Nakon plinofikacije rafinerije zrak u Slavonskom Brodu neće biti bolji

Nakon plinofikacije rafinerije zrak u Slavonskom Brodu neće biti bolji

Bojim sa da bi najveći gubitnici mogli (po)ostati stanovnici Slavonskog Broda. Plinofikacija Rafinerije Brod neće riješiti njihove probleme, već upravo suprotno. Siromašenje će uzrokovati da automobili postanu još stariji, a plin kao energent u domaćinstvima još manje dostupan

dr. sc. Viktor Simončič

Znanost ne dopušta dogme jer je svjesna relativnosti svojih spoznaja. (Jaroslav Hašek)

Tko bistru vodu zamuti blatom, neće više imati pitku vodu. (Eshil)              

Viktor Simončič

Najradije bi tekst počeo na način nije mi jasno, ali ne mogu kada mi je (kao) jasno. Kada se upetljaju pravi majstori, koji znaju znanje, s onima kojima je cilj dobiti ili zadržati položaj, s onima koji publicitet crpe iz pojavljivanja u medijima po principu samo neka me ima, medijima kojima više nije dovoljno dobra vijest ni kada »čovjek ugrize psa«, s (polu)strukom nakićenom praznim titulama, revizorima od zanata, ….. mora da se nešto iza brda valja.

I iza onečišćenja zraka u Slavonskom Brodu valja se i mulja. Vratila nam se Predsjednica iz Rusije i odmah otišla u Slavonski Brod priopćiti dobru vijest kako je riješen problem onečišćenja zraka. Dolazi plin koji će zamijeniti teški ostatak kojeg je do sada rafinerija nafte iz Bosankog Broda koristila kao energent. Zrak u Slavonskom Brodu postaje čist. Na tu vijest se prikvačili svi. Od dobrih Rusa, politike koja je brigu za stanovnike Slavonskog Broda postavila na najviše mjesto, lokalnog gradonačelnika, zelene lokalne okolišne inicijative, pa sve do gospodina Čermaka, čiji Crodux je dobio posao dostave plina, godišnje vrijedan 150 milijuna kuna. Nije njemu zbog posla, već mu je, kako je izjavio, izuzetno drago što će se problem napokon riješiti: »Napokon jedna pametna odluka. Našlo se razuma da se to pitanje riješi. Meni je želja da se riješi zagađenje. Mi ćemo raditi na spoju plinovoda i možemo ga završiti za šest mjeseci, nakon toga i rafinerija treba promijeniti kotlovnice. Procjena je da će sljedeće jeseni rafinerija raditi na plin i da će napokon zrak biti čist. Kod plina nema smrada, nema zagađenja, ničega«.

Oni rijetki koji ne dozvoljavaju da im političke izjave utječu na inženjersko znanje znaju da se onečišćenje zraka u Slavonskom Brodu korištenjem plina u Rafineriji Brod neće smanjiti. Vjerojatno najpozvaniji stručnjak za zaštitu zraka na ovim područjima, profesor Knežević iz Sarajeva, na vijest o plinofikaciji brodske rafinerije obznanio je urbi et orbi: »Najavljenom zamjenom korištenja mazuta zemnim gasom u Rafineriji Brod neće se poboljšati kvalitet zraka u Slavonskom Brodu. Zamjenom energenta smanjiti će se emisije sumpor dioksida iz energetskog bloka Rafinerije. Sumpor dioksid je gas bez mirisa. Međutim, građani Slavonskog Broda osjećaju neugodan miris ugljikovodika koji potiču iz tehnološkog bloka Rafinerije. Ovom mjerom se, dakle, ne smanjuju emisije koje stvaraju neugodnost građanima Slavonskog Broda«.

Što zna energetičar iz Sarajeva, a ne znaju naši stručnjaci?

Zna on, strojar energetičar, a zašto ne znaju, ako već ne strojari i energetičari barem naši tehnolozi naftaši? Kako to da to ne znaju niti u Hrvatskoj akademiji znanosti i umjetnosti, u Razredu za tehničke znanosti i Znanstvenom vijeću za naftno-plinsko gospodarstvo i energetiku? Pa i među njima postoje inženjeri. Isprika zbog grubosti, ali kada sam pročitao kao je jedan od naših prednosnih prirodnih potencijala vjetar, kao da eto puše samo kod nas, pomalo sumnjam u njihove kompetencije.

Nažalost, toliko smo se srozali u društvu da zaigrana politika želi mijenjati i prirodne zakone. A struke nigdje. I biti će još manje. Posebno kada prepisivači doktoriraju, kada se i na prepisivanju doktorira i kada profesori postanu i oni koji doktoriraju usput. Molim Boga da barem u medicini ne dopuste to što se događa u drugim strukama. Medicinari, molim Vas, zadržite visoku razinu. Ako ni zbog čega, radi našeg zdravlja, ali i da mladi liječnici mogu otići raditi preko Sutle.

Jasno je da se neugodni mirisi iz rafinerije neće smanjiti uvođenjem plina. Sumporovodik, koji ima neugodan miris po trulim jajima, merkaptani i razna sulfidna ulja, koja smrde po svemu neugodnome, a što se osjeti već kada se na milijun dijelova zraka nađe samo 5 – 6 dijelova njihovih spojeva, oslobađaju se prilikom prerade nafte. Njihovo oslobađanje, ako se ne provode odgovarajuće tehnološke mjere, počinje već u prvom procesu, kod destilacije i javljaju se i u drugim procesima.

