Samozapošljavanje: Put do uspjeha je moguć, ali dugotrajan i zahtjevan

Samozapošljavanje: Put do uspjeha je moguć, ali dugotrajan i zahtjevan

Foto: Ivan Alduk (žarko Bašićč / Pixsell)

»Slikovito zamislite da ste u automobil dobili deset litara goriva, ali nakon 100 kilometara vam treba novo gorivo koje nečim morate platiti i nadoliti. Put je to na duge staze i jedino adekvatnim stavom, radom i znanjem možete uspješno ´putovati´«, navodi Alduk koji je već poznat po originalnom i kreativnim dizajnu

Mnogi su skeptični po pitanju pokretanja vlastitog posla, prvenstveno zbog straha od neuspjeha i rizika, ali i radi tipičnih hrvatskih birokratskih zavrzlama i nepotrebne papirologije.

S druge strane, ekonomska kriza je ipak malo pokrenula stvari pa Hrvatski zavod za zapošljavanje, sa svojim paketom mjera za samozapošljavanje olakšava ključni prvi korak u toj velikoj odluci. Potpore su namijenjene svim nezaposlenim osobama bez obzira na radni staž i stupanj obrazovanja koje žele krenuti u poduzetništvo te pokrenuti vlastiti posao registracijom trgovačkog društva ili obrta.

Potpore za zapošljavanje je tijekom ove godine dobilo 2 432 poduzetnika, a među njima su i Kornelija Pavičić koja je osnovala agenciju za zapošljavanje i savjetovanje Personal & Professional te Ivan Alduk, vlasnik modnog brenda Alduk.

»Kako dugi niz godina imam iskustva u području vezanom za upravljanje ljudskim potencijalima te sam više od desetljeća radila na pozicijama direktora ljudskih resursa u velikim hrvatskim kompanijama u različitim sektorima, imala sam hrabrosti i odlučnosti početi raditi samostalno, a sredstva koja sam dobila za samozapošljavanje uvelike su doprinijele toj odluci«, započinje svoju priču Kornelija Pavičić.

Kornelija Pavičić

Kornelija Pavičić

Ideja o pokretanju vlastitog posla kroz otvaranje vlastite agencije povezuje uz dvije glavne premise.

U današnje vrijeme tvrtke koje žele postati ili ostati tržišni lideri morat će promišljati o kadrovima ne samo pametnije već i žurnije od konkurencije. Sve će se više povećavati pristup informacijama i pojedincima, tvrtke će sve više pozornosti morati poklanjati kadrovima i donositi brze i mudre odluke vezano na zapošljavanje i razvoj.

»Druga premisa kojom sam se vodila bila je činjenica da sam primijetila da je u posljednje vrijeme bilo sve više potreba, razgovora i upita vezano za individualni rad i tzv. osnaživanje pojedinaca, u cilju ostvarivanja ne samo profesionalnog, već i cjelokupnog osobnog potencijala«, otkrila nam je Pavičić, koja je inače diplomirani psiholog i certificirani psihoterapeut.

»Upravo to osnovno zvanje mi je uvijek pomagalo da vidim, da tako kažem, tu ljudsku stranu realnog biznisa. Uvijek sam radila puno i dobro za druge poslodavce, zatim sam si sama postavila pitanje – zašto ne bih isto tako predano i kvalitetno radila i za sebe?«, naglašava naša sugovornica.

Bez administrativnih prepreka

kornelija-pavicic-2Agencija Personal & Professional je specijalizirana, prvenstveno, ali ne i isključivo na turizam, trgovinu i srodne usluge te vezana većinom na lokalno tržište rada. Tvrtkama i klijentima koji ih angažiraju omogućavaju da se oni fokusiraju na svoj vlastiti biznis, prepuštajući agenciji da odradi dio koji se odnosi na ljudski kapital, a to između ostalog postižu savjetovanjem, individualnim osnaživanjem kroz podršu, psihodijagnostičkim testiranjem i radom na promjenama životnih navika, a također osiguravaju i poslovnu podršku, posredovanje u zapošljavanju, privremeno zapošljavanje i treninge.

