Paraglajding – neobičan sport koji mijenja pogled na svijet

Paraglajding – neobičan sport koji mijenja pogled na svijet

Za bavljenje tim sportom potrebno je upisati školu parajedriličarstva za dobivanje dozvole, a ona se može ostvariti putem tečaja kojeg obučni centar Parafreek organizira u suradnji i s PJK Zagreb u rujnu svake godine. Za pristupanje tečaju potrebno je obaviti liječnički pregled za zrakoplovne osobe klase 2, a on je neznatno zahtjevniji od onog za vozačke dozvole

Gotovo sa sigurnošću možemo tvrditi da ne postoji osoba kojoj ideja slobodnog leta nije privlačna, bilo to padobranom, parajedrilicom, raznim oblicima i konstrukcijama letjelica ili čak balonom.

Parajedriličarstvo (padobransko jedrenje ili paraglajding) jedna je od najmlađih zrakoplovnih grana, koja je zbog svoje jednostavnosti i dostupnosti postala jedan od najmasovnijih zrakoplovnih sportova. O toj iznimno zanimljivoj aktivnosti razgovarali smo s predsjednicom Parajedriličarskog kluba Zagreb Vedranom Sušom te tajnicom Sonjom Papeš.

pjk_zagreb_zrak„Moram priznati da sam dugo odbijala bavljenje tim sportom no kad sam prvi put pokušala odmah sam se zaljubila. Letenje je zapravo vrlo lagano uz malo adrenalina i puno sreće, a tek kad prvi put sigurno sletiš shvatiš da se nešto divno dogodilo“, pokušala nam je Vedrana opisati taj specifičan osjećaj.

Jedne su od rijetkih žena u klubu, a kako kažu, nema niti jednog razloga zašto se i nježniji spol ne bi mogao baviti ovim sportom.

Parajedriličari uspijevaju ostati u zraku jedrenjem na toplom zraku ili vjetru koji se diže prema gore, to je sport koji nije fizički naporan, a pruža neopisiv doživljaj.

Oprema teška 20-ak kilograma

„Naporan je otprilike koliko i upravljanje biciklom jer zahtjeva određenu koncentraciju i navigiranje koje s vremenom postane automatsko. Najveći napor sastoji se u tome da se oprema koja je složena u ruksaku donese do poletišta jer kompletna oprema teži oko 20 kilograma“, objasnili su nam u klubu.

Za bavljenje tim sportom potrebno je upisati školu parajedriličarstva za dobivanje dozvole, a ona se može ostvariti putem tečaja kojeg obučni centar Parafreek organizira u suradnji i s PJK Zagreb u rujnu svake godine. Za pristupanje tečaju potrebno je obaviti liječnički pregled za zrakoplovne osobe klase 2, a on je neznatno zahtjevniji od onog za vozačke dozvole.

Tečaj se sastoji od teoretskog dijela odnosno predavanja i praktičnog dijela izvođenja letova. Predviđen je i tandem let parajedrilicom s instruktorom te letovi, na početku ispod 150, a zatim iznad 300 metara. Predavanja, između ostalog, uključuju osnove aerodinamike i meteorologije koja je jako bitna pri bavljenju paraglajdingom.

Oprema se sastoji od krila, sjedalice za letenje, kacige te rezervnog padobrana. Tu su još variometar, GPS i radio stanica, uz letački kombinezon i rukavice. Polaznici tečaja naravno ne moraju kupovati opremu, već dobiju na korištenje onu iz kluba.

Pojedinci slijetali i na stabla

pjk_zagreb_klek„Rijetko kada koristimo rezervni padobran, a on se najčešće otvara zbog ljudske pogreške. Ipak, događale su nam se anegdote kada su pojedinci završavali čak i na drveću, no tijekom tečaja objašnjavamo što učiniti i u takvoj situaciji kako bi se osoba osigurala i što se spretnije izvukla iz nepredviđene situacije“, opisuje Sonja.

Prvo upoznavanje opreme i „lovljenje vjetra“ izvode se na obalama Save kako bi polaznici naučili kako podignuti krilo iznad sebe, a nakon utvrđivanja početnog znanja polazište može biti praktički svako brdo, kojih u okolici Zagreba ne nedostaje. Često polijeću s Japetića, u Istri, na Velebitu pa čak i Sloveniji. Najčešće lete vikendima, a visina i dužina ostanka u zraku ovisi o vremenskim prilikama i ograničenjima zračne plovidbe.

