Ranč Cadillaca

Ranč Cadillaca

Nedaleko od grada Amarillo u saveznoj državi Teksas još od 1974. godine stoji javna umjetnička instalacija i skulptura nazvana Cadillac Ranch. Instalaciju potpisuju Chip Lord, Hudson Marquez i Doug Michels, koji su bili dio umjetničke skupine nazvane Ant Farm.

Instalacija se u biti sastoji od deset poluzakopanih automobila američke marke Cadillac s prednjim dijelom u zemlji, pod kutom koji odgovara nagibu Velike piramide u Gizi. Stari, isluženi, polovni automobili od kojih su neki doslovce trebali završiti na otpad, spašeni su zahvaljujući umjetničkom trojcu te i danas služe kao interesantna i originalna umjetnička tvorevina, ali i turistička atrakcija vidljiva s državne ceste 40.

Ipak, nisu baš svi bili posve bezvrijedni. Među njima se mogao naći i poneki ispravan primjerak.

Izložena vozila zapravo predstavljaju evoluciju Cadillaca od 1949. do 1963. godine, najznačajnijem razdoblju postojanja repnih krilaca.

U instalaciji su slijedeći modeli:

  1.   1949. Club Coupe (tzv. Sedanette)
  2.   1950. Serija 62 Sedan
  3.   1954. Coupe de Ville
  4.   1956. Serija 62 Sedan
  5.   1957. Sedan
  6.   1958. Sedan
  7.   1959. Coupe
  8.   1960. Sedan de Ville s tvrdim krovom
  9.   1962. Limuzina s četiri prozora
  10.   1963. Sedan de Ville

Chip Lord i Doug Michels bili su arhitekti, dok je Marquez bio umjetnički student na Sveučilištu Tulane u New Orleansu. Prema Lordu, »Ant Farm je osnovan kao alternativna arhitektonska praksa, vrsta eksperimenta u pokušaju da uništi normalne korporativne načine obavljanja arhitekture«.

Marquez je izjavio kako su on i Lord nadahnuće za instalaciju dobili iz knjige The Look of Cars (eng. Izgled automobila) u kojem je bilo riječi o rastu i padu popularnosti repnih krilaca, »peraja«, dizajnerskom rješenju koje je prihvaćeno na mnogim automobilima američke proizvodnje iz 50-ih i 60-ih godina prošlog stoljeća. Među njima se posebno isticao Cadillac, a Marquez je »oduvijek volio Cadillace«.

Izvor fotografije: http://ramrao.com

Prema iskazu grupe umjetnika, oni su 1972. u San Franciscu dobili popis ekscentričnih milijunaša, identificirajući Stanleya Marsha trećeg u Amarillu među onima koji bi mogli financirati jedan takav projekt. Marshu je trebalo malo vremena da mu spomenuti projekt »sjedne«.

Cadillac Ranch se prvotno nalazio na polju pšenice, ali je zbog širenja gada 1997. instalacija potiho premještena 3 km zapadno, do kravljeg pašnjaka. Obje lokacije pripadale su lokalnom ekscentričnom milijunašu Marshu, koji je bio i zaštitnik projekta.

Iako se nalazi na privatnom zemljištu, Cadillac Ranch slobodno posjećuju prolaznici. Čak se i potiče se pisanje grafita ili druge vrsta bojanja, tako da su automobili već odavno izgubili svoje izvorne boje te su danas divlje ukrašeni. Ant Farm umjetnici poticali su ovu vrstu javne interakcije s automobilima. Oni su željeli da to bude »interaktivni spomenik« na kojem se ljudi mogu (umjetnički) izraziti.

No treba spomenuti da su ti »umjetnici« u prekršaju, jer je država Teksas postavila obavijest prema kojoj je ispisivanje grafita i sl. duž autoceste protuzakonito.

Auti su odavno izgubili svoje izvorne boje, a sada su divlje ukrašeni. (Izvor fotografije: http://ramrao.com)

Automobili se periodički obnavljaju u različitim bojama (jednom u bijeloj za potrebe snimanja TV reklame, jednom u ružičastoj u povodu rođendana Marshove supruge Wendy, a zatim opet osvanu u crnoj boji kao svježe umjetničko platno za nove posjetitelje). Godine 2012. oslikani su u duginim bojama u povodu homoseksualne manifestacije Gay Pride.

Spomenimo da je Cadillac Ranch naslov poznate pjesme Brucea Springsteena s albuma The River (1980.), dok je lokacija poslužila za naslovnice albuma i snimanje spotova više glazbenika.

Cadillaci su nakratko »obnovljeni« u svojim izvornim bojama pod pokroviteljstvom lanca motela Hampton Inn.

Pripremio: Boris Jagačić

Ostavi komentar

*