Smijeh na tri kotača

Smijeh na tri kotača

Prototip »reliant regala«, modela koji se proslavio ulogom u »Mućkama« pojavio se 1951. godine. Automobilčić grubo izrađene čelične karoserije pokretao je prastari četverocilindrični motor zapremnine 747 ccm, preuzet iz »austina 7« , serijski primjerak predstavljen je 1952. godine, a posljednja Rliantova trokolica proizvedena je 2001.

Boris Jagačić

Protagonist ludo zabavne britanske serije Mućke, sitni prevarant Derek Trotter u nekoliko se epizoda upuštao u sumnjive preprodaje automobila iz istočnog bloka »u izvrsnom stanju«. U silnom nastojanju Del ih je nastojao što je moguće više nahvaliti, što se u biti svodilo na sprdnju, a već sam izgovor Britancima teško izgovorivih naziva poput »škoda« i »lada« trebao je izmamiti osmijeh na lica gledatelja.

Trotterovi na okupu: Del, Rodney i deda

Trotterovi na okupu: Del, Rodney i deda

No stvar je u tome da je njegova trokolica koja nosi naziv komada kućnog namještaja daleko smješnija pojava od tih istočnjačkih vozila jer su to bili daleko ozbiljniji automobili, a pogotovo ako govorimo o »škodama« koje su oduvijek bile prilično solina vozila za uloženi novac.

reliant_lutkeŽuta dostavna trokolica »reliant regal« s natpisom Trotter Independent Trading Co. (New York-Paris-Peckham) u Mućkama je služila za prijevoz predmeta najrazličitije namijene, pa tako, između ostalog, i lutki na napuhavanje. Iako je bučila i za sobom ostavljala gusti plavičasti dim, neugledna, ali dragocjena trokolica bila je čestim predmetom svađe između braće Dereka i Rodneya koji se nikako nisu mogli dogovoriti na koga je red za vožnju. Već nakon nekoliko epizoda taj isti furgon postao je svojevrsni zaštitni znak serije i upravo zahvaljujući Delu i njegovom otkvačenom društvu postala je poznata i izvan Velike Britanije.

Popularno vozilo

Na Otoku joj nikakva pomoć nije trebala, s obzirom na činjenicu da su se modeli »regal«, te još u većoj mjeri njegov nasljednik »robin«, prodavali u više no pristojnim brojkama. Osim cijene, potrošnje goriva i jeftinog održavanja, razlog popularnosti »reliant regala« treba tražiti i u tome da je za upravljanje njime dostajala vozačka dozvola »A-kategorije«, za motorkotače, zahvaljujući čemu se na njega plaćao i manji porez. »Regal« je, naime, službeno bio klasificiran kao tricikl, premda je imao automobilske, pa čak i karavanske prijevozne sposobnosti.

Prototip »reliant regala« pojavio se 1951. godine. Okrugljasti automobilčić grubo izrađene čelične karoserije pokretao je prastari četverocilindrični motor zapremnine 747 ccm, preuzet iz »austina 7«. U odnosu na njega, serijski primjerak službeno predstavljen u rujnu 1952. godine u Earls Courtu u Londonu, donio je dosta poboljšanja, a među najznačajnijima je karoserija izrađena od aluminija.

clouseauZahvaljujući rezanju mase i dimenzija, 16 KS je dostajalo za krajnju brzinu od 96 km/h, što s obzirom na »nedostatak« jednog kotača, ali i cjelokupnim prvim dojmom kakav je vozilo ostavljalo na promatrača, bilo više nego dovoljno. Za bojazan ipak nije bilo mjesta, budući da su se hidraulične kočnice dokazale kao iznenađujuće učinkovite, za razliku od onih u trokolici s kakvom je u Povratku Pinka Panthera u bazen sletio legendarni inspektor Clouseau.