Pomalo iznenađujuće za hrvatske uvjete, ali administrativne prepreke našim poduzetnicima nisu stvarale probleme.

»Procedura je bila relativno jednostavna, izrada plana poslovanja i prikupljanje osnovne dokumentacije je trajala kratko jer sam točno znala što želim«, kazala nam je Pavičić dodavši kako je kontrola namjene i potrošnje dobivenih sredstava za samozapošljavanje vrlo razrađena kroz dokumentaciju.

Sama inspekcija može provesti vrlo jednostavno kontrolu namjenskog trošenja ovih poticajnih sredstava, jer je obveza korisnika sredstava da jasno specificira sve što je kupljeno te isto potkrijepi računima.

Zanimalo nas je koje su im birokratske ili neke druge zapreke najviše stvarale probleme?

»Iznenadili biste se kada bih vam rekla da ih zapravo nije niti bilo. Sve je teklo vrlo glatko, na svim mjestima gdje sam došla dobila sam jasne i strukturirane odgovore na sva pitanja. Najvažnije je znati što zapravo u životu kao poduzetnik želite. Meni je dugo godina trebalo da se odlučim na ovaj korak, danas mi je uistinu žao da nisam startala s privatnim poslom još prije desetak godina, ali zacijelo tada ja kao osoba nisam bila dovoljno sigurna u sebe i u uspjeh, odnosno čak možda niti dovoljno zrela u profesionalnom smislu«, odgovara Pavičić.

Poticaji kao prvi korak do uspjeha

 S tim se slaže i diplomirani dizajner modnog i tekstilnog dizajna Ivan Alduk.

»Savjeti i stručna pomoć osoblja iz HZZ-a mogu iznimno pomoći i olakšati cijeli proces. Poticaj je uložen u stvari neophodne za rad kao što su specijalizirani strojevi, računalo i slično. Troškovi u poslovanju su iznimno veliki te svaki poticaj, pogotovo u početku, jako je bitan i dobrodošao«, objašnjava Alduk dodajući kako poticajna sredstva nisu nešto što će ideju ili firmu dignuti na noge i hraniti godinu dana.

Riječ je o jednoj subvenciji koja će u startu olakšati probleme i troškove, ali ne ih i preporoditi. Potreban je rad, kvaliteta i osluškivanje tržišta kako biste stvarali i rasli.

»Slikovito zamislite da ste u automobil dobili deset litara goriva, ali nakon 100 kilometara vam treba novo gorivo koje nečim morate platiti i nadoliti. Put je to na duge staze i jedino adekvatnim stavom, radom i znanjem možete uspješno ´putovati´«, navodi Alduk koji je već poznat po originalnom i kreativnim dizajnu.

Alduk-dizajn

Smatra kako se u Hrvatskoj može uspjeti, kao i na bilo kojem drugom mjestu.

»Nije ništa lakše ili teže ovdje ili bilo gdje drugdje vani jer je u svakom slučaju teško i iziskuje dosta truda, rada, znanja i spremnosti na novo učenje. Kao mladoj osobi, meni je to upravo jedan od izazova jer ne volim monotone i uhodane sisteme koji nisu generalni i ne vrijede za sve podjednako«, otkriva nam mladi dizajner naglasivši kako smatra da se negativna poduzetnička klima polako mijenja pa poduzetnost i proaktivnost stvaraju pozitivne promjene.

Naši su sugovornici prepoznali svoju vrijednost te im je jedini logičan korak, na temelju iskustva i znanja, bio stvaranje vlastitog biznisa, a upravo to preporučuju onima koji se o tome još premišljaju – ne bojte se ulaska u samostalne poduzetniče vode.

»Sve fleksibilniji zakoni i poticaji također pogoduju razvoju privatnih inicijativa. Svaki poduzetnik ako vjeruje u uspjeh i ako je odlučan dati svoj maksimum, ne treba se bojati ovog koraka. Sve je više poticaja koji se na tržištu nude, naprosto trebate odlučiti raditi ono što volite i željeti dati najbolje od sebe«, završila je ovu poticajnu priču Kornelija Pavičić.

Ivona Conjar