Oldtimerima kroz tradicionalna turistička odredišta Zagrepčana

Reli je okupio nešto više od 150 starih automobila i motocikala / U restauraciju Forda A Phaeton iz 1927. godine Željko Skukan je utrošio čak 5000 sati / Krešimiru »Topolinu« Majeru trebalo je 14 sati da se iz Njemačke doveze crvenim Fiatom124 spider iz 1973.

Oldtimer klub Zagreb organizirao je u nedjelju, svoj 17. reli, koji je okupio nešto više od 150 starih automobila i motocikala. Start relija bio je označen ispred zgrade Automehanika servisa u Zvonimirovoj 25, odakle se nastavljao kroz Kašinu, sve do Marije Bistrice. Cilj 80-ak kilometara dugačkog relija bio je u Ilici, kod restorana »K Pivovari«.
Predsjednik Oldtimer kluba Zagreb, najstarijeg takvog kluba u Hrvatskoj, Ivan Špehar rekao je »kako je želja da se ovom manifestacijom ukaže na značaj očuvanja baštine tehničke kulture, kao i oživljavanje tradicionalnih turističkih odredišta Zagrepčana«. Obzirom da se vozilo kroz Mariju Bistricu, u povodu relija izrađen je jedinstveni suvenir – licitarski automobil.
Na dan ovog natjecanja, osnovana je 1903. tvornica automobila Ford, pa je zbog toga, ali i zbog svoje starosti i očuvanosti, počasnim startnim brojem (1) označen najstariji »sudionik« relija – Ford A Phaeton iz davne 1927. godine. Vlasnik Zagrepčanin Željko Skukan utrošio je za restauraciju čak 5000 radnih sati. »Auto sam zapazio u jednom selu iznad Splita, gdje sam ga, prije sedam godina i kupio. Bio je u takvom stanju da je kroz njega raslo drvo i jedva smo ga uspjeli pomaknuti «, prisjećao se Skukan. Da bi automobil doveo u izuzetno stanje, u kakvom je danas, Skukan je tražio dijelove čak i po američkim farmama blizu granice s Kanadom.
Ipak, prisutni stručnjaci su kao ponajbolje restaurirani automobil spominjali Porsche 911 T iz 1969., vlasnika Dr. Radovana Marjanovića Kavanagha. Na Porscheu, tvrdi Kavanagh ne postoji niti najsitniji dio koji nije bio rastavljen i, ako je potrebno, zamijenjen. Jedini primjerak Fiata 508 Balilla (1936.) u kabriolet izvedbi iz Dubrovnika je dopremio Perica Deranja. Crveni je »autić«, kaže Dubrovčan, bio zahtijevan za urediti jer ima mnoge dijelove od drveta. Inače, ta je Balilla sudjelovala u mnogim oldtimer susretima, »glumila« je u domaćim filmovima, a u tom se automobilu prilikom svog vjenčanja vozio Željko Bebek. Deranja je kazao kako se ne plaši da ćemu se auto za vrijeme natjecanja pokvariti.
Još jedan automobil crvene boje bio je Fiat kabriolet, ali model 124 spider iz 1973. godine sa 100 KS. Njega je iz Oberndorfa u Njemačkoj dovezao Krešimir Majer. On posjeduje još pet »fiata« topolina, pa ga ljudi zovu »Topolino Majer«. Gost iz Njemačke vozio se 900 kilometara da bi prisustvovao ovom susretu, za što mu je trebalo 14 sati. Sportski Fiat, čiji motor »prede« kao nov i prema navodima vlasnika još uvijek može postići brzinu veću od 170 kilometara na sat, međutim nije zakazao. Najstariji motocikl bio je zeleni Harley Davidson V 1200 (1930.) s prikolicom, vlasnika Lukice Rake iz Splita. Kupio ga je prije 30 godina, »dok se još nije prepoznavala njegova vrijednost«. Ovaj Harley još uvijek ima prvi lak, a uz njega Raka ima još pet motora istog proizvođača. Zanimljiv je bio i prikoličar Zündapp 750 iz 1944., Zlatka Jakovljevića.
Tehnikči muzej nije, kako se najavljivalo, sudjelovao sa svojim ambulantnim Citröenom zbog kvara na hidraulici.
(Boris Jagačić / Vjesnik, VI 2002.)