Na FSB-u predstavljene prednosti proizvodnje u slojevima

Na FSB-u predstavljene prednosti proizvodnje u slojevima

Proizvodni trendovi nameću zahtjeve za snižavanjem troškova proizvodnje, ali i vremena razvoja proizvoda. Uz to, sve više se napušta masovna proizvodnja, u korist maloserijske, a često i   pojedinačne (personalizirane) proizvodnje. Kako bi se udovoljilo takvim zahtjevima, počeli su se  primjenjivati aditivni načini proizvodnje, koja podrazumijeva dodavanje materijala, najčešće sloj po sloj

Na Fakultetu strojarstva i brodogradnje (FSB) u srijedu je održana besplatna jednodnevna radionica Aditivna proizvodnja tvorevina, na kojoj se govorilo o proizvodnji prototipova najrazličitijih namjena uz pomoć trodimenzionalnog pisača (3D printanje). Namjena radionice je upoznati zainteresirane tvrtke s mogućnostima suvremenih aditivnih tehnologija u njihovom području djelovanja. Ovo je već druga ovakva radionica koju FSB provodi u sklopu projekta Aditivne tehnologije za mala i srednje velika poduzeća koji traje dvije godine, a sufinancira ga Europska unija. Projekt ima za cilj povećati konkurentnost i inovativnost malih i srednjih poduzeća koja obavljaju djelatnost u metaloprerađivačkoj, keramičkoj i polimernoj industriji.

Zanimljivost je da će se u sklopu ovoga projekta za ukupno 40 odabranih tvrtki osigurati besplatna izrada jednog prototipa proizvoda ili alata

Naime, proizvodni trendovi nameću zahtjeve za snižavanjem troškova proizvodnje, ali i vremena razvoja proizvoda. Uz to, sve više se napušta masovna proizvodnja, u korist maloserijske, a često i   pojedinačne (personalizirane) proizvodnje. Kako bi se udovoljilo takvim zahtjevima, od 1980-ih godina počeli su se  primjenjivati suvremeni aditivni načini proizvodnje, koja podrazumijeva dodavanje materijala, najčešće sloj po sloj, do izrade čitavog proizvoda.

Ni komplicirane geometrije nisu problem

Takvo načelo proizvodnje omogućuje pravljenje vrlo komplicirane geometrije proizvoda, koje bi drugim, klasičnim proizvodnim postupcima bilo vrlo teško,pa čak i nemoguće načiniti. Dodatna prednost aditivne proizvodnje je da se proizvodi (u načelu) izrađuju izravno na opremi za aditivne postupke na temelju 3D računalnog modela, bez potrebe za dodatnim alatima.

U samim počecima ova se tehnologija primjenjivala uglavnom za brzu izradu prototipova, a slijedeći je korak bio izrada čitavih alata i kalupa (izrada tvorevina za izradu polimernih, keramičkih, metalnih alata i kalupa) te ključnih elemenata nekog proizvoda.

Danas se metode aditivne proizvodnje primjenjuju u najrazličitijim industrijskim granama – npr. u tekstilnoj i automobilskoj industriji, medicini, arhitekturi, strojarstvu…

Zanimljivost je da će se u sklopu ovoga projekta za ukupno 40 odabranih tvrtki osigurati besplatna izrada jednog prototipa proizvoda ili alata.

3D_printer

Vezano uz ovu temu, spomenimo da je Američka kompanija Stratasys nedavno predstavila prvi svjetski više sirovinski 3D printer u boji. Ovaj printer koristi tehnologiju s tri šprice koja kombinira kapljice tri osnovne sirovine, čime se smanjuje potreba za odvojenim otiskivanjem svake pojedine sirovine kao i naknadno bojanje. Iz tvrtke navode da će ova nova tehnologija 3D printera značajno skratiti rad dizajnerima pogotovo na izradi prototipova gdje se procjenjuje skraćenje vremena na 50 %.

Osnovne sirovine su guma i plastični materijali koji mogu biti kombinirani i iskorišteni za stvaranje krajnjih proizvoda široke potrošnje s velikom rasponom od fleksibilnosti do krutosti i od transparentnosti do neprozirnosti.  Više o ovome printeru možete pronaći na webu Plastično je fantastično.

Ivan Juraga: Sve više mladih đželi studirati strojsrstvo

Juraga_aditivnaUvod u radionicu otvorio je dekan FSB-a, prof. dr. Ivan Juraga, koji je okupljene ukratko upoznao s poviješću Fakulteta. Juraga je ukazao na sve veći interes koji se u Hrvatskoj pokazuje za studiranjem strojarstva.  Napomenuo je da su do sada najbolji učenici srednjih škola ponajviše upisivali medicinu, Prirodoslovno matematički fakultet te fakultet elektrotehnike i računarstva, „a sada je to sve češće slučaj i sa strojarstvom“, poručio je. Međutim,  isto ne važi i za studije brodogradnje i zrakoplovstva koji su, kako je rekao dekan, u posdljednje vrijeme (na žalost) „u krizi“

(B. J.)