Oprez – auto-kuka mora biti skinuta dok se ne vuče prikolica

Oprez – auto-kuka mora biti skinuta dok se ne vuče prikolica

U protivnome, vozač riskira novčanu kaznu koja se kreće od 300 kuna za vozača, pa do 15.000 kuna za obrtnike i tvrtke

Boris Jagačić

U ljetnim mjesecima posebno je aktualno pitanje vuče priključnih vozila osobnim automobilom. Mnogobrojni vozači tada svojim automobilima na svoje omiljene turističke destinacije vuku kamp-kućice i plovila, a zahvaljujući povoljnim vremenskim uvjetima i suhim kolnicima pojačan je i prijevoz ostalog tereta u prikolicama.

Svi vozači koji namjeravaju ugraditi kuku na svoj osobni automobil trebali bi pripaziti na neke stvari. Prije svega, tu je zakonska regulativa. Zakon o sigurnosti prometa na cestama propisuje da se priključno vozilo smije vuči jedino ako je spojeno na zglobno rastavljiv uređaj za vuču priključnoga vozila, odnosno euro-kuku. Iako više niti nema radionica koje postavljaju fiksne kuke, u slučaju da vam netko ponudi takvu kuku iz starih zaliha, tavana ili podruma, potrebno je znati da se ona više ne smije koristiti. Naime, Zakon propisuje da u vrijeme kada se ne vuče priključno vozilo kuka mora biti skinuta. U protivnome, vlasnik vozila riskira novčanu kaznu koja se kreće od 300 kuna za vozača, pa do 15.000 kuna za obrtnike i tvrtke. Postavljena kuka povećava oštećenja na vozilima u slučaju nesreće i predstavlja nepotrebnu dodatnu opasnost u prometu. Također, treba znati da se na automobil mogu priključiti najviše dva vozila za prijevoz tereta ili jedno za prijevoz osoba, a na autocesti, brzoj cesti i cesti namijenjenoj isključivo za promet motornih vozila samo jedno priključno vozilo.

Tri načina skidanja

Onaj tko se odluči na ugradnju euro-kuke, može birati tri osnovna načina njezina kasnijeg skidanja. Osnovni je da se ugrađena kuka skida odvrtanjem dvaju vijaka ključem (najčešće od 17 mm). Drugi način je skidanje na ručicu koja preko opruge oslobađa polugicu („štift“). Kuka se na ovaj način lakše izvlači van. Originalne tvornički proizvedene kuke većih proizvođača mogu se zaključavati i skidati putem jednog manjeg ključa. Taj način je najelegantniji, ali i najskuplji. Dugogodišnji monter euro-kuka Mirko Sertić kaže da način ugradnje kuke ipak najčešće ovisi o financijskim mogućnostima naručitelja, pa se uglavnom traže jeftinije izvedbe jer velikom dijelu vozača odvijanje šarafa klasičnim ključem ne predstavlja problem.

Nosiva konstrukcija koja se pričvršćuje na vozilo izrađuje se posebno za svaki tip vozila i primjenjiva je samo za taj model vozila. „Ne postoji univerzalna noseća konstrukcija jer je svaki auto napravljen na specifičan način pa tako primjerice konstrukcija za noviji model opel vectre ne odgovara starijem modelu niti se ona za golfa III može staviti na golf IV i obratno“, napominje Sertić.

Treba paziti na nosivost

Kuke dolaze u nekoliko razina nosivosti, obično ona iznosi 800, 1500 i 3000 kg. Vozač stoga mora pripaziti koliki će teret vući kako bi nazivna nosivost kuke odgovarala njegovim potrebama. Treba napomenuti da većina automobila ima najveću dopuštenu vuču od 600 kg ako prikolica nije opremljena vlastitom naletnom kočnicom. Kuke veće nosivosti (3000 kg) su obično namijenjene robusnijim vozilima kao što su terenci i kombiji. Ako teret u vučenom vozilu premašuje atestiranu nosivost kuke mogu se javiti problemi, kao što su oštećenja na vozilu, a može stradati i kuka, premda su kuke obično napravljene tako da izdrže i veća opterećenja od deklariranih. To su sve situacije koje bi svakako trebalo izbjeći radi vlastite ali i sigurnosti ostalih sudionika u prometu. Sertić ukazuje i na značaj pravilnog raspoređivanja tereta u prikolici, jer ako je teret nagomilan u prednjem dijelu prikolice vozilo se opterećuje više nego što je potrebno, dok smještaj tereta straga podiže automobil. U svakom slučaju, najveći pritisak na kuku ne bi smio prelaziti 75 kg odnosno 100 kg za kuke nosivosti do 3000 kg.

Prilikom ugradnje euro-kuke, osobito u zimskim uvjetima treba paziti na plastiku na vozilu koja postaje krhka pri niskim temperaturama. „Primjerice audi A6 ima puno plastičnih dijelova koje treba skidati prilikom montaže kuke, dok je njezino postavljanje mnogo jednostavnije kod manjih modela Volkswagen grupacije, kao što su polo i prijašnji modeli golfa“, napominje Sertić.

Budući da prikolica mora imati i svoj svjetlosni sklop uz kuku idu i adapteri odnosno elektronski moduli preko kojih prikolica preuzima svjetlosne signale (poziciju, kočnicu, pokazivače smjera i svjetla za maglu). Adekvatni adapter čuva elektroniku automobila, među njima i računalo koje upravlja radom motora. Svi automobili novije proizvodnje imaju u sebi podosta elektronike i treba im pri ugradnji kuke pristupiti s više pažnje jer bi u protivnom moglo doći do pregaranja elektronike.

Kako bi se neželjene posljedice svele na minimum uputno je ugradnju euro kuke obaviti u nekoj od ovlaštenih radionica koje daju garanciju na ugrađene dijelove i rad. Auto Poljana d. o. o. u Ivanić Gradu ugrađuje kuke renomiranih proizvođača (Elebi, Knott, Bosal, Autoflex), a ima i vlastitu proizvodnju euro-kuka. Cijene ugradnje kreću se od 800 do 5000 kuna. Jamstvo na kuke je godinu dana, a u Auto Poljani uvjeravaju da one zbog masivnosti izrade zapravo imaju „neograničen“ rok trajanja. Kupac dobiva certifikat neophodan za tehnički pregled i registraciju vozila.

Ovlašteni zastupnik za Mazdu, Auto Arbanas u Velikoj Gorici, ugrađuje originalne euro-kuke za vozila iz ponude japanskog proizvođača. Za ugradnju kuke potrebna su tri radna sata koji se naplaćuju po 220 kuna (ukupno 660 kuna), dok cijena same kuke ovisi o tipu vozila. Ovakve originalne kuke ne zahtijevaju nikakve improvizacije ni prilagodbe jer su unaprijed izrađene i prilagođene određenom tipu vozila.