Lela Kaplowitz: Zagrebačka publika prepoznaje kvalitetan jazz

Lela Kaplowitz: Zagrebačka publika prepoznaje kvalitetan jazz

„Boško Petrović  je napisao pregršt prekrasnih skladbi za koje mnogi, osim uskog kruga glazbenika s kojima je Boško surađivao, nisu ni znali da postoje. Bilo bi lijepo da i ostali, pogotovo glazbenici mlađe generacije, nastave tradiciju izvođenja i snimanja skladbi naših malobrojnih, ali vrhunskih jazz skladatelja, koji su iza sebe ostavili puno dobre glazbe. Tako bi, osim što izvodimo američke i brazilske jazz standarde, počeli izvoditi i one hrvatske“

Publika Lisinskoga me je oduševila. Nisam se nadala tako toplome prijemu. Prekrasan je osjećaj primiti ogroman aplauz od svojih sunarodnjaka, nisu štedjeli dlanove i bez ustezanja su oduševljeno reagirali na svaki solo i svaku skladbu. Svaka čast Lisinski!! Čini se kao da su ljudi željni dobre jazz glazbe…

Razgovarao: Boris Jagačić

Sjajna hrvatska jazz pjevačica osebujna glasa Lela Kaplowitz je prije desetak dana nastupila kao gošća velikog The Duke Ellington Orchestra. Bio je to povod da s glazbenicom porazgovaramo o pohvaljenom nastupu u Lisinskom, albumu s pjesmama Boška Petrovića koji je izdala te općenito o jazz sceni u Hrvatskoj.

Kako je došlo do suradnje s The Duke Ellingtonom  suradnje i imate li još ugovorenih suradnji?
Do suradnje je došlo preko moje matične izdavačke kuće MENART. Krajem kolovoza su me pozvali i predložili suradnju, jer je The Duke Ellington Orchestra planirao europsku turneju. Bila sam oduševljena i vrlo počašćena. To je jedna od onih prilika koje se ne pojavljuju često u životu. Ostala sam u kontaktu s glazbenicima iz orkestra i vjerujem da ću opet nastupiti s njima u budućnosti.

Kritičari su se pohvalili vaš i Massimov nastup. Kakav je bio osjećaj pjevati uz ovako slavni orkestar, pred zahtjevnom publikom Lisinskoga?
Moram priznati da sam bila jako nervozna prije probe s orkestrom, jer nismo utanačili detalje oko izvedbe, nisam znala koje aranžmane će izvoditi, no proba je bila ležerna i sve je proteklo glatko. Nakon probe me voditelj orkestra Tommy James pitao hoću li otpjevati još jednu skladbu, što sam objeručke prihvatila i tako sam umjesto jedne otpjevala dvije skladbe tu večer. Bila sam jako uzbuđena, imala sam osjećaj da bih mogla cijeli koncert odraditi. Energija u orkestru je bila vrlo ugodna. Svi glazbenici redom su sjajni solisti i sjajni ljudi, vrlo topli i bez predrasuda. Moram pohvaliti i naša dva saksofonista Miru Kadoića i Zdenka Ivanušića, koji su u jednoj kratkoj probi uspjeli “pohvatati konce” i odraditi koncert vrhunski! Publika Lisinskoga me je oduševila. Nisam se nadala tako toplome prijemu. Prekrasan je osjećaj primiti ogroman aplauz od svojih sunarodnjaka, nisu štedjeli dlanove i bez ustezanja su oduševljeno reagirali na svaki solo i svaku skladbu. Svaka čast Lisinski!! Čini se kao da su ljudi željni dobre jazz glazbe…

Lela Kaplowitz & The Duke Ellington Orchestra

Što vas je motiviralo da izdate CD »Lela Kaplowitz & Friends: Little Boy With a Big Heart – The Music of Boško Petrović«?
Primarna ideja koju sam imala bila je odabrati skladbe hrvatskih jazz skladatelja i snimiti ih u vlastitim aranžmanima prerađenima za vokal. No, naišla sam na problem što u Hrvatskoj ne postoji puno jazz skladatelja starije generacije. Na prijedlog našeg vrsnog jazz kritičara Davora Hrvoja, odlučila sam odabrati samo skladbe Boška Petrovića, koji nas je, na žalost, prerano napustio. Bio je to vrlo izazovan projekt u svakom pogledu. Prekrasna glazba koju sam otkrila definitivno me je dodatno motivirala da dovršim projekt i podijelim ga s hrvatskom javnošću. Boško je napisao pregršt prekrasnih skladbi za koje mnogi jazz glazbenici, osim uskog kruga glazbenika s kojima je Boško surađivao, nisu ni znali da postoje. Bilo bi lijepo da i ostali, pogotovo glazbenici mlađe generacije, nastave tradiciju izvođenja i snimanja skladbi naših malobrojnih, ali vrhunskih jazz skladatelja, koji su iza sebe ostavili puno dobre glazbe. Tako bi, osim što izvodimo američke i brazilske jazz standarde, počeli izvoditi i one hrvatske.