Suvremeni materijali

Reliant_Regal_3-25

Skroman i simpatičan: Iako ga je proslavila tek TV-serija, auto se proizvodio pola stoljeća

Od 1954. godine prvi put se u »regal«, barem prema navodima proizvođača, mogu smjestiti četiri odrasle osobe. Na ovoj drugoj seriji (MkII) alu-karoserija je imala drveni, jasenov okvir. Godinu kasnije, u ponudi je izvedba s čvrstim krovom od stakloplastike, materijala od kojeg su sada bili sačinjeni i poklopac motora, kao i stražnji dio vozila. Treća serija (Mk III) (1956.-1958.) donosi karoseriju cijelu od stakloplastike te novi aluminijski motor (592 ccm), u potpunosti Reliantov proizvod konstruiran na podlozi Austinovog agregata. Novost je i sinkronizirani mjenjač s četiri brzine. I ova se mogla naručiti u dvije izvedbe s tvrdim i platnenim krovom.

Posljednji »reliant« s mekanim krovom mogao se dobiti u četvrtoj seriji kakva se počinje proizvoditi od studenog 1958. godine. Trokolica dobiva električnu instalaciju od 12 volti, novi upravljački mehanizam i ovjes. Unatoč svemu tome već u lipnju 1959. godine smjenjuje ga nova generacija (Mk V). Bio je to prvi »reliant regal« s pravim prtljažnikom.

Svi instrumenti smješteni su u sredini između vozačkog i suvozačkog mjesta, baš kao i u »miniju«. Hvalevrijedan iskorak bio je i brisač na suvozačkoj strani, što prethodnici nisu imali. Taj posljednji »regal« u ovom rangu proizvodi se do 1962. godine kada ga zamjenjuje novi »regal 3/25«. Primjerak ovakvog modela u dostavnoj izvedbi »supervan« vozili su i Trotterovi.

Hrđu na karoseriji ne treba tražiti

delboj_capri_ghiaOčigledno drugačiji izvana »regal 3/25« imao je karoseriju od ojačanog fiberglasa. Zbog toga na »dostavnjaku« Trotter Independent Tradinga, premda prljavom i trošnom, nije trebalo tražiti hrđu, barem ne na karoseriji, za razliku od famozne Delove »ford capri ghije«. Ovdje je fiberglas dvostrano kalupljen za unutrašnju i vanjsku stranu vozila te su kalupi naknadno spajani. Konstrukcija se učvršćivala na čeličnu šasiju. Auto se mogao nabaviti kao limuzina i dostavno vozilo. Opremljen je novim, ekonomičnim vodom hlađenim motorom od 600 ccm s bregastom osovinom u glavi motora.

»Luksuzni« »regal 3/25 super« pojavljuje se 1965. godine. Ovaj se razlikovao sprijeda i straga od jeftinije izvedbe, imao je bogatiju, bolje obloženu unutrašnjost, novu prednju ploču, drugačiji položaj ručne kočnice i veće džepove za sitnice u vratima. Kupac je dobio na izbor paletu od šest boja.

»Regal« je podvrgnut izmjenama 1967. godine, kada je predstavljen i »3/30«. Valja spomenuti da je samo do 1969. godine proizvedeno oko 50.000 »regala 3/25«, što dovoljno govori o njihovoj popularnosti. Ovdje opisani »regal« silazi s proizvodnih traka 1973. godine, ustupivši mjesto modelu »robin« (koju ni na koji način ne treba dovoditi u vezu s urnebesnom epizodom Mućki »Batman i Robin«). Ova posljednja, ujedno i najpopularnija Reliantova trokolica radila se čak do 2001. godine.

Mr. Bean ga nije volio

mr_bean_reliantSpomenimo na kraju da Mućke nisu jedina britanska humoristična serija u kojoj Reliantova trokolica ima »ulogu«. Autić se povremeno pojavljivao u scenama serijala Mr. Bean, gdje na smušenog gospodina u naslovnoj ulozi djeluje kao crveni plašt u koridi.

Bean osjeća nadmoć u svojem »miniju« koji ostavlja dojam »pravog auta« pa se upušta u dvoboj s trokolicom u kojem je istjera s ceste, zatim je izgura s parkirališta, goni s ulaza u javnu garažu i ne želi ući u nju nakon autostopiranja, već radije čeka drugo vozilo jer mu je vožnja u »regalu« (očito) »ispod časti«…