati karakter onoga tko sjedi za njegovim upravljačem. Stoga i ne čudi da se na tom mjestu našao i Simon Templar, ekranizirani junak iz knjige Leslija Charterisa, poznatiji kao Svetac

Boris Jagačić

Izraz »kutijasti šveđanin«, stereotip je kakav su pomalo nepravedno zaradili automobili porijeklom iz Švedske i to najviše zahvaljujući konzervativnim četvrtastim limuzinama kakve su godinama izlazile iz tvornice Volvo. No taj se stereotip teško može primijeniti na Saabova vozila, a da ni za njega nisu apsolutno pravilo vrlo pokazao je Volvo svojim novijim modelima. Što tek reći za »P 1800« (1961-1973) automobil visokog stila koji neodoljivo plijeni svojom ljepotom i osebujnošću?

Za Volvo netipičnim i zaobljenim, »atletskim« izgledom automobil je trebao predstavljati karakter onog tko sjedi za njegovim upravljačem. Stoga i ne čudi da se na tom mjestu našao i Simon Templar, ekranizirani junak iz knjige Leslija Charterisa, poznatiji kao Svetac.

Prije snimanja istoimenih televizijskih serija početkom 1960-ih producenti su se suočili s jednim problemom. U Charterisovoj knjizi Svetac je vozio izmišljeni »Hirondel«, a za potrebe snimanja odlučeno je da će se ići s nekim automobilom koji se doista proizvodi. Dvojba je nastala između Jaguara XKE i Volva P 1800, ali je brzo otklonjena, budući da u Jaguaru nisu bili nimalo oduševljeni idejom da svoje skupe automobile ustupe za potrebe snimanja. Šveđanima se ideja, međutim, svidjela pa je »Svetac« Roger Moore u epizodama iz 1962. godine sjedio za upravljačem prekrasnog 2+2 coupéa.

Svečev logo pored modela P 1800 u muzeju Volva

Serija je ubrzo stekla iznimnu popularnost, a paralelno je rasla popularnost, pa i ugled Volvu. To se, dakako vrlo dobro odrazilo na prodaju ne baš jeftinog »P 1800«, tako da je prodano više od 47.000 primjeraka u coupé i karavan izvedbama. Ustupanje pet vozila za potrebe snimanja pokazalo se kao vrlo dobar marketinški potez. Zanimljivo je spomenuti da je »P 1800« Roger Moore vozio i u privatnom životu, i to godinama.

Pred očima javnosti »P 1800« je prvi put osvanuo na salonu automobila u Bruxellesu, u siječnju 1960. Karoseriju je osmislio talijanski proizvođač karoserija Frua, premda se i danas govori da je automobil djelo Šveđanina Pellea Pettersona, konstruktora čamaca i jahti koji je također radio za tu talijansku tvrtku. Volvo, međutim, nikada nije službeno potvrdio takve tvrdnje, vjerojatno stoga što je želio da se očuva uvjerenje kako je dizajn auta izvorno talijanski.

Budući da je Šveđane u to vrijeme mučio nedostatak tvorničkog prostora dogovoreno je da će se »P 1800« proizvoditi u Velikoj Britaniji. Pressed Steel izrađivao je školjke automobila, ostali dijelovi su dopremani iz Švedske, a automobile je sastavljao Jensen Motors. Te prve automobile pokretao je četverocilindrični motor zapremnine 1778 ccm, snage 100 KS. Dakle, s ubrzanjem od 0 do 100 km/h za manje od 14 sekundi i maksimalnom brzinom od 169 km/h ti automobili baš i nisu bili »palitelji guma«.

Ipak, oni su sačuvali sve dobre odlike Volva. Ispod šminkerske karoserije skrivala se zapravo mehanika Amazona, rasprostranjene limuzine švedskog proizvođača. Osim svakodnevne upotrebljivosti i robusnog motora, coupé se odlikovao i trajnom mjenjačkom kutijom. Čvrst i precizan mjenjač relativno kratkog hoda, uz volan s dva kraka i sjedalima, dodatno su pojačavali sportski dojam unutar automobila.

Ugovor s Britancima sasvim je dobro hodao dok Volvo nije odlučio nadograditi automobil i učiniti ga još kvalitetnijim. Proizvodnja seli u Švedsku 1963. iako se dijelovi karoserije i dalje proizvode u Škotskoj. Usputno, karoserija osjetljiva na hrđu bila je najlošija strana cijelog vozila. Od te godine imenu se dodaje oznaka »S« (Sverige).

(Foto: Volvo)

Glavne su promjene primjetne u snažnijem motoru, dok prednji ovjes više nije zahtijevao dodatno podmazivanje. Unutrašnjost je dobila nova kožom presvučena sjedala i kožne obloge na vratima. Narednih godina slijede izmjene maske, a branike u stilu kravljih rogova mijenjaju ravni.

Snažniji, dvolitreni motor s elektronskim ubrizgavanjem Bosch i 124 KS dovoljan za osjetno bolje performanse – 185 km/h i ubrzanje do 100 km/h za desetak sekundi – »P 1800 S« dobiva 1969. godine. Naredne godine, zbog elektronskog ubrizgavanja oznaka mu se mijenja u »E«.

Nove disk kočnice sprijeda, izmijenjena instrumentna ploča i maska bili su dostatna podloga za uvođenje sport karavana »ES« 1971. godine, s mogu mogućnošću podizanja stražnjeg stakla stakla. Taj automobil, posljednji iz serije »P 1800«. proizvodio se do 1973. godine. Na slijedeći sportski Volvo trebalo je čekati još dosta godina.

Automobil koji je prešao više od 5 milijuna kilometara!

Amerikanac Irv Gordon upisao se u Guinnessovu knjigu svjetskih rekorda kao prvi čovjek koji je istim osobnim automobilom napravio više od 5 milijuna kilometara! Gordon je 1966. kupio novi Volvo P 1800 S vozio ga je do svoje smrti 2018. godine. To je samo jedan od dokaza koliko je kvalitetno napravljen ovaj automobil. (Foto: Irv Gordon 3 Million Mile / Facebook)

Komentiraj

*