Neuhvatljiva britanska mačka

Neuhvatljiva britanska mačka

(Sunbeam Tiger / Foto: Wikipedija)

Priča o nastanku ovog automobila nešto je, međutim, već ispričano. Staviti američki V8 stroj u britansku šasiju nije bilo ništa novo. Učinio je to Carroll Shelby sa AC-om stvorivši strašnu Cobru Tvornica Roots Ltd. odlučila je primijeniti isti oprobani recept

Boris Jagačič

Lijepe žene, ali i nezaboravni automobili, oduvijek su bili neizostavna pratnja britanskog tajnog agenta Jamesa Bonda. Među ljepotanima na četiri kotača posebno je mjesto izborio Aston Martin DB5, koji pamtimo kao nenadmašan (»pravi«) Bondov automobil.

No nije svima poznato da Bond nije odmah sjedao u ovako prestižne automobile. Njegovu bravuroznu vožnju gledatelji su prvi put imali prilike vidjeti u filmu Dr. No, koji je sinoć prikazan na Doma TV-u, a riječ je uz Goldfingera o jednom od ponajboljih filmova serijala. U njemu Sean Connery kao 007 vozi Sunbeam Alpine za čijim upravljačem bježi pred gangsterima u zlokobnim pogrebnim kolima. Negativci daju sve od sebe ne bi li sredili »prokletog« tajnog agenta, ali pokazalo se da sposobni autić, osobito s vozačem kakav je Bond, baš i nije lako uhvatiti pa nakon neuspjele potjere završavaju u provaliji.

Napeta potjera neće dobro završiti za progonitelje

Društvo iz pogrebnih kola priredilo si je, dakle, vlastiti sprovod, a nakon te upečatljive scene Bondov Sunbeam neprimjetno se »izgubio« iz filma. Iako ga se po sjaju i raskoši ne može uspoređivati s pompoznim Aston Martinom« ili, u performansama, s kasnijim Lotusom Espritom, Sunbeam Alpine značajan je baš po tome što je bio prvi automobil agenta 007 i kao takav udario smjernice kakvi njegovi automobili moraju biti – brzi i atraktivni. To se poebno može reći za V8 izvedbu ovog roadstera koja je ponijrla ime Tiger.

Skučen prostor pod poklopcem  čino je radove na održavanju motora pravim izazovom

Priča o nastanku ovog automobila nešto je, međutim, već ispričano. Staviti američki V8 pogonski stroj u britansku šasiju nije bilo ništa novo. Učinio je to Carroll Shelby sa AC-om stvorivši strašnu Cobru. Tvornica Roots Ltd. odlučila je primijeniti isti oprobani recept, zašto je također zatražila pomoć od Shelbyja. Iako je Roots imao tijesne poslovne veze s Chryslerom, ispod poklopca prototipa Tigera probno se našao 4,2-litreni Fordov motor i to isti kakav se koristio za doista otrovnu Cobru. Te su motore na kraju zadržali i serijski primjerci.

Serijski Tiger izgrađen je na osnovi Sunbeama Alpine. Za potrebe Tigera pogonjenog Fordovim divom, šasija Alpine ojačana je, baš kao i komponente ovjesa. Ovakav »divlji tigar« predstavljen je očima javnosti 1964. godine. No vratimo se još malo u prošlost. Početkom 1950-ih Roots je pod imenom Alpine proizvodio stilizirani dvosjed na osnovi Sunbeam-Talbot limuzine. Auto je bio težak, nespretan i dosta skup. Unatoč naizgled upitnim sportskim mogućnostima ostvario je stanovite natjecateljske uspjehe, ali nije privukao i naklonost kupaca.

Posve novi Sunbeam Alpine kakav se pojavio 1959. obećavao je puno više. Moderna karoserija skrivala je, doduše, mehaničke dijelove skromnog porijekla. Radilo se zapravo o preređenom Hilmanu Husky s motorom i pogonskim mehanizmom preuzetim iz Sunbeam Rapiera.

S vremenom automobil »odrasta«. Četverocilindarski 1,5-litreni redni motor ubrzo je dobio 100 ccm više, čime je stvorena Alpine II, auto kakav je u spomenutom filmu vozio i Sean Connery. S neznatnim poboljšanjima stižu serije III i IV. Ali, na pravi je iskorak trebalo pričekati do dolaska Tigera.

Bila je to više nego »navinuta« izvedba Alpine sa spomenutim Fordovim motorom. Jedino što taj V8 nije bio jednako »ugođen« kao u Cobri, istiskujući samo« 161 KS pri 4400 okretaja u minuti. Dovoljno za krajnju brzinu nešto manju od 190 km/h i ubrzanje do »stotke« za manje od 10 sekundi. Budući da je školjka automobila bila izvorno predviđena za četverocilindrični 1,5-litreni agregat, iza kokpita bi često postajalo vruće. Motor je stiješnjenom prostoru pokazivao sklonosti pregrijavanju pa su natjecateljske izvedbe Tigera imale povišen poklopac motora zbog boljeg strujanja zraka.

Interijer Tigera gotovo je identičan onom u Alpine

Opremljen mjenjačem Borg-Warner s četiri brzine, ojačanom stražnjom osovinom, upravljačkim mehanizmom s nazubljenom letvom, servo kočnicama, dvostrukim Fordovim rasplinjačem i brojnim drugim poboljšanjima, bio je samo izvana sličan, a zapravo podosta različit automobil od Alpine. Tigera su odavale diskretne oznake, mrežasta prednja maska i kromirani ukrasi.

Karoserije je proizvodio Pressed-Steel, koji ih je radio i za Alpine. Napravljene karoserije zatim je za potrebe Tigera ojačavao i dodatno modificirao Jensen. Ubrzo nakon pojavljivanja Tigera izlaze četvrta i peta serija Alpine. Potonja je sad imala 1,7-litreni motor. Poslije tri godine proizvodnje 1967. stiže i snažniji Tiger II s 4,7-litrenim V8 agregatom. Ovaj je istiskivao 200 KS pri 4400 o/min, a maksimalni okretni moment postiže na nevjerojatno »dizelski« niskih 2200 o/min. S ovakvim motorom automobil postaje još sposobniji.

Sunbeam Tiger (1966) straga

Do »stotke« mu je trebalo tek oko osam sekundi, a na brzinomjeru se moglo nakupiti i okruglih 200 km/h. Njegova slava bila je, međutim, kratkog jeka. Tvornicu Roots iste godine preuzima američki gigant Chrysler, koji, razumljivo nije namjeravao podržati automobile pokretane agregatima konkurentskog Forda. Alpine se prestaje proizvoditi 1968. godine.

Alpine serije II kakvom je upravljao i Bond teško je razlikovati od Tigera

Do kraja proizvodnje 1967. godine na cestu je izašlo približno 6500 Tigera prve serije i 570 primjeraka druge, kakva se proizvodila samo te, završne godine. Spomenimo na kraju da se auto bolje prodavao u SAD-u nego u Velikoj Britaniji. Amerikanci zaljubljeni u čaroliju V8, cijenili su udobnost ovog dvosjeda, dok su Britance zabrinjavale njegove (slabe) kočnice.

Recimo i to da su ga voljeli filmaši pa se Sunbeam Alpine mogao susresti u mnogim glasovitim ostvarenjima s velikog platna. Automobil se pojavio, pored ostalih i u filmovima: Sredite Cartera s Michaelom Caineom u glavnoj ulozi, trileru A. Hitchcocka Drž’te lopova (Cary Grant i Grace Kelly), Commandu s Arnoldom Schwarzeneggerom, ali i drugim uspješnim ostvarenjima.