I preveliki optimizam može biti problem u poduzetništvu

I preveliki optimizam može biti problem u poduzetništvu

Iako se svakog dana razvijaju novi projekti, svi koji djeluju u toj sferi stalno poručuju – za bolje, brže i efikasnije realiziranje ideja potrebno je još više smanjiti papirologiju i birokraciju, što su već standardne muke hrvatskih poduzetnika

Prema nekim istraživanjima samo jedna od sedam osoba ima potencijal postati uspješnim poduzetnikom, a kako bi možda povećali taj postotak i potaknuli razvoj ideja pobrinuo se poduzetnički inkubator smješten u Zagrebu – Core Incubator.

Iako postoje samo dvije godine, pod vodstvom poznatog Hameda Bangoure, do sada su uložili u 14 ideja od više od 500 prijavljenih projekata. Kao i slični inkubatori, rade na principu ulaganja u potencijalne poslove u zamjenu za postotak u vlasništvu koji ne prelazi 20 posto, što je standard u start up poduzetništvu.

»Kod nas još uvijek postoji mišljenje da je ideja sama po sebi dovoljna za uspjeh, pa se mnogi javljaju sa željom da projekt ostane u sferi povjerljivih informacija, da im se ideja ne bi ukrala«

Osim takve klasične inkubacije trajanja do godine dana, na koju se svakodnevno može javiti, organiziraju tzv. Core Hub natječaj koji je posebno usmjeren na buduće mlade poduzetnike i njihove projekte u začetku.

»Smatramo da je proces klasične inkubacije od šest mjeseci do godinu dana dovoljan da se pripremi kvalitetan projekt za izlazak na tržište, iako to ovisi o konkretnom projektu, no teško je reći kada će nastupiti moguća zarada«, otkrio nam je Vedran Mušura iz Core Incubatora.

Osim svestrane edukacije, autori mogu boraviti u njihovom prostoru gdje ih se ujedno usmjerava kako bi što efikasnije realizirali ideje, a na kraju četiri mjeseca inkubacije u Core Hubu biraju pobjedničku ekipu koja osvaja 5 tisuća dolara.

Tim sa zagrebačkog Fakulteta elektrotehnike i računarstva, prošle je godine pobijedio na natječaju s projektom »Gesta«, odnosno inovativnim načinom upravljanja računalima pomoću gestikulacije i pokreta, a trenutno u suradnji s članovima Incubatora rade na konkretnijem investicijskom poslovanju.

Javljaju se autori iz cijelog svijeta

Dijelom financirani iz Ujedinjenih Arapskih Emirata zaduženi su za cijelu jugoistočnu Europu, odnosno Srbiju, BiH, Mađarsku, Sloveniju te Makedoniju, no autori ideja javljaju se iz cijelog svijeta. Projekte razvijaju svi, od srednjoškolaca, studenata, nezaposlenih, ali onih koji su u radnom odnosu i žele unovčiti svoj hobi, te starije generacije.

Do sada su uložili u područja farmacije, turizma, zdravstva, poslovnih aplikacija, društvenih mreža i igara. Ekipa se očito ozbiljno prihvatila posla jer ne pričaju o projektima dok ne završi vrijeme inkubacije, a prije izlaska u javnost žele imati konkretnu ponudu za tržište.

Kako kažu, iznimno ih raduje potencijal koji uočavaju na hrvatskom tržištu, na kojem svake godine raste kvaliteta ideja, no još imamo dosta problema na koje poduzetnici konstantno nailaze.

Dobra ideja je samo 10 % od uspjeha

»Kod nas još uvijek postoji mišljenje da je ideja sama po sebi dovoljna za uspjeh, pa se mnogi javljaju sa željom da projekt ostane u sferi povjerljivih informacija, da im se ideja ne bi ukrala što nama pokazuje da takvi nisu dovoljno osviješteni kako funkcioniraju inkubatori i tržite. Nije nam cilj ukrasti ideju, već pomoći u njezinom razvijanju«, navode nam u Incubatoru.

Ideja je možda 10 posto u razvoju poduzetničkog projekta, a ono što je potrebno za uspjeh je konstantan rad.

»Poduzetnici početnici često griješe i u tome da stvaraju preoptimistične poslovne planove, a tome treba pristupiti realno i defenzivno da se predvide moguće poteškoće te da se ostavi mjesta ako nešto krene po zlu jer u poduzetništvu postoji mnoštvo nepredviđenih situacija«, navodi Mušura.

core_incubator_polaznici

Birokracija – kamen spoticanja

Birokracija je često kamen spoticanja pri pokretanju poslovanja, no sitni pomaci su vidljivi.

»Nekakvi pomaci postoje, po pitanju djelatnosti HBOR-a i HAMAG-BICRO-a, a sredstva rastu zahvaljujući suradnji s Europskom unijom. Činjenica je da je u Hrvatskoj ulazak u svijet poduzetništva dosta težak, a poduzetnik mora biti svjestan da će rješavanje birokratskih problema biti jedan od njegovih temeljnih djelatnosti. Svjedoci smo kako postoje odjeli koji bi trebali funkcionirati zajedno, a oni međusobno uopće ne komuniciraju, pa se nepotrebno mora šetati od ureda do ureda. To nas često košta dolazaka stranih poduzetnika i investicija na našem tržištu«, objašnjava Mušura.

Iako ne navode aktualne projekte, posebno naglašavaju prošlogodišnji uspjeh aplikacije Brazuca, koja je realizirana u suradnji s HRT-om, a koja je u samo par tjedana preuzeta gotovo 90 tisuća puta, a dosegnula je 10 posto korisnika pametnih telefona u Hrvatskoj.

Sigurno je da se poduzetnička klima polako mijenja, očito je da pojedinci žele samostalno razvijati svoje ideje, ne samo na domaćem, već i na svjetskom tržištu. Iako se svakog dana razvijaju novi projekti, svi koji djeluju u toj sferi stalno poručuju – za bolje, brže i efikasnije realiziranje ideja potrebno je još više smanjiti papirologiju i birokraciju, što su već standardne muke hrvatskih poduzetnika.

Ivona Conjar