Mazda i Wankel: Ljubav stara 50 godina

Mazda i Wankel: Ljubav stara 50 godina

Mazda je 1962. godine otkupila prava na Wankel od njemačkog NSU-a (koji je taj isti motor »pokopao«) te su se inženjeri u Hirošimi bacili na usavršavanje tog motora. U kompaniji je tim koji je stajao iza razvoja rotacijskog motora dobio naziv »47 samuraja«

Iako je tijekom razvoja puno obećavao, rotacijski motor nije se pokazao upotrebljivim u (pre)velikoj mjeri. Rotacijski (ili Wankel) motori poznati su po glatkoći rada, ali i velikoj potrošnji goriva te slabijem okretnom moment u usporedbi s klipnim motorima. Usprkos tim nedostatcima, ova tehnologija danas uživa kultni zahvaljujući Mazdi i njenoj ponudi sportskih automobila s Wankel motorom. Japanski proizvođač upravo obilježava 50 godina od predstavljanja Mazde Cosmo Sport 110S u Tokiju, nakon koje je započela ljubav između Mazde i Wankela.

Presjek rotacijskog motora

Konstrukciju motora osmislio je inženjer (i zloglasni nacist) Felix Wankel, koji je iz stroja malih dimenzija želio izvući dosta snage i sačuvati njegov uglađen rad. U osnovi, Wankelov motor ima samo dva pokretna dijela – trokutasti rotor i ekscentrično vratilo, što je ekvivalent radilice na klipnom motoru. Proces izgaranja okreće rotor oko njegovog ovalnog kućišta. Rezultat je kompaktan, uglađen motor bez ventila, ali i onaj koji troši dosta goriva i brzo se haba.

Mazda – tada poznata kao Toyo Kogyo Corporation – bila je 1960-ih godina poznata po svojim kamionima i mikroautomobilima, ali se htjela izdvojiti od mnoštva japanskih proizvođača koji su se probijali na zapadnom tržištu svojim sportskim automobilima. Imajući to na umu, 1962. godine Mazda je otkupila prava na Wankel od njemačkog NSU-a (koji je taj isti motor »pokopao«) te su se inženjeri u Hirošimi bacili na usavršavanje tog motora. U kompaniji je tim koji je stajao iza razvoja rotacijskog motora dobio naziv »47 samuraja«. Mazda Cosmo Sport 110S pokretana Wankelovim motorom s dva rotora debitirala je na Tokijskom sajmu automobila 1964. te se prvi primjerak u salonu automobila pojavio 30. svibnja 1967. godine.

Iako je Cosmo Sport prodan u vrlo ograničenom broju, Mazda je odlučila nastaviti proizvodnju automobila s rotacijskim motorom, a potom ga je koristila za pogon svega – od obiteljskih automobila do autobusa s 26 mjesta. Većina automobilskih entuzijasta se, međutim, više zanima za izvedbe RX-7 ili RX-8, od kojih se oba odvajaju od mnoštva sportskih automobila koji žeđaju za visokim okretajima. Nažalost, RENESIS motor u RX-8 također je imao nezasitan apetit za benzinom i uljem, a jednostavno nije imao dovoljan zakretni moment da se natječe s konvencionalnim motorima.

Autobus s 26 mjesta pokretan Wankelovim motorom

Osim svojih primjena na cesti, rotacijski motor doveo je bolid 787B do pobjede u Le Mansu 1991. Ne samo da narančasto-zelena trkaća mašina zvuči kao roj gnjevnih pčela naoružanih motornim pile, već ima i čast biti jedinim japanskim automobilom koji je ikad osvojio 24 sata Le Mansa.

Sve stroži propisi o emisiji štetnih dovele su do toga da je prilično upitno hoćemo li ikad više vidjeti još jednu Mazdu s rotacijskim motorom. Iz kompanije poručuju da na koncept nisu zaboravili, a testiran je i Wankelov motor pokretan vodikom. U Tokiju je 2015. predstavljen hibridni RX-Vision s rotacijskim motorom, ali je pitanje hoće li takav pogonski sklop ikad vidjeti svjetlo dana.

Mazda RX-7 i Luce GT

Spomenimo za kraj da je s rotacijskim motorom prodano ukupno manje od 2 milijuna vozila s Mazdinom značkom. (BoJa).