John Froelich – konstruktor prvog benzinskog traktora

John Froelich – konstruktor prvog benzinskog traktora

Općenito govoreći, izum traktora je došao u pravo vrijeme, neposredno prije Prvog svjetskog rata kada je povećana potražnja za hranom, većom količinom žitarica i sl.

Na današnji dan, 24. studenoga 1849. godine, rođen je John Froelich, američki konstruktor prvog benzinskog traktora.

Prije nego što je Froelich 1892. godine konstruirao uspješan “stroj” na benzinski pogon koji se mogao u polju kretati naprijed-natrag, postojali su poljoprivredni parni strojevi koji su služili za vršenje žita. Takvi strojevi nisu nikad u potpunosti zaživjeli jer nisu bili najsretnije rješenje. Froelich je konstruirao stroj na benzinski pogon, međutim, riječ “traktor” u to vrijeme nije postojala u engleskom jeziku, ali Froelichov stroj je bio upravo to – prvi benzinski traktor. Osvanuo je u mjestu Waterloo, u okrugu Clayton u američkoj saveznoj državi Iowi. Prvi benzinski traktor bio je spoj Van Duzenova motora i Robinsonove šasije, a imao je i mjenjač vlastite konstrukcije.

john_froelichNezadovoljan sa sporim i nezgrapnim parnim strojevima za rad u polju, Froelich je odlučio izumiti bolji način za napajanje motora. Benzinsko gorivo je vidio kao odlično rješenje. John Froelich i njegov kovač Will Mann su prionuli na posao i izradili vertikalni, jednocilindrični motor kojega su montirali na podvozje parnog vučnog motora. Bila je to neka vrsta hibrida kojeg je spomenuti dvojac izradio. Također, izradili su mnogo manjih dijelova koji su se lijepo i praktično uklopili u cjelinu – u benzinski traktor.

Nekoliko tjedana kasnije Froelich i njegova ekipa krenuli su vršiti žito na širokom području u Južnoj Dakoti. Novi stroj na benzinski pogon pokazao se brzim i uspješnim.

Ubrzo je osnovana tvrtka za usavršavanje i proizvodnju Froelich traktora. Tvrtka je nazvana “Waterloo Gasoline Traction Engine Company”, a novi izum je patentiran. Nažalost, proizvodnja i prodaja praktičnih benzinskih traktora nije u početku bila uspješna. Proizveli su svega četiri traktora, od toga su samo dva prodana koja su na kraju nezadovoljni kupci vratili proizvođaču.

Tvrtka se tada odlučila za proizvodnju stacionarnih plinskih motora kako bi si osigurala prihode, a nastavili su i s pokusnim testiranjima traktora.

Godine 1914. tvrtka je ponudila prvi “Waterloo Boy” traktor, Model “R”, traktor s jednom brzinom. Američkim se poljoprivrednicima odmah svidio i prodan je u 118 primjeraka. Još veći uspjeh požnjeo je sljedeći model sa dvije brzine “Waterloo Boy” traktor, model “N”.

Općenito govoreći, izum traktora je došao u pravo vrijeme, neposredno prije Prvog svjetskog rata kada je povećana potražnja za hranom, većom količinom žitarica i sl.

Tvrtka “Waterloo Gasoline Traction Engine Company” će kasnije mijenjati vlasnike. Godine 1918. vlasnik je bio John Deere koji je od tvrtke napravio jednog od najpoznatijih proizvođača traktora u svijetu, ne samo u SAD-u. Uslijedio je period kad su se diljem svijeta počele proizvoditi inačice Froelichovog traktora.

Ipak, najveću popularnost traktorima donio je Henry Ford. Poznati Fordson je zapravo prvi traktor masovne proizvodnje, a licenca za njegovu izradu koristila se širom svijeta.

Izvor: froelichtractor.com

Pripremila: Melita Funda