Pomoćnicima u nastavi dodijeliti status dostojan ulozi

Pomoćnicima u nastavi dodijeliti status dostojan ulozi

„Djeca s posebnim potrebama trebaju čovjeka u kojeg će imati povjerenje. Omogućimo li da pomoćnik s tom djecom radi od 1 do 4 razreda i od 5 do 8 razreda propustili smo priliku da djeca dobiju kvalitetnu pomoć kakvu zaslužuju“, rekao je saborski zastupnik SNAGA-e Goran Aleksić

Stranka SNAGA je u petak na konferenciji za novinare u Hrvatskom saboru ukazala na važnost pomoćnika u nastavi i stručnih komunikacijskih posrednika u provedbi inkluzije i uključivanja učenika s posebnim potrebama u redovni odgojno-obrazovni sustav u školama i javnim ustanovama.

Kako je rečeno, u stranci se zalažu za hitno stupanje na snagu Pravilnika o pomoćnicima u nastavi i stručnim komunikacijskim posrednicima te se predlaže da se ta zanimanja provedu kroz kurikulum te da im se dodijeli status dostojan njihove uloge.

Dopredsjednica Udruge PUŽ Maja Tabak je rekla kako je prije 12 godina bilo petnaestak pomoćnika u nastavi, a danas se taj broj u Zagrebu povećao na skoro 2000. „To je jedno zanimanje koje ne postoji, nema ga u Nacionalnoj klasifikaciji zanimanja, nema jedan kurikulum koji se provodi u redovnom školskom sustavu, a to je sveprisutno zanimanje te ga radi veliki broj mladih ljudi“, rekla je Tabak. Dodala je kako to nije ni najmanje lak posao, pomoćnici rade u redovnim školama, redovnim razredima bez prave podrške njihovog rada.

„Nerijetko se nalaze u trokutu između nastavnika, roditelja i učenika te im je vrlo teško balansirati između ta tri elementa. Pomoćnici moraju biti cijelo vrijeme nastave uz učenika, prepoznati svaki poremećaj ponašanja, upoznati problematiku svakog učenika. To je jedno složeno koje nije prepoznato u našoj obrazovnoj politici i koje treba dobiti na značenju“, istaknula je Tabak. Izrazila je nadu da će Pravilnik zaživjeti i da će to biti prvi korak uvođenja tog pomoćničkog zanimanja u sustav obrazovanja. Naglasila je da treba napraviti i kurikulum za školovanje pomoćnika u nastavi, jer u svijetu je za to potrebno četverogodišnje srednjoškolsko obrazovanje uz dodatnu edukaciju.

Veliki je problem i financiranje pomoćnika u nastavi te se dogodi da školska godina počne, a učenik ostane bez pomoćnika u nastavi, jer nema mogućnost financiranja.

Pomoćnica u nastavi Iva Tadić je također izrazila nadu da će Pravilnik zaživjeti no upozorila je i da ima neke nedostatke.

Pomoćnik mora biti i psiholog i “roditelj”

„U članku 3. se govori da su pomoćnici u nastavi tehnička podrška djetetu, ali to nije tako. Opisani su poslovi koje pomoćnik treba raditi, ali mi moramo biti i pomoć toj djeci u pojašnjavanju zadataka u nastavi. U nekim trenucima moramo biti i psiholog i roditelj”, rekla je Tadić. Spomenula je kako pojedini članci nacrta prijedloga govore o zapošljavanju pomoćnika u nastavi, ali se oni često mijenjaju i neka djeca u jednoj školskoj godini promijene čak tri do četiri pomoćnika zbog čega djeca stagniraju u razvoju.

„Stanka SNAGA predlaže da se izbaci Ugovor o djelu po kojem rade pomoćnici u nastavi i da rade po Ugovoru na određeno uz minimalni rok od 4 godine“, rekla je Tadić. Što se tiče edukacije pomoćnika, smatra kako ona treba trajati 280 sati, od čega bi se 80 sati odnosilo na teorijsku nastave, 80 sati na vježbe te 120 sati na praktičnu nastavu, a u to treba uključiti i ustanove koje su specijalizirane za učenike s posebnim potrebama.

„Djeca s posebnim potrebama trebaju čovjeka u kojeg će imati povjerenje. Omogućimo li da pomoćnik s tom djecom radi od 1 do 4 razreda i od 5 do 8 razreda propustili smo priliku da djeca dobiju kvalitetnu pomoć kakvu zaslužuju“, rekao je saborski zastupnik SNAGA-e Goran Aleksić.

 Saborski zastupnik Živog zida Branirmir Bunjac je istaknuo kako se radi o jednom od važnih pitanja u državi. „Nema potrebe da se čeka. Potrebno je djelovati odmah da već sljedeće školske godine od 1. rujna djeca s posebnim potrebama mogu se kvalitetno uključiti u nastavni proces“, poručio je Bunjac.

 Ivana Vranješ