Peugeot 504 kabriolet: Francuz u Armaniju

Peugeot 504 kabriolet: Francuz u Armaniju

Dizajnom svog elegantnog i bezvremenskog profila Peugeotovog kabrioleta s razlogom su bili zadovoljni i u Pininfarini pa stoga ne čudi da rješenje podsjeća na neke ranije proizvode s Fiatovom značkom, a čiji je dizajn potpisala ista kuća – »fiat dino« i »fiat 124 spider«

Šetajući Jarunom nedavno smo naišli na jedan vrlo interesantan automobil sa ZG-regama. Bijeli »peugeot 504« kabriolet stajao je samozatajno na parkiralištu ne privlačeći previše pozornosti prolaznika. Kad ljudi ne znaju što vrijedi, a posrijedi je pravi klasični ljepotan na četiri kotača, koji je osmislila tvrtka Pininfarina. Kombinacija je to francuskog šarma upakiranog u zavodljivo i skupo, ali ne i nametljivo talijansko odijelo ispod kojeg se skriva provjereno robusna mehanika s gotovo neuništive Peugeotove limuzine 504.

Riječ je o poprilično dobro očuvanom primjerku, premda bi na njemu trebalo srediti par nedostataka – nedostaje poklopac naplatka, odnosno »ratkapa«, poklopac trube u volanu… No ipak zavrjeđuje pozornost zbog svoje posebnosti i rijetkosti.

»Uglađen i udoban«, kratak je opis koji vrlo dobro sažima karakteristike ovog automobila. Potpuno nezavisni ovjes, disk kočnice na sva četiri kotača i nova gama snažnih motora učinili su »peugeot 504« automobilom koji oduševljava u vožnji, koji se odlikuje sjajnom upravljivošću i visokom razinom završne obrade. Već sam njegov dizajn, raskošna limuzinska sjedala i amerikanizirana unutrašnjost koja malo podsjeća na onu iz originalnog »forda mustanga« daju naslutiti kako ovdje stil i udobnost imaju prednost pred sportskim performansama.

peugeot_504_cab_unutraU prilog tome govori rafiniran ovjes, jer malo kabrioleta vozi uglađeno kao 504 kabriolet koji kombinira tvrde amortizere s mekšim oprugama. Buka s ceste je smanjena na najmanju moguću mjeru, a trešnja platnenog krova minimalna, čak i za današnje standarde.

Premda ne znamo točno koja izvedba motora se skriva ispod jarusnkog »peugeota«, u ovakve se automobile najčešće ugrađivao izdržljiv i pouzdan četverocilindraš zapremnine 1971 ccm s Kügelfischer mehaničkim ubrizgavanjem goriva, poznat iz limuzine 504. Motoru možda nedostaje agresivnosti, no automobilu omogućava solidna ubrzanja i sposoban je postići ubrzanje do »stotke« za oko 12 sekundi, dok je krajnja brzina kabrioleta s ovakvim motorom 179 km/h. Nimalo loše za automobil koji prazan teži 1218 kilograma, dapače, ali kada se sve zbroji ponovno se potvrđuje da se ovdje više radi o udobnoj krstarici nego o nekakvom »ljutitom« sprinteru.

Ovdje se konkretno radi o prvoj seriji kabrioleta 504 kakav se proizvodio od 1969. do 1974. godine, što se najlakše prepoznaje po dva para četvrtastih svjetala u prednjoj maski. Nasljednik je dobio dva velika svjetla.

peugeot_504_bokDizajnom svog elegantnog i bezvremenskog profila Peugeotovog kabrioleta s razlogom su bili zadovoljni i u Pininfarini pa stoga ne čudi da rješenje podsjeća na neke ranije proizvode s Fiatovom značkom, a čiji je dizajn potpisala ista kuća – »fiat dino« i »fiat 124 spider«.

Kod Peugeota platneni krov dobro izgleda i kad je podignut, a što je još važnije, kada ga se sklopi nestaje s vidika i ostavlja posve »čist«, nenarušen profil automobila.

Na bokovima kabrioleta »peugeota 504« obično su bile postavljene značke Pininfarine koje su označavale da je dizajniran i sastavljen u Pininfarininoj tvornici u Torinu, kao i coupé izvedba modela 504.

Automobil se proizvodio samo s upravljačem na lijevoj strani, iako su Velikoj Britaniji u privatnom aranžmanu rađene i preinake za vožnju po »pogrešnoj strani ceste«.

Da rezimiramo, riječ je o automobilu koji je imao relativno dug proizvodni vijek i malo pravih suparnika. Najveći mu je, međutim, bila hrđa koja je nažalost značajno smanjila broj ovih automobila na prometnicama.

peugeot_504_cab_stragaKod modela 504 zanimljiva je i karavanska izvedba kakva se pojavila tek 1971. godine, a radilo se o vrlo masivnom automobilu. Opcija s osam sjedala (Familiale) i preklopiva stražnja klupa učinili su ih vrlo upotrebljivima i riječ je o izdržljivim automobilima koji se lako održavaju i popravljaju, uspje li se sačuvati njihova limarija. Prodaja »peugeota 504« je u Europi prestala 1982., kada se pojavio 505, ali su se prednji dio karoserije i motori nastavili koristiti sve do 1993. u kamionetima i dostavnim vozilima.

Boris Jagačić