Prvi hrvatski tramvaj –  130. obljetnica osječke konjske željeznice

Prvi hrvatski tramvaj – 130. obljetnica osječke konjske željeznice

Zagreb i Osijek danas su jedini od Hrvatskih gradova gdje se u javnom prometu koristi tramvaj. Njima su se svojedobno vozili i stanovnici Dubrovnika, Rijeke, Pule i Velike Gorice…

Osijek je prvi grad u Hrvatskoj gdje se u javnom prometu pojavio tramvaj. O njegovoj povijesti govori prigodna izložba u Tehničkom muzeju koja će biti otvorena od 10. rujna do 5. listopada 2014 u 12 sati. Izlošci su presnimci fotografija iz zbirki Državnog arhiva u Osijeku, Muzeja Slavonije Osijek te privatnih zbirki Ane Medvidović, Marina Topića i Vlade Pesta. Izvorne fotografije snimljene su u Osijeku krajem 19. i početkom 20. stoljeća.

Zagreb i Osijek danas su jedini od Hrvatskih gradova gdje se u javnom prometu koristi tramvaj. Njima su se svojedobno vozili i stanovnici Dubrovnika, Rijeke, Pule i Velike Gorice…

Prvi tramvaj u Hrvatskoj počeo je prometovati 1884. u Osijeku. Osijek je tada imao oko 18.000 stanovnika, a s obzirom na ubrzano širenje grada i jaki gospodarski razvoj bilo je potrebno organizirati brži i masovniji gradski prijevoz putnika od tada postojećih konjskih omnibusa. 27. lipnja 1883. sklopljen je ugovor između grada Osijeka i Osječkog d.d. za konjsku željeznicu o uvođenju konjskog tramvaja, tada suvremenog prometnog sredstva koje se udomaćilo u velikom broju gradova širom Europe. Osječko d.d. za konjsku željeznicu dobilo je po tom ugovoru koncesiju na 65 godina te dopuštenje za gradnju tramvajske pruge na gradskim ulicama i za gradnju spremišta za kola (remize) i staja za konje. Osječki konjski tramvaj službeno je počeo voziti 10. rujna 1884. Premda je prva inicijativa o elektrifikaciji tramvaja pokrenuta potkraj 1899. električni tramvaj u Osijeku počeo je prometovati tek 1926. godine. Razlog je bio bizaran – premda je gradsko poglavarstvo odobrilo projekt dva gradska koncesionara nisu se mogla dogovoriti o uvjetima njegove realizacije…

Autor izložbe Osječanin Vlado Pest, iako zvanjem stručnjak vanjske trgovine, a zanimanjem turistički vodič, najveći dio svog života iz ljubavi prema svome gradu posvetio je izučavanju njegove povijesti, osobito graditeljstva i prometa.

Od prvoga svoga pisanoga rada “Razvoj arhitekture Osijeka” 1972. godine  do posljednjega koji je u pripremi za tisak, knjige “Moj Osijek – prilog povijesti gradnje grada” autor se posvećuje svome gradu i njegovoj prošlosti, pri čemu na razne načne nastoji obilježiti raznim događanjima značajne obljetnice svoga grada kao što i ovom izložbom želi hrvatskoj javnosti predstaviti prošlost svoga grada i prvoga hrvatskog tramvaja. (zg-magazin)