SAD: Kupnja domaćeg automobila je ipak najbolja investicija

SAD: Kupnja domaćeg automobila je ipak najbolja investicija

Američka tvrtka Kelley Blue Book koja se bavi procjenom vrijednosti automobila je kako bi kupcima olakšali izbor pri kupnji novoga automobila izračunala ukupne troškove za petogodišnje različitih marki u 22 različite klase. Računica se sastoji od čimbenika kao što su procijenjeni pad vrijednosti vozila kroz godinu, troškovi goriva, osiguranja, održavanja i  popravaka, kao i državnih davanja…

Zbog ekonomske krize Hrvatska je postala interesantno tržište za plasman jeftinijih, rabljenih automobila. Na žalost, zbog nemogućnosti kupnje novih vozila, hrvatski vozni park se ne poboljšava. Davanja su velika, a iako tvrdi da joj je stalo do ekologije, država je s početkom ove godine ukinula dodatne popuste pri kupnji novih hibridnih vozila. Rezultat:  iz susjednih zemalja Europske unije sve više uvozimo islužene i tehnološki zastarjele automobile upitne kilometraže i sigurnosti, koja pojačano utječu na okoliš. Naime, prema podacima agencije  Promocija plus tijekom 2013. godine uvezeno je najviše automobila starosti 12 godina (2001. godište), čime se samo ubrzalo statističko starenje domaćega voznog parka, koji se ionako ne može pohvaliti dobrim prosjekom. Naime, prosječni automobil hrvatskog vlasnika star je 11 godina.  Odmah iza 12-godišnjaka, slijedi uvoz tek godinu mlađih primjeraka.

Ukratko, 44,21 posto rabljenih automobila uvezenih 2013. godine bilo je staro od devet do 12 godina. Na vrhu popularnosti su automobili njemačke proizvodnje, a pri vrhu je i francuski Renault. No, uzmemo li u obzir da su među starim polovnjacima uz omiljene Volkswagene, relativno često i  Mercedesi i BMW-i, nameće se ono staro pitanje nije li uputnije kupiti nov(iji) automobil nekog manje luksuznog proizvođača nego stari isluženi primjerak s trokrakom zvijezdom.

Premda se u  Sjedinjenim Državama bilježi porast kupnje novih automobila, Američka tvrtka Kelley Blue Book, koja se bavi procjenom vrijednosti automobila iznosi podatak da i tamošnji kupci sve više plaćaju za novi automobil. Tako su došli do zaključka da je trošak posjedovanja automobila u SAD-u 2013. godine porastao za 1,96 posto u odnosu na godinu ranije. Ne bi li kupcima olakšali izbor pri kupnji novoga automobila izračunali su ukupne troškove za dugotrajno – petogodišnje – posjedovanje automobila, podijeljenih u 22 različite klase. Računica se sastoji od čimbenika kao što su procijenjeni pad vrijednosti vozila kroz godinu, troškovi goriva, osiguranja, održavanja i  popravaka, kao i davanja državni. Njome se otišlo toliko daleko da se mogu vidjeti točno koliko pojedini automobil košta prosječnog vlasnika u petogodišnjem razdoblju. Spomenimo da prema KBB-ovom istraživanju prosječno vozilo nakon pet godina zadržava svega 39,7 posto svoje prvobitne tržišne vrijednosti.

Japanci se „ne daju“

Dobiveni podaci vrlo su zanimljivi. Među luksuznim i automobilima srednje klase najpovoljnijom kupnjom pokazali su se proizvodi sa značkom Lexusa i Mazde. Kod Mazde se hvali dobro držanje vrijednosti, relativno mala davanja, niski troškovi osiguranja i mala potrošnja goriva. Kod prestižnih marki vozila Lexus zahtijeva najmanje popravaka i održavanja, a također je dobio dobre ocjene za potrošnju goriva u svojoj klasi, kao i za niže troškove osiguranja.

No, premda su ova dva japanska proizvođača polučila uspjeh u istraživanju, pokazalo se da su u čak 13 od 22 kategorije najpovoljnija kupnja ipak domaći, američki proizvodi.

Među njima se ističe Chevroletov „spark“ koji je jedan od omiljenih mališana i u nas. No, „spark“ je ovdje potukao konkurente u klasi električnih automobila.

U istraživanju se ističe kako odabir automobila ili kamiona koji manje troši značajno utječe na sveukupne troškove vožnje i vlasništva. Premije osiguranja su druga stavka na koju treba obratiti dodatnu pozornost s obzirom na povijest reklamacija i troškova popravaka. Zbog toga su u Sjedinjenim Državama premije za kombije i SUV vozila niže nego što je slučaj sa sportskim i superluksuznim automobilima.

Galerija najpovoljnijih automobila po klasama može se pogledati ovdje.  (B. J.)