NASA razvija zrakoplov koji bi do najudaljenijih odredišta stizao za šest sati

NASA razvija zrakoplov koji bi do najudaljenijih odredišta stizao za šest sati

Foto: NASA

Ako bi nadzvučno letenje bilo mnogo tiše, prestalo bi biti zabranjeno za komercijalne letove, a skraćeno vrijeme putovanja razveselilo bi mnoge putnike, pogotovo one koji često putuju zrakoplovom na velikim udaljenostima

Sjedenje u tijesnom avionskom sjedištu na dugačkim letovima naporno je za svakog putnika. Američka svemirska agencija NASA nastoji to promijeniti. Naime, njezini inženjeri su počeli raditi na stvaranju brzih supersoničnih zrakoplova koji bi mogli prevesti putnike do bilo koje točke na Zemlji za svega šest sati, a možda i u kraćem vremenu.

Agencija NASA ulaže 20 milijuna dolara u projekt, točnije, toliko je težak ugovor o preliminarnom dizajnu zrakoplova između njih i kompanije Lockheed Martin, a koji ima za cilj predstaviti tihi low boom zrakoplov.

»Kada zrakoplov prelazi brzinu zvuka – 1235 km/h – on proizvodi iritirajući zvuk«, kazao je prije dva dana na konferenciji za novinare, Charles Bolden, NASA-in administrator, prenosi Washington Post. Upravo iz tog razloga letenje nadzvučnom brzinom općenito je zabranjeno u Sjedinjenim Američkim Državama.

NASA predviđa da bi novi supersonični zrakoplov bio mnogo tiši pri probijanju zvučnog zida te bi mogao zvučati kao nešto što bismo mogli nazvati »suptilnim udarom«. Ako bi nadzvučno letenje bilo mnogo tiše, prestalo bi biti zabranjeno za komercijalne letove, a skraćeno vrijeme putovanja razveselilo bi mnoge putnike, pogotovo one koji često putuju zrakoplovom na velikim udaljenostima.

»S novim tipom zrakoplova mi ćemo biti u mogućnosti postići puni potencijal revolucionarne tehnologije i dizajna koji zrakoplovstvo podižu na jednu novu razinu. Ta razina je letenje na većim visinama na brz i siguran način«, izjavio je Jaiwon Shin, NASA-in administrativni suradnik za istraživanja u zrakoplovstvu.

Dosad je bilo i drugih nastojanja vezanih uz zvučne probleme supersoničnih zrakoplova koji se javljaju pri probijanju zvučnog zida. Doduše, ne previše uspješnih. Sad već davne 1947. godine prvi je put probijen zvučni zid.

Najpoznatiji supersonični putnički avion Concorde zadnji je put poletio u listopadu 2003., a nakog toga je povučen iz komercijalnih letova.

Concorde – nadzvučni putnički zrakoplov mogao je razviti brzinu od 2179 km/h na visini od 15.635 m, prelazio je Atlantski ocean u tri i pol sata leta. Povratna karta za let između Europe i SAD-a iznosila je devet tisuća američkih dolara. Zvuk tog aviona bio je daleko preglasan. (M. F.)