Marko Pavlović: Hrvatski tvorac igračaka

Marko Pavlović: Hrvatski tvorac igračaka

„Proizvod se stvara i po nekoliko mjeseci. Radim u prostoru uz obiteljsku kuću. Vezan je uz garažu i tu imam svoj duševni mir. Tu mogu rušiti, galamiti i nabijati. U radu mi je velika potpora obitelj, mislim da sve polazi od obitelji. Oni mi daju podršku i emotivnu, ali i financijsku ako treba napraviti neku veću investiciju“

Razgovarala: Valentina Vukoje

Marko Pavlović je mladi hrvatski produkt dizajner, koji je još kao student na prvoj godini Studija dizajna osmislio igračku Oblo. Zahvaljujući brojnim nagradama i priznanjima Oblo je osvojio svijet, ali i srca djece. Mnogi će za Oblo reći da se radi o svojevrsnoj Rubickovoj kugli, a pozitivne kritike motivirale su Pavlovića da nastavi dalje i osmisli nove igračke i proizvode. Njegov radni prostor je malena obiteljska garaža u kojoj kako kaže dobiva uvijek novu inspiraciju.

„Logiq Tower“ je mozgalica koja se slaže oko štapa. Postoji više od 22 000 jedinstvenih rješenja na koji se način ona može složiti. Igračka je proizvedena od recikliranih i obnovljivih materijala kaučukovog drveta bez kemijskih aditiva te netoksičnih boja na bazi vode

Kada ste otkrili svoj poziv da krenete dizajnirati?

Još kao dijete me je zanimalo slikanje i crtanje. Volim slagalice i kao dijete najviše sam volio Lego kocke. Tako sam upisao i Školu primijenjene umjetnosti i dizajna. Nakon srednje škole sam htio upisati Studij dizajna, no nisam uspio pa sam upisao dizajn na Tekstilno-tehnološkom fakultetu. Godinu dana sam radio kao grafički dizajner. Tada se pojavila želja da ponovno upišem dizajn na Arhitektonskom fakultetu. Dao sam otkaz na poslu i pripremao sam se šest mjeseci za prijemni ispit. Sve se isplatilo i bio sam treći na rang listi. Bilo je to 2006. godine, a diplomirao sam 2009. godine.

Kako je započela priča o Oblu?

Oblo

Oblo

Oblo se dogodio na prvoj godini studija kao studentski rad, koji je kasnije prerastao u globalni proizvod i to putem nagrada koje sam osvajao za njega. Moj mentor i koautor bio je profesor sa studija dizajna Mladen Orešić. Oblo je ispočetka bio maketa od stiropora. U međuvremenu se pojavio jedan natječaj, koji je tražio oblikovanje suvremene didaktične igračke i ja sam shvatio da bi mogao prijaviti Oblo. Igračka je u Londonu osvojila treće mjesto. Tada je krenulo sponzoriranje od jedne velike trgovine igračaka Hamleys. Nakon toga započeo je medijski interes za Oblom i to mi je dalo dodatni poticaj. Igračka je vrlo brzo dobila pregršt nagrada među kojima je zlatna Nagrada američkih industrijskih dizajnera, Nagrada Hrvatskog dizajnerskog udruženja, Nagrada njemačkih dizajnera. Po završetku fakulteta pojavio se zainteresirani investitor iz Kanade Mark Cahsens. Kada sam započeo pregovarati s njime, shvatio sam da su naše ideje o poduzetništvu i dizajnu dosta slične. Radi se o Great Circle Works kompaniji koja proizvodi edukativne i pametne igračke, ali i sportsku opremu.

Prodali ste igračku kanadskoj kompaniji?

Dobivam postotak od prodanih igračaka. Ja sam potpisao dva ugovora, jedan je takav da dobivam postotak od prodanih igračaka i sve dokle investitor iz Kanada želi proizvoditi tu igračku ona je potpisana kao proizvod pod njihovom tvrtkom, no kada odluče prestati proizvoditi igračku, sva će se prava vratiti meni. Grafički dizajn, konzultacije, komunikacija s tvornicom su dio drugog ugovora koji sam potpisao s njima.

Gdje dobivate inspiraciju za svoje proizvode?

Sve ovo se ne događa od danas do sutra, radi se o cjeloživotnom projektu. Ili si u tome skroz ili nisi. Uspješne priče su uvijek napravili ljudi koji su se 100 posto dali za nešto. Ne možeš nešto raditi kao hobi ili poslije osmosatnog radnog vremena. Inspiraciju dobivam u potrebama drugih ljudi, u idejama dizajnera, u stvarima koje postoje, u prekombiniravanju stvari u nešto potpuno novo. Ne želim napraviti nešto i reći da je to potpuno novo, već želim da ono što napravim bude veliki pomak od nečega što već postoji.

Tako je nastala i vaša druga igračka Logiq Tower. Kako biste nju opisali?

