Rudolf Diesel patentirao je svoj najznačajniji izum 9. kolovoza 1898.

Rudolf Diesel patentirao je svoj najznačajniji izum 9. kolovoza 1898.

9. kolovoza 1898. godine Rudolf Diesel je patentirao svoj najznačajniji izum – motor s unutrašnjim izgaranjem

Izumitelj diesel motora bio je primarno vođen željom da stvori što učinkovitiji motor. Brinulo ga je što su tadašnji parni strojevi kroz svoj rad gubili čak 90 posto korisne energije. Osnovna komparativna prednost koja je učinila diesel motore toliko popularnima i široko rasprostranjenima u najrazličitijim tipovima primarno industrijske primjene zapravo je bila uključena u njegov razvoj od samog početka.

Dieselov stroj je učinkovito zamijenio radne parne strojeve u čitavom nizu industrijskih aplikacija, a primjena u putničkim automobilima bila je sporedna linija razvoja, iako danas, pogotovo u Europi, ima sve veći značaj.

Osnovna ideja patentiranog motora je visoka kompresija  (sažimanje) goriva prije ubrizgavanja u cilindar, i na taj način je izbjegnuta upotreba automobilskih svjećica i iskre koja započinje eksploziju u motoru. Zbog visokog tlaka goriva, nije potrebna iskra za iniciranje eksplozije.

U početku je kao gorivo koristio ugljenu prašinu. Prototip je izgrađen u tvornici MAN (Maschinenfabrik Augsburg). Nakon primjene svog motora, Rudolf Diesel je postao milijunaš. Iako je Diesel kao gorivo za svoj motor preferirao ugljenu prašinu ili biljno ulje (koje se tek odnedavno počelo upotrebljavati), kao gorivo se udomaćilo tzv. dizelsko gorivo koje je jeftinija frakcija nafte od benzina.

Pošto su Dieselovi motori robustniji od benzinskih motora, nisu bili primjenjivi za neke namjene kao što su motori za zrakoplove. Zato su se pokazali dobrim za cestovna motorna vozila, i izvrsnim za stacionarne namjene, ili za velika prometna sredstva kao što su brodovi, podmornice i/ili lokomotive.

Rudolf Christian Karl Diesel rođen je 18.ožujka 1858. kao dijete bavarskih imigranata u Parizu. Djetinjstvo je proveo u Francuskoj i Engleskoj, a dobro poznavanje engleskoga i francuskoga mu je pomoglo u znanstvenom radu.

Rudolf Diesel je tijekom života doživio nekoliko živčanih slomova, a bio je i paranoičan. Diesel je pod nikad razjašnjenim okolnostima nestao s malog poštanskog broda kojim je 1913. putovao na relaciji Antwerpen – Harwich, a njegovo je truplo nekoliko dana kasnije pronađeno u La Mancheu. Njegova misteriozna smrt je kasnije ponudila dva objašnjenja: 1. samoubojstvo i 2. ubojstvo zbog njegova protivljenja upotrebe Dieselova motora u njemačkim podmornicama.

Pripremila: Melita Funda