U nastanku albuma sudjelovalo je dvadesetak renomiranih glazbenika. Kako je proteklo snimanje, jeli bilo teško uspostaviti skladnu suradnju s tolikim brojem glazbenika?
Snimanje samog projekta je bio dodatni izazov. Želja mi je bila uključiti što više glazbenika koji su htjeli odati počast hrvatskom velikanu jazza. Zbog vremenskih rokova izdavanja albuma, neki glazbenici naprosto nisu mogli uskladiti svoje termine, ali većina je ipak odlučila dati doprinos albumu, što vrlo cijenim i zahvalna sam svima od srca. Bilo je tu glazbenika koji su svirali s Boškom dugi niz godina, poput Ratka Divjaka i Primoža Grašiča, preko sjajne Zdenke Kovačiček, Elvisa Stanića, Matije Dedića i cijelog niza glazbenika do najmlađih vibrafonista Vida Jamnika i Šimuna Matešića.

Engleski jezik je, naravno, prirođen jazz izričaju pa i ne čudi da je album otpjevan na engleskom. No planirate li možda u budućnosti izdati i neki album na hrvatskom?
U svoj repertoar nastojim uključiti poneku skladbu na hrvatskom, no skladbe koje su nastale do sada u mom autorskom opusu nastaju na engleskom jeziku, no pitanje je vremena kada ću napisati tekstove na materinjem jeziku.

Kako danas, nakon odlaska B. Petrovića, izgleda domaća jazza scena?
Domaća jazz scena danas zaista izgleda otužno. Glavni grad Hrvatske nema jazz klub, što je žalosno, ali ne iznenađuje, jer ni u Europi stanje nije puno bolje, zbog recesije i globalne ekonomske krize. Postoji puno jazz glabenika mlađe generacije i svi skupa nemamo gdje svirati. Naknade za sviranje u malim klubovima i kafićima su također postale smiješne, tako da se grupa jazz glazbenika bori svim snagama da se stvori povoljnija klima za jazz glazbenike. Zahvalni smo da uopće postoje vlasnici ugostiteljskih objekata koji su zainteresirani da ugoste jazz glazbenike. Nadam se da ćemo svi zajedno uspjeti održati jazz živim u Zagrebu, a i u Hrvatskoj.

Jazz ima svoj krug zaljubljenika, ali stvara se dojam da u Hrvatskoj to i nije previše omiljen žanr. Kakvo je vaše mišljenje o tome, može li se i kako doprinijeti njegovoj popularizaciji?
Nekolicina ljudi u Hrvatskoj radi punom parom na popularizaciji jazza. Organiziraju se jazz festivali diljem Hrvatske, dovode se vrhunski jazz glazbenici i koncerti su zaista posjećeni. Organiziraju se i radionice za mlade koji se bave glazbom. Uvjerenja sam da publiku treba educirati, treba im dati mogućnost da čuju i iskuse jazz od najmlađih dana. Sa suprugom sam kreirala edukativni program “Jazz na kotačima” kojim putujemo diljem Lijepe naše i promoviramo jazz glazbu školarcima i mladima. Do sada su reakcije učenika i učitelja bile više no pozitivne. Mladi ljudi vole kvalitetnu glazbu i znaju ju prepoznati kad dođu u doticaj s njom. Trebamo im samo dati priliku te stvoriti uvjete za to.

Nastupali ste i u ciklusu koncerata „Glazbenici u Gradskoj skupštini“, kojim se želi revitalizirati kulturni život na zagrebačkom Gornjem Gradu, pjevali ste i na svečanoj sjednice zagrebačke Skupštine. Možete li nam reći kakav općenito odnos imate sa zagrebačkom publikom, kako ona reagira na vaše nastupe?
“Glazbenici u Gradskoj skupštini” je ciklus koncerata vrijedan svake pohvale. Iskustvo nastupanja u tako prekrasnom prostoru od povijesne važnosti oplemenjuje svakog umjetnika. U toj intimnoj atmosferi umjetnici se povežu s publikom  i svi skupa stvaraju novu povijest Gornjega Grada. Od preseljenja u Zagreb od prije godinu i pol, moja iskustva sa zagrebačkom publikom su više nego pozitivna. Krug ljubitelja jazza u Zagrebu prepoznaje kvalitetu i onda ju zna i nagraditi. Radujem se svakom novom nastupu u Zagrebu jer je svaki novi susret na obostranu radost i zadovoljstvo.

Sami pišete i tekstove pjesama. Odakle vam inspiracija?
Većim dijelom kad je riječ o pisanju tekstova i skladanju, osjećam se poput pera u velikoj ruci univerzalne kreativnosti. Kad sam u mogućnosti biti u miru sa samom sobom i otvorenom za nova iskustva, melodije i tekstovi naprosto dolaze sami. Ako se pojavi želja za izražavanjem u smjeru određene teme, jednostavno usmjerim namjeru u tom smjeru i u par dana se tekst “sam skuha” unutar moga bića. Ja ga onda samo zapišem i svjesno doradim, ako je potrebno.

Koji su vaši slijedeći projekti / nastupi?
Radujem se izdanju novog glazbenog uratka do kraja godine. Riječ je o suradnji s Jazz orkestrom HRT-a s kojim smo suprug Joe i ja snimili autorske skladbe. Jedva čekam da to podijelim s javnošću. U prosincu ove godine bit ću jedna od gostiju istog orkestra u izvedbi skladbi Duke Ellingtona iz ciklusa “Sacred Concerts”. “ U 2013. planiram jedan novi projekt s malo drugačijom instrumentacijom , koji će uključiti i plesača. No, više o tome kad dođe vrijeme. Na mojoj web stranici www.lelakaplowitz.com više je informacija o mojim tekućim nastupima.

 

Komentari su zatvoreni