Što se tiče čestica prašine, koje posebno smetaju Brođanima, stručnjaci DHMZ-a, tumačeći podatke mjerenja kvalitete zraka u Slavonskom Brodu napisali su: »Visoke vrijednosti PM2,5 i PM10 ne mogu se pripisati radu rafinerije (osim u manjem dijelu)« ( http://zg-magazin.com.hr/kako-spasiti-slavonski-brod-i-izbjeci-sramotu/ ).

Zagađuju stari automobili i kućna ložišta

Znači neće se smanjiti niti to onečišćenje zraka česticama, jer ono dolazi najveći dijelom iz prometa. Dijelom iz automobila, dijelom jer se prometnice ne peru i metu kako priliči. Kako narod siromaši, vozni park postaje sve stariji i zrak će, i u Slavonskom Brodu, kao i diljem Lijepe Naše postajati sve onečišćeniji. Uz promet, u zimskom periodu veliki doprinos onečišćenju zraka dolazi iz kućnih ložišta. Čak i kada se koriste drva, dim i čestice se ne mogu izbjeći. Odnekuda mi je došla informacija da je poskupljenjem plina poraslo korištenje drva za loženje u Slavonskom Brodu. Kako narod siromaši, ložit će se polako sve i sva i kakvoća zraka i u Slavonskom Brodu će se pogoršavati. Logično, zar ne?

Zašto to sve ne vide nevladine okolišne udruge? Zašto ne zahtijevaju jeftin plin za svoje sugrađane, a ne za građene susjedne države? Namjerno? Ili stvarno ne znaju i vrijedi ona moja teza da se kod naši zelenih često radi o zelenima jer su nedozreli? Zelenim zelenima. Čuo sam prikladan vic na temu nedozrelog: Pita sin oca, jesu li sve šljive plave. Otac odgovori potvrdno. A zašto je moja šljiva crvena, pita sina. Zato jer je zelena, kaže otac.

I u čemu je onda kvaka 22 kod plina za rafineriju? Naslućujem, samo naslućujem i zamišljam kako je moguć i ovaj scenarij. Na primjer u Republici Srpskoj su shvatili da priključenje rafinerije na plinsko-transportni sustav u Bosni i Hercegovini nije (lako) moguć i da bi za to trebalo i vremena i novaca. Hrvatski prodavači ruskog plina također su razumjeli da još dugo nema posla s plinom na ovom dijelu susjedne države. Jasno je i to da samo zbog priključka plina za susjede u Republici Srpskoj dio javnosti Hrvatske ne bi bio baš sklon promjeni strateških i prostorno planskih dokumenata. I sada ne znam, je li se bunt građana zbog onečišćenja zraka, koji skoro pa da nije imao veze s rafinerijom, dogodio slučajno ili namjerno? Je li onečišćenje zraka bio spontani okidač za bunt protiv siromašenja? Spontana reakcija dijela istinskih entuzijasta, ili namjerna reakcija lokalnih političara, koji nemaju kompetencija riješiti nagomilane egzistencijalne probleme stanovnika Slavonskog Broda, pa su pažnju s realnih problema skrenuli na zagađivanje iz Bosanskog Broda? Da nije znak za bunt protiv onečišćenja dao i uvoznički hrvatsko-ruski plinarski interes? Meni sve navedeno zvuči kao mogući scenarij!

Nastavi li se »slavonski egzodus«, zrak će postati čišći nego u Alpama

Kako god, ja sam osobno za povezivanje i drago mi je da će susjedi dobiti plin. Govorim susjedi, a ne rafinerija. Rafineriju smatram samo kao izliku. Jer kada se završi plinovod javiti će se dio trenutno šutolgijske struke koji će početi objašnjavati kako plinofikacija neće pomoći u rješavanju umanjene kakvoće zraka u Slavonskom Brodu. Naći će se i razumni, koji će postaviti pitanje kamo će rafinerija s teškim ostatkom i mazutom kojeg sada koristi kao energent i isplati li se investirati u nove kotlovnice ili unapređenje tehnološkog procesa, uključujući i smanjenje emisija koje uzrokuju neugodne mirise? I odjednom će proraditi razum i sve će se postaviti na svoje mjesto. Rafinerija će dovršiti modernizaciju. Poboljšati nadzor i radnu disciplinu, i posvetiti pažnju prije svega fugativnim emisijama. To vam je ono kada svuda pomalo curi i ispušta. Nešto što se najlakše popravi, ako se želi i kao nekom to nije lijeno učiniti.

Tko će na kraju profitirati s plinom preko Save? Građani i privreda na desnoj obali Save. Tko će na kraju izgubiti? Bojim sa da bi najveći gubitnici mogli (po)ostati stanovnici Slavonskog Broda. Ako će se pouzdati kako će (samo) plinofikacija rafinerije riješiti njihove probleme onda tvrdim da će se dogoditi upravo suprotno. Siromašenje će uzrokovati da automobili postanu još stariji, a plin kao energent u domaćinstvima još manje dostupan. Kakvoća zraka u Slavonkom Brodu će se logično pogoršavati iz godine u godinu!

Ima doduše jedan scenarij koji bi mogao demantirati moju prognozu o pogoršanju kakvoće zraka. Slavonsko brodska županija je s 177 000 stanovnika u 2001. pala 2011. godine na 159 000. Manje stanovnika, manje starih automobila i manje dimnjaka iz kojih zimi izlaze čestice i dim. Nastavi li se »slavonski egzodus«, sa i bez plina preko Save, zrak će postati čišći nego u Alpama.

Ostavi komentar

*