Porsche 911 turbo: Najslavniji od slavnih

Porsche 911 turbo: Najslavniji od slavnih

Svojevremeno najbrži njemački cestovni automobil »porsche 911 turbo« odlikovao se strahovitim ubrzanjima i izvanrednom kočenju po čemu je postao (i ostao) referenca drugim sportskim automobilima

Boris Jagačić

Prošle su već 42 godine otkako je Porsche u Parizu predstavio svoj danas već legendarni »911 turbo«. Bio je to automobil koji je trkaće performanse približio »civilima« dubokog džepa, ujedno i Porscheov odgovor svim onim kritičarima koji su govorili kako »911-ice« s motorima manjih zapremnina imaju »razočaravajuće« performanse. Svojevremeno najbrži njemački cestovni automobil »porsche 911 turbo« odlikovao se strahovitim ubrzanjima i izvanrednom kočenju po čemu je postao (i ostao) referenca drugim sportskim automobilima.

Iako mu je dobrim dijelom put do slave prokrčila već sama po sebi čuvena serija koja je poznata gotovo kao i sama marka, »911 turbo« ipak se pamti kao izniman auto čak i za jedan »porsche«. Ionako čuven niz brojeva 9-1-1 još je dobio na slavi kada je uz njega počeo stršati natpis »turbo«.

porsche_911_t_konji

Senzacionalni »911 turbo« tako je pokretao trolitarski zrakom hlađeni bokser motor sa šest cilindara, s dva ventila po cilindru, Boschovim elektronskim ubrizgavanjem goriva i KKK turbo punjačem. Istiskivao je dvostruko veću snagu od izvorne »911-ice«, odnosno 260 KS (pri 5500 o/min), a i njegova krajnja brzina približila se toj brojci. Do »stotke« je trebalo tek nešto više od pet sekundi.

Potrebna iskusna vozačka ruka

porsche-911-t-letiUnatoč »paklenim« performansama, turbo izvedba se bolje ponašala na cesti i bila je predvidljivija od slabijih prethodnika, dok su joj aerodinamični dodaci (spojleri) pomagali u očuvanju stabilnosti pri velikim brzinama. No, treba spomenuti da je i ovaj automobil kao i većina prijašnjih »porschea«, a osobito prethodna serija »356« koju je naslijedila »911«, zahtijevala iskusnu vozačku ruku pri brzoj vožnji. Sa zanošenjem repa, pogotovo na mokrom kolniku nisu se adekvatno mogli nositi baš svi vozači. K tome, netko tko je izdvojio hrpu novca za automobil možda je očekivao uglađeniju vožnju i ravnomjerniju isporuku snage, ali to »911 turbo« nije bio u stanju pružiti. Karakteristično za nekadašnje turbo automobile, ovaj je brutalni sportaš patio od »turbo rupe«, što se manifestiralo u trzanju prilikom naglog ubrzavanja. No, mnoge je očarala upravo ta sirovost prvih turbo »911-ica«.

Među tim osobama našao se i sam Ferdinand Porsche koji ga je koristio za privatne potrebe do 1980. godine. Premda je isprva planirana izrada samo 1000 primjeraka »911 turbo«, nevjerojatno dobar prijem kod publike i ekonomski bum u Europi i SAD-u produžio je život modela. Potražnja za sportskim automobilima koji, na žalost, nekima služe tek za isticanje statusa bilježila je ozbiljan porast pa se »911 turbo« nastavio dobro prodavati i u 1980-ima. Tako je od 1974. do 1989. napravljeno približno 21.000 takvih opakih mašina.

Motori iz 911 S i 911 Turbo (1976.)

Motori iz 911 S i 911 Turbo (1976.)

