Ayrton Senna: Sjećanje na Kišnog čovjeka

Ayrton Senna: Sjećanje na Kišnog čovjeka

Ayrton Senna da Silva rođen je u obitelji Miltona i Neide na današnji dan 21. ožujka 1960. godine u Sao Paulu. Njegova je obitelj imala farmu i uspješno se bavila prodajom automobilskih rezervnih dijelova.  Iako je njihova imućnost omogućila Ayrtonu da relativno rano uđe u svijet automobilizma, slično je bilo i s nekim drugim vozačima F1 i to ne objašnjava njegov izuzetan talent koji je kasnije pokazao

Svijet Formule 1 stubokom se promijenio nakon utrke za Veliku nagradu San Marina koja se odvijala u nedjelju 1. svibnja 1994., kada je u Imoli, na izlasku iz velikog desnog zavoja Tamburello  pri brzini većoj od 300 km/h s piste izletio plavo-bijeli bolid Williams FW16 sa startnim brojem 2 te udario u betonski zid. U toj fatalnoj nesreći život je izgubio jedan od najboljih vozača svih vremena – Brazilac Ayrton Senna (rođen 21. ožujka 1960.), zbog svoje nenadmašne vožnje po mokrim uvjetima poznat i kao Kišni čovjek.

Ironija je bila u tome što je Senna, nakon 10 godina provedenih na utrkama F1 bio posljednja osoba za koju se očekivalo da će poginuti u bolidu. Bio je vrhunski vozač, u najvećoj mogućoj mjeri usuglašen s bolidom i stazom. Premda je često vozio „na rubu“ uvijek je ostavljao dojam kao da sve ima pod kontrolom.

Ayrton Senna da Silva rođen je u obitelji Miltona i Neide na današnji dan 21. ožujka 1960. godine u Sao Paulu. Njegova je obitelj imala farmu i uspješno se bavila prodajom automobilskih rezervnih dijelova.  Iako je njihova imućnost omogućila Ayrtonu da relativno rano uđe u svijet automobilizma, slično je bilo i s nekim drugim vozačima F1 i to ne objašnjava njegov izuzetan talent koji je kasnije pokazao.

Od djetinjstva uz automobile

Sa sedam godina oko obiteljske farme je vozio džip, mijenjajući brzine bez kvačila. S deset je imao svoje snažno karting vozilo. Godine 1981. je preselio u Europu  i uživao dvije uspješne sezone u Formuli Ford, a zatim je 1983. počeo voziti u Formuli 3 za Dick Bennetts´ West Surrey Racing Team za koji je ostvario devet uzastopnih pobjeda.

Probne vožnje za Williams dodatno su pojačale njegovu želju da se utrkuje u Formuli 1. Uslijedila je probna vožnja za McLaren, ali dobiva bolju ponudu od momčadi Toleman koja ga je pozvala da vozi za njih. Loše je startao u Toleman-Hartu TG183B i TG184, u sezoni punoj mehaničkih kvarova, ali se ipak tri puta popeo na pobjedničko postolje.

Senna-zastavaPrvu od šest pobjeda za Lotus ostvario je 1985. na Veklikoj nagradi Portugala. No značajan trenutak u njegovoj karijeri bila je Monza 1987. godine, kada je Ron Dennis najavio da će se iduće godine Senna pridružiti Alainu Prostu u McLarenu i da će tim biti pojačan Hondinim motorima. Te je sezone McLaren doista dominirao. Između dvojca Prost-Senna stvorilo se prilično rivalstvo nakon što je u Suzuki nakon sudara momčadskih kolega naslov prvaka pripao Prostu. Nakon što je Prost 1990. otišao u Ferrari, Senna je dobio njemu puno prihvatljivijeg partnera – Gerharda Bergera  i osvojio dva uzastopna naslova svjetskog prvaka pobijedivši u 13 utrka. Godine 1992. partner mu je opet bio Berger, ali njihovi McLareni MP4/6 nisu bili dorasli Williamsima Nigela Mansella i Riccarda Patresea. Ipak, Senna je iz bolida izvukao maksimum i pobijedio u tri utrke.