Logiq Tower je mozgalica koja se slaže oko štapa. Postoji više od 22 000 jedinstvenih rješenja na koji se način ona može složiti. Igračka je proizvedena od recikliranih i obnovljivih materijala kaučukovog drveta bez kemijskih aditiva te netoksičnih boja na bazi vode. Logiq Tower je dobio odlične kritike i mnogi su ga opisivali kao da je potomak Tetrisa. To je super stvar jer to znači da su ljudi prepoznali specifičnost ove igračke. Tu sam surađivao s jednim kompjutorskim analitičarom i profesorom matematike iz Kalifornije koji je izradio algoritam kojim je provjerio rješenja za slaganje Logiq Towera. On nam je izlistao listu rješenja.

Gdje stvarate nove proizvode? Imate li neki svoj prostor?

U ovom poslu je važno da ne postoji preveliki razmak u osmišljavanju novih proizvoda, kako se ne bi izgubio tempo. Proizvod se stvara i po nekoliko mjeseci. Radim u prostoru uz obiteljsku kuću. Vezan je uz garažu i tu imam svoj duševni mir. Tu mogu rušiti, galamiti i nabijati. U radu mi je velika potpora obitelj, mislim da sve polazi od obitelji. Oni mi daju podršku i emotivnu, ali i financijsku ako treba napraviti neku veću investiciju. Moja obitelj u tome vidi budućnost, a cijene i moju upornost i volju. Naravno tu je i potpora bliskih prijatelja.

logiq-faze

Maketa i gotova igračka Logiq

Tko testira vaše proizvode?

Uvijek pozovemo neki vrtić ili grupu djece, koja testiraju proizvod prije nego što proizvod ide na tržište. Djeca su na primjer Oblo kombinirala s nekim drugim igračkama za koje nisam niti sanjao da se mogu kombinirati. No, to je zanimljivo kod djece. Ona nemaju strah i u njihovoj igri nema granica. Svake godine se održava sajam igračaka u New Yorku, koji je zatvoren za djecu i tamo dolaze ljudi iz industrije koji pregledavaju nove proizvode, daju okvirnu cijenu za određeni proizvod. Puno toga ovisi o njima.

Kakva je situacija na tržištu igračaka?

Tržište je užasno zasićeno s igračkama i proizvodima i ako ne možeš stvoriti proizvod koji se razlikuje bojom, izgledom i načinom uporabe od drugih, onda i nisi baš u najboljem položaju. Treba vjerovati u ono što se radi i to je garancija za uspjeh. Igračke su zahvalne kao proizvod. Uvijek će biti djece koja će imati rođendane i kojima će njihovi roditelji i rodbina kupovati igračke.

Sami ste krenuli u istraživanje tržišta i povezivanje s investitorima?

Neke su naše institucije uključene u povezivanje dizajnera s investitorima. No, mislim da se neke stvari događaju presporo. Ja sam suludo uporan čovjek i meni „ne“ ne znači „ne“, nego „možda“ i onda nabijam čavao u dasku dokle god ne prođe. Mene drži pozitivna energija i volja. No, opet ne postoji sustav. Oblo se nije dogodio zato što je bio sustavno osmišljen projekt, nego se on dogodio zbog moje upornosti i želje da realiziram projekt do kraja. No, opet koliko god smo mi u Hrvatskoj mali, toliko smo bogati talentima u svim područjima. Tako da vrlo brzo isplivaju talenti.

Postoji li u Hrvatskoj industrija igračaka? Je li vam žao što niste uspostavili suradnju s investitorima iz Hrvatske?

Nije mi žao što nisam uspostavio suradnju s nekim iz Hrvatske. Hrvatska je mala u odnosu na svijet, tržište je jako malo i naša je zemlja u jednoj dubokoj krizi. Ispočetka sam pregovarao s nekim firmama, koje danas uglavnom ne postoje. U ovom trenutku u Hrvatskoj ne postoje proizvođači igračaka, ali niti specijalizirane trgovine igračkama. Nema Turbo limača, One 2 Playa, nažalost igračke se prodaju u dućanima i trgovačkim centrima, koji nisu poznati po prodaji igračaka. Ima puno igračaka u Konzumu, Mülleru, Lidlu, no kad čovjek pogleda ne bi mogao reći da će to biti najvažnija mjesta za prodaju igračaka. Vani postoje dućani koji prodaju isključivo igračke, a postoje i lanci dućana koji prodaju isključivo edukativne i pametne igračke. Mislim da je ova situacija u Hrvatskoj prilika za male dućane da se izbore.

Kakav je odnos države prema dizajnu?

Odnos je loš. Ne postoji konsenzus tome da je dizajn važna grana gospodarstva. Dizajn je taj koji čini razliku. Svaka firma koja je krenula u smjeru dizajna nije pogriješila. Najbolji primjer za to je Prostoria. Hrvatska ima odličnu priliku za razvoj drvne industrije. No, ne postoji volje.

Vaši planovi za dalje?

Želim dalje razvijati i stvarati igračke u kategorijama kockica za slaganje, mozgalica, pametnih igračaka.

Gdje se kod nas mogu kupiti Oblo i Logiq Tower?

Mi smo trenutačno u fazi pronalaženja distributera za Hrvatsku jer nam je dosadašnji distributer odustao. Logic Tower se može kupiti u knjižari Algoritma, zatim u Tomićevoj ulici u dućanu Take me home. No, vjerujem kako će se do sredine lipnja pojaviti u mnogim drugim dućanima.