Pothvat hrvatske balonašice mogao bi revolucionarizirati putovanje u svemir

Pothvat hrvatske balonašice mogao bi revolucionarizirati putovanje u svemir

Balon na vrući zrak leti zahvaljujući tome što je crne boje tako da upija toplinu te je napravljen od posebno lakog i prozračnog materijala pa je upola lakši od klasičnih

Hrvatska balonašica, predsjednica Balon kluba Zagreb i hrvatska reprezentativka u letenju balonima na vrući zrak, Marija Petrić-Mikloušić ušla je u povijest kao prva pilotkinja balona na vrući zrak koji se uzdignuo u nebo pogonjen isključivo sunčevom energijom.

Prvi službeni takav let dogodio se 8. studenoga na području White Sands pustinje u Novom Meksiku, na simboličnom mjestu gdje je prije više od 70 godina započeo razvoj raketa koje su se kasnije koristile u Apollo programu.

»Let je trajao 2:55 minuta, a uvjeti su bili idilični i mirni da smo tako mogli ostati satima. Pri odabiru lokacije bila nam je bitna bijela podloga pustinje jer smo očekivali jači efekt radi refleksije sunčeve energije i doista se to dogodilo, ali smo ipak ostali iznenađeni enormnom snagom koju je balon postigao«, kazala nam je Marija dodavši kako je bez problema mogla završiti u svemiru da je nisu držali konopcima.

marija_miklousoic_balon

Na granici znanosti i umjetnosti

Solarni balon na vrući zrak razvijen je na granici znanosti i umjetnosti u sklopu projekta svjetski priznatog umjetnika i vizionara Tomása Saracena koji je do sada razvijao ideju revolucionariziranja leta i putovanja u svemir bez raketnog pogona i bez emisija CO2.

Balon na vrući zrak leti zahvaljujući tome što je crne boje tako da upija toplinu te je napravljen od posebno lakog i prozračnog materijala pa je upola lakši od klasičnih, a našu balonašicu Saraceno je angažirao jer je jedna od najiskusnijih pilotkinja svijeta s 30 godina iskustva u letenju.

Na temelju prvog leta uočili su kako na balonu treba napraviti neke izmjene kako bi odgovarao za slobodan let na sunčevu energiju kojeg su planirali izvesti početkom siječnja na Velikom slanom jezeru u Boliviji, no balon je trenutno vraćen u britansku tvornicu radi preinaka, pa nastavak revolucionarne prakse ovisi o završetku radova.

»No ako ne uspijemo početkom godine, pozvat ćemo Tomasa u naše Zagorje kada padne snijeg, pa bi sličan efekt reflektiranja mogli ostvariti i na njemu«, otkrila nam je sugovornica koja priznaje kako nikad nije mislila kako će letjeti na solarni pogon, iako duboku vjeruje u takvu energiju.

»Zapravo se godinama pitam zašto ne koristimo solarnu energiju i vjetar, jer se radi o prirodnim resursima koje bi trebalo puno više iskorištavati i primjenjivati u svakodnevici«, dodaje hrvatska balonašica.

S ovom zanimljivom aktivnošću se počela baviti zahvaljujući suprugu, a danas je im je to obiteljska zanimacija jer su s njom „zarazili“ i sina Igora.

Koncentracijom i iskustvom do sigurnosti

balon-solarni-pogon-2Inače lete na sportskom aerodromu u Zaboku jer u Zagrebu postoji previše građevina, a u blizini je zračna luka zbog koje ne mogu letjeti visinom kojom bi željeli – oko 1500 metara, dok je gornja visina za balonaše do 3500 metara iznad koje se preporučuje nošenje kisika.

»Koncentracija ja najvažnija prilikom pilotiranja balonom, on je specifična letjelica – ne uzlijeće niti ne slijeće na aerodrom i nema tipične procedure. Krećemo se mijenjanjem visine na kojima djeluju različiti vjetrovi, a iznimno je važno uvijek gledati i planirati unaprijed, za što treba dosta iskustva«, objasnila nam je Marija kazavši kako u svojem bogatom iskustvu nije imala nesreća.

»Kada se i događaju nesreće razlog su neiskustvo i loša procjena te nepoštivanje vremenskih uvjeta. Vrijeme je nešto protiv čega se ne možemo boriti i ne treba forsirati kada ne postoji sigurnost«, dodaje balonašica.

Interes stranih medija

Ovaj veliki pothvat ostao je zapažen i u hrvatskoj javnosti i medijima koji se toliko ne bave ovim sportom niti njihovim uspjesima na natjecanjima.

»Malo me iznenadila ovako velika zainteresiranost jer vani više ljudi zna za nas i više nas prate inozemni mediji. Na početku idućeg mjeseca u Parizu će se predstaviti cijeli projekt u vezi solarnog pogona u sklopu konferencije o klimatskim promjenama, tako da će se tada saznati više detalja i materijala o samom letu«, najavila je naša sugovornica.

Za kraj nas je zanimalo postoji li kod naše pilotkinje strah tijekom leta?

»Uvijek postoji strah, zapravo bi to prije nazvala pozitivno uzbuđenje i oprez, jer se bilo koji let nikad ne bi trebalo olako shvatiti. Danas, nakon godina iskustva, drugačije gledam na sve, a ipak se letovi razlikuju kad smo na natjecanjima pa kad letimo s iskusnim kolegama te kad učimo nove članove. Tada sigurnost posebno mora biti ne na razini od sto posto, nego milijun posto i zbilja pazimo na svaku sitnicu. Kod balona nema sofisticirane tehnike, ali ljudi precijene svoje mogućnosti i tada dođe do nesreće«, zaključuje Marija.

Bio je ovo tek prvi eksperiment s balonom na solarnu energiju, povijesni početak nove faze koja bi trebala omogućiti njihov razvoj i masovnu upotrebu, te realizirati prvi suncem pogonjen let oko svijeta, a dugoročno i putovanje u svemir.

Ivona Conjar