„Na početku školovanja zrak treba biti miran, bez vjetra, kako bi se naučile osnove kontroliranja krila. Prvi pokušaji upravljanja krilom na zemlji svima su problematični pa zbog nepoznavanja pokreta dolazi do neravnomjernog ispunjavanja kupole krila“, objasnila nam je specifičnosti paraglajdinga predsjednica kluba. Ovaj način padobranskog jedrenja zahtjeva barem kraću dionicu uzlazne staze te se razlikuje od motornog kod kojeg se može poletjeti i u ravnici s bezmotornim krilom uz pomoć vitla.

Izbačeni iz Hrvatskog zrakoplovnog saveza

Sudjeluju na domaćim i međunarodnim natjecanjima koja su podijeljena u tri discipline – preleti u što kraćem vremenu od točke A do točke B, precizno slijetanje na krug promjera 10 metara, te akrobacijski letovi, kao što im i naziv kaže, za izvođenje akrobacija u zraku.

No prijavljivanje na međunarodna natjecanja u zadnjih godinu dana postao im je problem jer su, kako kažu, „izbačeni iz Hrvatskog zrakoplovnog saveza, krovne organizacije u državi i člana Svjetskog zrakoplovnog saveza“. Organizatori natjecanja upoznati su sa specifičnom situacijom u Hrvatskoj pa im ipak omogućavaju letove, ali problem i dalje ostaje neriješen.

pjk_zagreb_zimska_liga

Za objašnjenje smo se javili i spomenutom Hrvatskom zrakoplovnom savezu. „U Zagrebu postoje dva zagrebačka zrakoplovna saveza (Zagrebački zrakoplovni savez i Zagrebačko zrakoplovno tehnički savez, op. a.) što je suprotno zakonu, koji nisu u sustavu vertikale, a što je suprotno Zakonu o sportu. Sve o tome je već mnogo puta rečeno i napisano. Dotični klubovi ne zadovoljavaju niti pravo na financiranje od Grada Zagreba, jer nisu u sustavu sporta pa se postavlja pitanje nenamjenskog trošenja sredstava gradskih poreznih obveznika“, odgovorio nam je Tomislav Vajda, tajnik Saveza.

S njim se djelomično slaže i predsjednik spomenutog Zagrebačkog zrakoplovnog saveza Dušan Jurčić: „Ako pojedini klub prijavi svoje sportaše da djeluju u sportu onda ne mogu istovremeno djelovati i u tehničkoj kulturi. Naime, unutar kluba moraju imati odvojena tijela koja će raditi na takvim programima, oni se udružuju ali se ne smiju miješati, što je i suština navedenih problema“.

»Sportski« i »tehnički« savez

Uz to, klubovi sami odlučuju u koje će se saveze učlanjivati te od kojih će tražiti financijsku pomoć zbog čega se nerijetko događalo da su je istovremeno dobivali od Zagrebačkog zrakoplovnog saveza i Zrakoplovno tehničkog saveza, ali i nacionalnog saveza, a tome se sada pokušava stati na kraj. Zrakoplovni savez samo podržava sportske aktivnost, dok tehnički savez svoj dio, odnosno tehničku kulturu.

Podsjeća kako je Zagrebački zrakoplovni savez legitimno osnovan i registriran pri Gradskom uredu za opću upravu Grada Zagreba još prije 25 godina te radi u skladu s nomenklaturom Hrvatskog olimpijskog odbora, a trenutno ga čini 14 klubova. „Donijeli smo odluku da Zagrebački zrakoplovni savez postane pridružena članica Hrvatskog saveza pa će to biti prvi korak u rješavanju ove situacije“, izjavio je Jurčić.

No vratimo se na pozitivnu stranu sporta s početka reportaže. „Ako samo jednom skupite hrabrosti i probate paragliding vjerujte kako ćete se ponovno vratiti na naše uzletne staze i livade“, zaključili su u klubu PJK Zagreb. Neopisiva sloboda, savršen pogled, neovisnost i adrenalin nigdje se ne mogu proživjeti kao u zraku.

Ivona Conjar