Nakon toga napravljena je dvogodišnja pauza u proizvodnji turbo izvedbi, pa nova generacija modela s turbo punjačem izlazi tek 1991. Ovu je pokretao veći i snažniji motor, zapremnine 3,3 litre sa 320 KS. Treća »turbo« generacija stiže 1995. Porsche je ponovno postavio nove standarde u svijetu automobilizma uvođenjem novog zrakom hlađenog 3,6-litrenog boksera s 408 KS (pri 5750 o/min). Značajna inovacija kod ove serije svakako je pogon na sva četiri kotača.  Spomenimo da je ovakvo rješenje zahvaljujući kojem je »porsche« značajno dobio na upravljivosti i upotrebljivosti omogućivši uživanje u brzini i nešto manje iskusnim vozačima izazvalo nezadovoljstvo radikalnih »porsche čistunaca«.

Vodeno hlađenje

Njihov je pak bijes izazvalo uvođenje vodenog hlađenja u »911-ice«, pa tako i njezinu turbo izvedenicu 2000. godine. Premda vodeno hlađenje nije bila za Porsche nikakva novost, budući da su ga imali svi dotadašnji redni i V8 motori tog njemačkog proizvođača, mnogi su njegovo uvođenje kod omiljenog boksera doživjeli kao nekakvo »svetogrđe«. I zaista, nekako je »porsche« izgubio ponešto od onog svog karakterističnog gromkog zvuka, kakav je auto-entuzijastima jednak vrhunski izvedenoj ariji, postao je (na žalost) još za nijansu uglađeniji, te na kraju ostao bez dijela svoje agresivnosti i šarma. A vlasnik je trebao paziti i na razinu rashladne tekućine, o čemu prije nije morao voditi računa. No, s druge strane uvođenje vodenog hlađenja tekućinom pokazalo je svoje prednosti koje se manifestiraju u manjoj potrošnji goriva i većoj snazi.

Ta ujedno posljednja serija »911 turbo«, također s pogonom na sva četiri, pod poklopcem je skrivala 3,6-litreni motor, a nezadovoljstvo »zrakom hlađenih« pristaša možda je umanjila prisutnost dva turbo punjača i impresivnih 420, ili sa 444 KS u opciji sa keramičkim kočnicama. Od 1995. mogao se dobiti »porsche 911 turbo S«, s keramičkim kočnicama kao standardom. Krajnja brzina od 306 km/h i ubrzanje do stotke za 4,2 sekunde malo koga su mogli ostaviti ravnodušnim.

Kao što je slučaj s mnogim »velikim« automobilima i »porsche 911 turbo« razvijen je na osnovu trkaćeg vozila – »porsche 911 carrera RSR 2.1« iz 1973. godine. No, taj automobil svoj je dug trkaćim stazama vratio budući da su kasnije na osnovu njega razvijeni mnogi uspješni natjecateljski modeli – »935« koji je harao utrkama 24 sata Le Mansa i Daytona, futuristički Pariz-Dakar rally šampion »959« te »911 GT1« s karbonskom šasijom.

Porsche 911 Carrera RSR Turbo

Porsche 911 Carrera RSR Turbo

porsche-991-t-iznutra

Unutrašnjost izvornog Porschea 911 Turbo

U svoja četiri desetljeća »911 turbo« je do mnogobrojne promjene i poboljšanja, no njegov osnovni koncept ostao je neizmijenjen. Automobil je to koji nastavlja biti kombinacija performansi s trkaćih pista, no istovremeno je udoban i primjenjiv za svakodnevnu vožnju. Da vrijeme ipak čini svoje, možda će zorno dočarati usporedba da je za razliku od prvog ponešto spartanskog »porschea 911 turbo«, njegov 30 godina mlađi nasljednik imao Boseov digitalni audio sustav, kožna sjedala, komunikacijsko-navigacijski sustav sa 5,8-inčnim monitorom u boji. Tu su još elektronički sustav stabilnosti (Porsche Stability Management), pogon na sva četiri kotača, VarioCam Plus, a novije izvedbe su još izdašnije opremljene.