Messerschmitt TG-500: Mališan zlokobnog imena

Messerschmitt TG-500: Mališan zlokobnog imena

Pri spomenu na »messerschmitt tg-500«, popularni »tiger«, mnogi bi mogli pogriješiti misleći da se radi o ratnom zrakoplovu iz Drugog svjetskog rata ili nekakvom borbenom stroju iz istog razdoblja. Ustvari, pod tim se imenom skriva smiješan i nimalo zlokoban, te za ono doba vrlo napredan automobilčić

Boris Jagačić

Šetajući ovih dana jednom povećom trgovinom u Zagrebu zalutali smo na odjel s dječjim igračkama, gdje se posebno isticala pozamašna kolekcija zapanjujuće dobro probranih modela automobila. Među minijaturama oldtimera u oko nam je upao model jednog u nas manje poznatog automobila, koji je zaslužio svoje mjesto u povijesti auto industrije, pa smo mu ovdje odlučili posvetiti jedan članak. Riječ je o automobilu »messerschmitt tg-500«.

Pri spomenu na »messerschmitt tg-500«, popularni »tiger«, mnogi bi mogli pogriješiti misleći da se radi o ratnom zrakoplovu iz Drugog svjetskog rata ili nekakvom borbenom stroju iz istog razdoblja. Ustvari, pod tim se imenom skriva smiješan i nimalo zlokoban automobilčić koji djeluje kao da je potekao iz crtića. Pogreške u zaključivanju, međutim ne bi trebale čuditi. Nakon rata Messerschmitt je i za svoje mikroautomobile sačuvao sistem označavanja kakav je nekada koristio za letjelice – dva slova i tri brojke (poput »me 109«, »me 110«), dok je »tiger« naziv poznatog teškog tenka Wehrmachta.

Bivši konstruktor aviona Fritz Fend 1948. je sastavio Fend Kabinenroller – invalidsku trokolicu s dva tandem sjedala. Razmišljajući kako bi mogao pokrenuti proizvodnju tog vozila na um mu pada ideja da ga ponudi svom nekadašnjem poslodavcu profesoru Willyju Messerschmittu. Ovaj je bio zadovoljan ponudom jer je želio da njegova F.M.R. tvornica (Fahrzeugund Machinenbau, Regensburg) očuva proizvodnju i Fend početkom 1952. godine dobiva na raspolaganje mogućnosti tvornice.

Messerschmitt-Kabinenroller-TG-500Do ljeta iste godine izrađen je prototip dvosjeda »fk 150«. Imao je sve elemente prvog serijskog cestovnog »messerschmitta«, izuzev krova od pleksiglasa sastavljenog iz više dijelova i motora od 150 ccm koji je zamijenjen snažnijim. Ideja o mikroautomobilu lišenog bilo kakvih nepotrebnosti i luksuza, s dvotaktnim motorom, danas se može činiti apsurdnom, ali 1950-ih kada je cilj bio napraviti jeftino prijevozno sredstvo, imala je smisla. Prvi Kabinenroller »kr 175« napušta tvorničke hale u veljači 1953., a te je godine predstavljen i na salonu automobila u Ženevi. Krov vozila se preklapao radi lakšeg pristupa stražnjem sjedalu.

Raspored sjedenja bio je isti kao u svojedobno brzom, ali nespretnom lovcu dvosjedu »messerschmitt me 110«. Takvo rješenje rezultiralo je osjetno povoljnijom aerodinamikom, osobito u usporedbi s drugim trokolicama, kod kojih je bilo uobičajeno da se sjedala smještaju jedno pored drugoga, pa su takva vozila obično rasla u širinu.

Ovako je mali »šmit« već bio predodređen na bolje performanse i u slučaju da ga se pogoni istim agregatom kao kod konkurencije. Legenda kaže da je kokpit ovog vozila izrađen od preostalih lovaca »me 109«, koje pamtimo kao najljuće zračne suparnike slavnih britanskih »spitfirea«. Ovakve priče, pak, nemaju nikakve veze s istinom.