Iz McLarena u Williams

McLaren je 1993. potpisao ugovor s Fordom čiji motori nisu bili tako snažni kao oni kakvi su isporučivani protivničkoj momčadi Benettona, što je postalo kamen smutnje. U nepobjedivi Williamsov tim prešao je 1994. godine. Nažalost, poginuo je u Imoli, u  trećoj utrci za Williams,  a Formula 1 je ostala bez trostrukog svjetskog prvaka i jednog od svojih najvećih šampiona ikad.  Sudjelovao je u 161 natjecanju za Veliku nagradu, ostvario 41 pobjedu, dok je na pobjedničkom postolju stajao čak 80 puta.

Spomenimo da je nesreća u kojoj je poginuo bila najgledanija nesreća u povijesti – vidjelo ju je više ljudi nego ubojstvo američkog predsjednika Johna F. Kennedyja. Nakon što je Sennin bolid stao, Ayrton je ostao nepokretan u kokpitu. Iako je bolid udario u betonski zid velikom brzinom, naizgled nije pretrpio veliku štetu kakva je bila tipična za tadašnje sudare. Otkinut je prednji kotač i prednje krilce. Kratko nakon udara bolid je stao. Zbog opsega štete koji nakon sudara ostao na bolidu, prvotno se stvorio dojam da će sudar proći bez većih posljedica. No ubrzo je postalo očito da je Senna pretrpio tešku ozljedu jer je ostao nepomičan u kokpitu u neprirodnoj poziciji tijela, nagnut ukoso. Milijuni obožavatelja užasnuto su i u nevjerici putem svojih TV prijemnika pratili daljnji razvoj događaja.

Svijet u iščekivanju

Nakon što se u nekoliko narednih sekundi Sennina kaciga pomakla prema drugoj strani, pojavila se nada kako će ipak sve biti u redu. Nakon nemalo čekanja stigla je prva pomoć, za razliku od vatrogasaca koji su stigli mnogo prije, no vatrogasci nisu htjeli riskirati pomičući  Sennu i možda prouzrokovati teže ozljede prije dolaska kvalificiranog medicinskog osoblja. Slika iz helikoptera prenosila se diljem svijeta dok su liječnici pokušavali spasiti Ayrtona. Ostalo osoblje utrke otkrilo je mrlje od krvi pored mjesta na kojemu je Ayrton udario. U trenutku ukazivanja pomoći, zahvaljujući nesporazumu, Larrousseov vozač Erik Comas pokušao se vratiti u utrku iako je bilo jasno da je utrka prekinuta. I druga tragedija je jedva izbjegnuta u Tamburellu jer je Comas jurio prema helikopteru koji je sletio na stazu, ali  zahvaljujući  sucima koji su panično mahali zastavama, shvatio je poruku i stao na vrijeme.

Profesor Sidney Watkins, poznati svjetski neurokirurg te sigurnosni i medicinski delegat, kao i vođa medicinskog tima Formule 1 na stazi, izveo je traheotomiju na Senni,a Wikipedija je prenijela njegov citat: „Izgledao je beživotno. Podigao sam mu kapke i zahvaljujući zjenicama uvidio da je pretrpio ogromnu ozljedu mozga. Izvukli smo ga iz kokpita i položili na tlo. Nakon što smo to učinili, izdahnuo je i, iako sam potpuni agnostik, osjetio sam da mu je duša otišla iz tijela u tome trenutku.“

Već je i sam vikend kada su se vozili treninzi i kvalifikacije počeo zlokobno. Nakon popodnevnih kvalifikacija u petak, Sennin sunarodnjak i početnik u F1, Rubens Barrichello, pretrpio je teške ozljede u sudaru. Senna ga je posjetio u bolnici (preskočio je ogradu bolnice nakon zabrane posjećivanja koju su izdali liječnici) te, vidjevši Rubensove ozljede, postao uvjeren kako su sigurnosni standardi u F1 pretjerano niski. Crni vikend se nastavio smrću Rolanda Ratzenbergera u slobodnom treningu koji je utjecao na Ayrtona toliko da je počeo ozbiljno pomišljati na odlazak iz svijeta Formule 1. Ironijom sudbine, svoje posljednje jutro proveo je na sastanku kolega vozača s ciljem da potaknu FIA-u (međunarodnu automobilsku federaciju, fra. Federation Interationale de l’automobile) na hitno povećanje sigurnosti stvaranjem Sigurnosne grupe vozača (eng. Drivers’ Safety group). Kao najstarijem vozaču ponuđena mu je uloga predsjednika.

Pripremio: Boris Jagačić

Komentari su zatvoreni