Maria Teresa de Filippis, prva vozačica Formule 1 i pionirka u svijetu motosporta

Maria Teresa de Filippis, prva vozačica Formule 1 i pionirka u svijetu motosporta

Njezino je ime ostalo zabilježeno u povijesti automobilskih utrka zbog njezina nastupa na Velikoj nagradi Belgije 15. lipnja 1958. godine kada je nastupila kao prva žena u utrci Formule 1

Na današnji dan, 11. studenoga 1926. godine, rođena je Maria Teresa de Filippis, prva vozačica Formule 1 i pionirka u svijetu motosporta.

Maria Teresa de Filippis potječe iz imućne rimske obitelji. Godine 1948. Maria se iz oklade prijavila za utrku Salerno – Cava dei Tirreni. Tom je prilikom vozila Fiat Topolino i pobijedila u klasi. Nakon toga kreće njezino ozbiljnije zanimanje za automobilizam i utrke. Šest godina kasnije, 1954. plasirala se na drugo mjesto u talijanskom prvenstvu sportskih automobila, upravljajuči autom marke OSCA. Vozeći Maserati hrabro i brzo, stekla je ugled dobre vozačice. Sa svojim privatnim Maseratijem 250F pokušala se kvalificirati za Veliku nagradu Monaka 1958. Nažalost, ostalo je samo na pokušaju.

Njezino je ime ostalo zabilježeno u povijesti automobilskih utrka zbog njezina nastupa na Velikoj nagradi Belgije 15. lipnja 1958. godine. Maria Teresa de Filippis je tada nastupila kao prva žena u utrci Formule 1. Kroz tu je utrku prošla smjelo, ali je osvojila tek deseto mjesto. S dva kruga zaostatka. Kasnije se kvalificirala za Veliku nagradu Portugala i Italije. Na tim utrkama nije uspjela doći na cilj jer je u obje utrke imala kvar na automobilu. U Oportu je vozila za respektabilnu momčad Scuderia Centro Sud, a osvojila i peto mjesto na neprvenstvenoj utrci u Sirakuzi. Tijekom svoje vozačke karijere de Filippis nije morala samo svladavati brzine, kao žena u muškom sportu borila se s mnogim predrasudama. Često se ističe kako joj je jednom prilikom na Velikoj nagradi Francuske direktor utrke zabranio nastupanje, izjavivši da ženama pristaje samo jedna vrsta kacige, a to je ona koju mogu nositi u frizerskom salonu. Zbog udaje se preselila na australski kontinet i prestala se baviti automobilističkim utrkama. Ipak, dva desetljeća nakon udaje de Filippis se vraća u svijet utrka i postaje ambasadorica Maseratija. Neko je vrijeme bila na funkciji potpredsjednice udruge bivših pilota Formule 1.

Ukratko, Talijanka Maria Teresa de Filippis je nastupila na pet utrka za Maserati i Behra-Porsche.

U povijesti Formule 1 sudjelovalo je pet žena, a među njima su se samo dvije zaista nastjecale u utrkama. Obje Talijanke, Maria Teresa De Filippis i Lella Lombardi. Talijanska vozačica Lella Lombardi bila je najuspješnija vozačica u povijesti F1 jer je od 1974. do 1976. startala u čak 12 utrka, a na Velikoj nagradi Španjolske je zaradila i bodove, jedine koje je neka žena ikad zaradila.

Vozačice u Formuli 1:

Maria Teresa de Filippis – 5 utrka (1958.- 1969.), triput startala – 0 bodova

Lella Lombardi – 17 utrka (1974.-76.), 12 puta startala – 0,5 bodova

Divina Galica – tri utrke (1976. i 1978.), nije se uspjela kvalificirati

Desire Wilson – jedna utrka (1980.), nije se uspjela kvalificirati

Giovanna Amati – tri utrke (1992.), nije se uspjela kvalificirati

Moramo još spomenuti i Susie Wolff koja je 2014. godine odvozila dva slobodna treninga u Njemačkoj i Velikoj Britaniji.

Maria Teresa de Filippis preminula je u Bergamu u siječnju ove godine.

Pripremila: Melita Funda