Ni Bond joj nije pomogao

Ni Bond joj nije pomogao

Veličanstveni »2000 GT« coupé bio je za Zemlju izlazećeg sunca revolucionaran automobil koji je najavio da karakteran izgled i paprene performanse više neće biti rezervirani samo za europske i američke proizvode

Tekst: Boris Jagačić

Foto: Wikipedija

HTV je nedavno krenuo s prikazivanjem filmova o tajnom agentu Jamesu Bondu koji se prikazuju petkom navečer. Riječ je o filmskim uradcima koji su osim po prepoznatljivoj glazbi, nezaboravnim špicama, atraktivnim lokacijama snimanja i bajoslovnim ljepoticama zapaženi i po vrhunskim automobilima u kojima se vozi glavni junak filma, a često i drugi akteri. A jedan od manje poznatih automobila koji se pojavljuje u Bondovim serijalima jest japanska ljepotica na četriri kotača – »toyota 2000 GT« koju smo imali prilike vidjeti u filmu Samo dvaput se živi sa Seanom Conneryjem u glavnoj ulozi.

Toyota_2000GT_rearPoslije dugotrajnog proučavanja najsuvremenijih sportskih automobila tog razdoblja i četverogodišnjeg rada na projektu, Toyota je 1967. godine konačno predstavila svoj veličanstveni »2000 GT« coupé. Bio je to za Zemlju izlazećeg sunca revolucionaran automobil, koji je najavio da karakteran izgled i paprene performanse više neće biti rezervirani samo za europske i američke proizvode.

S manje od 400 proizvedenih primjeraka ovaj je dalekoistočni GT prošao dosta nezapaženo (neki izvori govore da je nparavljeno svega 337 takvih automobila, Wikipedija navodi 351). No Japanci su, ako ništa drugo, uspjeli dokazati sami sebi da mogu napraviti vrlo ambiciozan coupé, pokazujući spremnost da se upuste u dizajnersku »gimnastiku« kad procijene da je to potrebno. Za međunarodno priznanje i planetarni uspjeh jednog sportskog »japanca« trebalo je, međutim, pričekati do dolaska »datsuna 240 Z«.

Neobični detalji

2000gtengine »Toyota 2000 GT« bila je zapravo nesuđeni »datsun 240 Z«. Datsun je, naime, počeo raditi na projektu sportskog coupéa za koji im je grof Albrecht von Goertz, (kreator »BMW-a 503« i »507« te »datsuna 240 Z«) nacrtao predložak. Na kraju Datsun odustaje od ovog dizajna, ali ga preuzima Yamaha s kojom je Goertz također surađivao. Yamaha je izradila vozni prototip i ustupila ga Toyoti. Na temelju prototipa Toyota je napravila svojedobno jedan od boljih serijskih GT-a, čija je proizvodnja nastavljena u Yamahinoj tvornici.

Izvana se »2000 GT« odlikovao neobičnim detaljima koji bi odmah upadali u oči. Bila je tu kombinacija preklopnih i otvorenih, fiksnih prednjih svjetala. Nešto što se ne viđa svaki dan, baš kao ni četvrtasti poklopci u bokovima vozila, ispred vozačke kabine. Poklopac na desnom boku skrivao je akumulator, a na desnom filtar zraka. Pritom valja napomenuti da inženjeri nisu bili ni pijani ni ludi kao što bi netko zbog takva rješenja mogao pomisliti. Smisao toga bilo je da se postigne što niža linija nosa, time i povoljniji koeficijent otpora zraka, ali i dinamičan izgled vozila.

Kako bi jasno dokazao iz kakvog »društva« dolazi, automobil je bio opremljen jedinstvenim naplatcima od lijevanog magnezija s jednom središnjom maticom. U skladu s agresivnim vanjskim izgledom bile su performanse i držanje na cesti. Štoviše, »2000 GT« prvi je japanski automobil koji implementira disk kočnice na sva četiri kotača. U vožnji su se osjećale blagodati posve neovisnog ovjesa, kao i dobro izbalansirane šasije.

Vrijedan kolekcionarski primjerak

Toyota_2000gt_dashboardSnaga je stizala iz DOHC motora s tri rasplinjača i šest cilindara u nizu, radne zapremnine 1998 ccm (111kW/150 KS pri 6600 okretaja u minuti). Na cesti je vozač mogao računati s ubrzanjima od 0 do »stotke« za manje od 9 sekundi, do 160 km/h za 24 sekunde i maksimumom od oko 210 km/h. Nije malo, ali brzinomjer graviran na 250 km/h davao je naslutiti još više. Upravljač s tri kraka, kokpit obložen orahovim furnirom, drvena ručica mjenjača s kratkim hodom i pet brzina, čvrsta sjedala te napredni stereo sustav upotpunjavali su cjelokupan sportsko-luksuzni dojam.

Iako u svim aspektima više nego dobar i sposoban automobil, ovaj GT nije bio pretplaćen na uspjeh. U prodaji mu nije pomoglo čak ni pojavljivanje u filmu o britanskom tajnom agentu 007. Što zbog možda (pre)hrabrog dizajna, što zbog u svijetu tad još nedovoljno zvučnog imena i relativno visoke cijene, kupci su svoje GT jurilice odlučili potražiti negdje drugdje.

Plasmanu nisu pomogli ni ograničeni i za izvoz nedovoljno pripremljeni kapaciteti Yamahine tvornice, tako da je većina vozila prodana na domaćem tržištu pa je »2000 GT« 1970. godine napušten. Danas se za vrlo rijedak i traženi primjerak ovog japanskog »sportaša« može dobiti pozamašna svota novca.

Komentari su zatvoreni