Rijetko viđeno lice na zagrebačkim cestama

Rijetko viđeno lice na zagrebačkim cestama

Pamti ovaj „francuz“  vremena kad je naš Zagreb drukčije izgledao, preživio je smjenu režima i Domovinski rat i sada, eto, vozi po ulicama Europske unije. Tako će, nakon crvene petokrake i šahovnice, možda na registraciji nositi još i žute zvijezde EU-a, kako su svojedobno predložili neki dizajneri. Tko zna …

Tekst i foto: Boris Jagačić

Hodajući gradskim ulicama nedavno smo uočili jedno „lice“ koje rijetko viđamo na našim prometnicama. A s obzirom da nas uvijek renault6_sprijedarazveseli kada naletimo na neki dobro očuvani primjerak starijeg vozila sa zagrebačkim regama,  ovdje smo mu odlučili posvetiti par redaka. Riječ je o Renaultovoj „šestici“ boje poznate i kao „trula višnja“.  Pamti ovaj „francuz“  vremena kad je naš Zagreb nešto drukčije izgledao, preživio je smjenu režima i Domovinski rat i sada, eto, vozi po ulicama Europske unije. Tako će, nakon crvene petokrake i šahovnice, možda na registraciji nositi još i žute zvijezde EU-a, kako su svojedobno predložili neki dizajneri. Tko zna …

U svakom slučaju, njegov vlasnik ili vlasnica zaslužuju pohvale jer je „starac“ koji se počeo proizvoditi  proizvodio od 1968 , pa sve do sredine 1980-ih (u Španjolskoj i Argentini), u  mnogo je boljem stanju nego puno mlađi primjerci automobila. Model koji je trebao popuniti rupu između manjeg „renaulta 4“ i luksuznog „renaulta 16“  kojemu je izgledom sličio, nije postigao planetarnu popularnost „četvorke“ na koju se uvelike tehnički oslanjao. Ovaj mali obiteljski automobil predstavljen je na pariškom salonu automobila 1968. godine kao konkurent Citroënovim modelima „ami 6“ i  „dyane“.

„Renault 6“ se proizvodio na platformi „katrice“ te je poput nje imao mjenjač na kontrolnoj ploči, koji znamo i kao „kišobran“.  Uz to, s njom je dijelio i motor zapremnine 845 ccm (25 kW/34 KS pri 5000 o/min) i druge dijelove, pa su to tehnički vrlo slično automobili, jedino što je „šestica“ bila većih dimenzija, prostranija i modernijeg dizajna. Također, razlike su bile uočljive i u unutrašnjem uređenju, koje nije bilo spartansko kao u „četvorci“, imao je i bolju ventilaciju, odnosno bolje riješeno grijanje i hlađenje unutrašnjosti.

Nedostatak snage

renault6_stragaNa testovima u specijaliziranom tisku, automobilu je predbacivan nedostatak snage s obzirom da je motor preuzet iz manjeg modela sad morao pogoniti teži R6. No, i tako je R6, koji je prazan težio oko 750 kilograma mogao navući 120 km/h. Promjene stižu 1970. godine, kada izlazi nova izvedba „renaulta 6“ s 1,1-litrenim motorom (33 kW /45 KS  do 35 kW /47 KS, ovisno o izvedbi))  kakav se koristio u „renaultu 8“, na što se gledalo kao veliko poboljšanje. Ovaj je postizao krajnju brzinu od 135 km/h. Novi je model  također bio bolje opremljen, imao je novu mjenjačku kutiju, sustav hlađenja, ali i prednje disk kočnice. Na španjolskom tržištu bio je dostupan R6 s motorom od 956 ccm, zbog tamošnjih poreznih razreda, koji su povećavali cijenu vozila s motorima čija je zapremnina prelazila 1040 „kubika“.

Četiri godina kasnije, 1974., R6 izlazi s četvrtastim prednjim svjetlima kakva ima i gore spomenuti automobil, nova stražnja svjetla i prednju masku, a „žmigavci“ i gradska svjetla su preseljena s prednje maske na branik.

Proizvodnja i prodaja ovog modela zaustavljena je u Francuskoj, ali i većini europskih zemalja 1980. godine, bez izravnog nasljednika, dok se automobil proizvodio u Španjolskoj i Argentini do sredine 1980-ih. U Kolumbiji proizvodnja je zaustavljena 1984. kada je počela proizvodnja „renaulta 9“.

renault6_bokSpomenuto vozilo se baš kao i „četvorka“ odlikuje jednostavnom i pouzdanom mehanikom, jedino što mu je karoserija osjetljiva na koroziju što je, uz manji broj prodanih vozila u odnosu na popularnu „katricu“, jedan od razloga zašto ih rijetko susrećemo. A upravo su praktičnost i pouzdanost bile glavne odlike kojima je R6 privlačio svoje kupce. Premda nikada nije bio predmetom požude kolekcionara, ovaj autić zaslužuje da mu se posveti nešto pozornosti, osobito kad ponosno nosi zagrebačke registracije.