Njemački ljepotan

Njemački ljepotan

Nedavno smo za sunčanog dana naletjeli na jednog  pažnje vrijednog ljepotana – zavidno očuvan oldtimer BMW R 25/3

U vrijeme motociklističkog „buma“, BMW je tokom 1954. godine prodao 30.000 ovakvih motocikala, a kada se zbroji da je od početka pa do kraja njegove proizvodnje (1953. – 1956.) proizvedeno 47.700 primjeraka, onda je jasno da govorimo o do tada najpopularnijem motociklu sa znakom avionskog propelera

Boris Jagačić

Ljeto je na zalasku i s hladnijim danima s prometnica malo-pomalo nestaju motocikli. No nedavno smo, za sunčanog dana, naletjeli na jednog  pažnje vrijednog ljepotana – zavidno očuvan oldtimer BMW R 25/3 (barem nam se čini da se radi o ovome modelu i neka nas netko ispravi ako griješimo).  Limeni starac sa ZG-regama je hvatao sunčeve zrake ne bi li ugrijao svoj stari metalni kostur jer proći će još podosta vremena do nove sezone kad ga ponosni vlasnik ponovno izvuče iz garaže, ili s njega skine zaštitnu ceradu. U svakom slučaju, čestitke vlasniku na iskazanoj brizi o motociklu!

bmwR25_stragaRiječ je o jednocilindarskom motociklu prepoznatljivog zvuka koji se oslanja na poslijeratnu tehnologiju. Ovaj je model, zapremnine 250 ccm, svojedobno bio iznimno popularan s obzirom da se radi o trajnom, robusnom i pouzdanom motociklu koji se zbog svoje jednostavne konstrukcije i kvalitetne izrade pokazao kao zahvalan oldtimer.

U vrijeme njegove prodaje motocikli su još uvijek bili popularni kao svakodnevno prijevozno sredstvo. U vrijeme motociklističkog „buma“, BMW je tokom 1954. godine prodao 30.000 ovakvih motocikala, a kada se zbroji da je od početka pa do kraja njegove proizvodnje (1953. – 1956.) proizvedeno 47.700 primjeraka, onda je jasno da govorimo o do tada najpopularnijem motociklu sa znakom avionskog propelera.  Od prethodnog R 24 prodano je 10.020 primjeraka. R 25s stigao je do 23.400 vlasnika, a R 25/2s do njih 38.651.

Novi motocikl u Njemačkoj svojedobno je koštao 2.060 DEM.

Nakon modela R 24 iz 1948. godine, koji je bio prvi poslijeratni BW-ov motocikl i jedini motocikl i jedini poslijeratni BMW bez stražnjeg ovjesa, uslijedio je R 25 (1951.). S modelom R 25 dolazi stražnji ovjes.  Za novu seriju, o kojoj je ovdje riječ, BMW je osuvremenio motor zapremnine 250 ccm, motocikl je dobio novu hidrauličnu prednju vilicu i kotače, spremnik za gorivo postao je tanji i duži, dok je kutijica za alat premještena u bok spremnika. Obruči kotača više nisu od čelika već od legure i manjeg su promjera. Specifikacija pogonskog motora neznatno je promijenjena ; omjer kompresije povećan je sa 6.5:1 na 7.0:1 i snaga je povećana s 12 na 13 KS.

Očito, u  BMW AG-u bili su ponosni na svoj novi model i promjene  koje je donio, što je moguće iščitati iz priručnika iz 1955. godine:

„R 25/3 razvijen je ne osnovi iskušanog dizajna modela R 25/2. Njegov motor sada je u okvir montiran s gumenim prigušivačima, povećana mu je snaga, dok je istovremeno učinkovitije smanjena buka iz ispušne cijevi,  u skladu sa zahtjevima suvremenog prometa. Ovaj napredak  obradovat će sve cestovne korisnike, osobito kad su popraćeni savjesnim ponašanjem u prometu, što je obilježje svakog iskonskog motorista. Poboljšana je i kvaliteta vožnje s uglađenijim ovjesom, uključujući i naprednije uljne amortizere na prednjoj vilici. 18-inčni kotači imaju obruče od lagane (aluminijske) legure i povećanu površinu kočenja. U sklopu stražnjeg pozicijskog  svjetla ukomponirano je i svjetlo nožne kočnice, koja se najviše upotrebljava u gradskom prometu.

Kako bi se dobile tanje konture rezervoara, kutija s alatom preseljena je na lijevu stranu iza gumenog naslona za koljeno, što omogućava montiranje nosača za prtljagu na spremnik“.

hist_mod_r253_b

Tehničke karakteristike (izvor: BMW AG)

Motor i prijenos:

– jednocilindarski (vertikalni) četverotaktni  OHV motor s četiri brzine

– zapremnina: 247 ccm

– snaga: max. 13 KS pri 5800 o/min

– kompresijski  omjer: 7.0 : 1

– rasplinjač:  1 x Bing tip 1/24/41 ili SAWE tip K 24

– paljenje:  akumulatorsko

– generator: Noris ZLZ 60/6/1600 L

– svjećice: Bosch W 240 T1

Okvir i ovjes:                    

bmwR25_motor– zatvoreni vareni čelični okvir

– prednji ovjes: teleskopska vilica

– stražnji ovjes: teleskopski ovjes

– gume: prednje / stražnje.25 x 18

Dimenzije i masa:

– D x Š x V:  2065 x 760 x 730 mm

– osovinski razmak:  1365 mm

– zapremnina spremnika za gorivo: 12 l

– masa praznog motocikla (s punim spremnikom): 150 kg

– dopuštena maksimalna težina 320 kg (s originalnom prikolicom 450 kg )

– udaljenost od tla: 92 mm

– potrošnja goriva: približno 2,9 litara / 100 km

– potrošnja ulja: približno 0,7 l / 1000 km

– maksimalna brzina. 119 km/h; s originalnom prikolicom 88 km/h