Nova parna lokomotiva na britanskim prugama postigla brzinu od 161 km/h

Nova parna lokomotiva na britanskim prugama postigla brzinu od 161 km/h

(Foto: Wikipedija)

To je prva prava parna lokomotiva izgrađena u Velikoj Britaniji u više od pola stoljeća, a sadrži brojna poboljšanja i suvremene sigurnosne uređaje koji joj omogućuju da redovito radi na glavnoj liniji željeznice

Parna lokomotiva prošlog je tjedan u srijedu postigla brzinu od 161 km/h na britanskoj pruzi i tako ušla u povijest kao prva parnjača kojoj je to ponovno uspjelo nakon punih 50 godina, prenosi New Atlas. Pogonjena ugljenom lokomotiva klase A1 punog naziva LNER Peppercorn 60163 Tornado postigla je svoju najveću brzinu na glavnoj liniji istočne obale između Doncastera i Newcastlea u sklopu svojih certifikacijskih ispitivanja kako bi joj se omogućilo da radi na britanskoj željezničkoj mreži, uz električne i dizelske primjerke.

Iako izgleda kao da je iskočila iz nekog starog filma Tornado je zapravo jedna od najmodernijih britanskih lokomotiva. Naizgled Viktorijansko ime u stvari je referenca na RAF-ov lovac-bombarder Panavia Tornado. Unatoč starinskom izgledu lokomotiva je dovršena tek 2008. godine, nakon 14 godina gradnje u Doncaster Worksu na sjeveru Engleske.

To nije najbrža parna lokomotiva ikada izgrađena. To priznanje pripada lokomotivi Mallard koja je dosegnula 126 mph (203 km/h) 1938., niti je to jedini parni vlak koji radi u Velikoj Britaniji. No to je prva prava parna lokomotiva izgrađena u Velikoj Britaniji u više od pola stoljeća, a sadrži brojna poboljšanja i suvremene sigurnosne uređaje koji joj omogućuju da redovito radi na glavnoj liniji željeznice.

U desetljećima nakon Drugog svjetskog rata u Velikoj Britaniji je izgrađeno 49 lokomotiva klase Peppercorn A1 i one su stekle jako dobru reputaciju u teškim uvjetima rada, a čuvene su i po jednostavnosti održavanja. Posljednja u nizu A1 lokomotiva korištena za brzu liniju na istočnoj obali mogla je prevaljivati čak 118.000 milja (189.900 km) između servisnih intervala – što ih svrstava u red lokomotiva s najjeftinijim održavanjem u klasi.

Međutim, 1960-ih Britanske željeznice u državnom vlasništvu odlučile su se na promjenu te su napustile parne strojeve u korist dizela i električnih vlakova. Sve A1 lokomotive su razrezane i rastaljene do 1966. bez da je ijedna ostala sačuvana.

No 1990-ih A1 Steam Locomotive Trust je odlučio ispraviti tu povijesnu nepravdu te je dobio pristup izvornim nacrtima lokomotive i krenuo u (ručnu) izgradnju 50. lokomotive iz serije koja neće predstavljati muzejsku repliku već potpuno funkcionalan 105 tona težak stroj s nizom poboljšanja i dodatnih značajka kako bi mogao ravnopravno voziti na redovnoj liniji, uz moderne putničke i teretne vlakove.

Prema informacijama iz Trusta, Tornado već posluje od 2008. godine, ali je ograničena na brzinu manju od ispod 75 mph (121 km/h). No da bi mogla prometovati paralelno s drugim vlakovima ona mora biti u mogućnosti postići brzinu veću od 90 mph (145 km/h). Stoga je ujutro 12. travnja namještena s dijagnostičkim uređajima za snimanje brzine i potjerana na 10 posto iznad svoje planirane maksimalne brzine pred očima željezničkih inženjera i predstavnika certifikacijskog tijela.

Graeme Bunker-James iz A1 Steam Locomotive Trusta nije krio oduševljenje što se Tornado za jedan korak približio vožnjama pri brzini od 90 mph. »To će nam osigurati da lokomotiva i dalje vuče vlakove na najprometnijim dijelovima Ujedinjenog Kraljevstva i omogućiti da što je moguće više ljudi uživa putujući Tornadom«, rekao je.

Lokomotiva je dokazala da kroz duži period može prometovati brzinom od 90 mph i postiže 100 mph u posebnim uvjetima.

Bunker-James se nada da će proces certificiranja biti završen do kraja 2017. godine.

B. Jagačić

Komentari su zatvoreni