Nažžalost, prvi serijski primjerci Kabinenrollera pokazali su se dalekim od savršenstva. Ovjes je bio tvrd i neudoban, autić je bučio, kvačilo nije dobro funkcioniralo itd. Uz to, trebalo je dosta navikavanja da se vozilom upravlja polugama i koči »na žicu«, osobito u većim brzinama. Poluge su, međutim ostale zaštitnim znakom cestovnih »messerschmitta«. U narednih nekoliko mjeseci barem su ispravljeni veći nedostaci.

Učinjeno je više od 70 izmjena, to se moralo odraziti na cjelokupni dojam. Stražnji kotač auta je pokretao jednocilindrični dvotaktni Fichtel&Sachs stroj (175 ccm/9KS) koji se palio nogom u motociklističkom stilu. Zahvaljujući  cjevastom okviru, te ukupnoj masi bližoj motociklu no automobilu (180 kilograma) prvi su »šmitovi« jurili 90 km/h.

Samo za odvažne

Nasljednik »kr 200« na tržištu se pojavljuje 1955. Ovaj je imao, kao što se iz oznake daje naslutiti, veći i snažniji pogonski agregat (i dalje s jednim cilindrom), a mogao se naručiti i u kabriolet izvedbi. S 10 KS postizao je brzinu od 100 km/h. Obzirom na konstrukciju, primitivni ovjes i spomenute kočnice bilo je to za većinu vozača dovoljno brzo. »KR 200« izrađen je u osjetno većem broju primjeraka od prethodnika. Upravo ta jednostavna konstrukcija bila im je dobra strana jer su zbog nje bili lagani za održavanje.

Fendovo remek djelo »messerschmitt tg 500« predstavljen je 1957. godine. Neokrunjeni »car« mikroautomobila imao je za razliku od »braće« jedan kotač više. Bilo je to ostvarenje Fendovog »Super Karo« koncepta – mališana s četiri kotača koji će u svim aspektima biti superiorniji od trokolica.

FMR_TG_500

ČETIRI KOTAČA: Neokrunjeni »car« mikroautomobila imao je, za razliku od svojih prethodnika, jedan kotač više, zahvaljujući čemu je bio superiorniji od svih tadašnjih »trokolica«

Prije proizvodnje Fichtel& Sachs je na policama imao već skicu pogonskog agregata od 400 ccm. F.M.R.odlučuje da se ide na dvocilindrični dvotaktni motor radne zapremnine 500 »kubika«, točnije 493 ccm. Mjenjački sklop opremljen je sa četiri stupnja prijenosa i »rikvercom«. Motor je montiran na zajednički okvir sa potpuno podesivim stražnjim ovjesom, što je bilo tada napredno rješenje slično onom u formuli 1.

Kotači i ruke prednjeg ovjesa su »narasli«, kao i lampe i (napokon) hidraulične kočnice. Iznutra je »šmit« opremljen velikim plišanim, također tandem sjedalima koja su imala težak zadatak da drže vozača i putnika u mjestu s obzirom na strahovite manevarske sposobnosti i način na koji je ovoj čudesni mališan mogao ulaziti u zavoje.

Upravljački mehanizam je poboljšan u odnosu na »kr 200«. Dostupna je bila i coupé verzija s posebno niskim krovom kakva je danas najtraženija, ali se do nje najteže dolazi. Spomenimo da je 3000 milimetara dugačak, 1270 mmšširok i 305 kilograma težak »tiger«, s krajnjom brzinom većom od 120 km bio brži i od mnogih suvremenih limuzina. Za postizanje takvog maksimuma trebalo je odvažnosti.

messerschmitt_TG500

»TG« je navodno bila kratica za »tourenfahrzeug-gelandesport« ili nešto poput turističkog sportaša. Zbog oznake auto je u javnosti prozvan »tiger«, premda takvo ime nikada nije službeno nosio. »Tiger« je, naime bilo zaštićeno ime u vlasništvu Kruppa. To nije spriječilo sićušnog »tg-a 500« da izraste u minijaturnu legendu. Sada je to jedan od najvrednijih mikroautomobila uopće i predmet pomame kolekcionara orijentiranih na takvu vrstu vozila.

Na predstavljanju »tiger« je isprva dobio obećavajući odaziv sveopće publike, ali je na kraju završavao samo kod ponekog entuzijasta. Budući da ne postoje službeni zapisi procjenjuje se da iz tvornice do kraja njegove proizvodnje 1964. nije izašlo više od 500 vozila.