Hrvatsko gospodarstvo treba više okrenuti prema izvozu

Hrvatsko gospodarstvo treba više okrenuti prema izvozu

(Concept Two – električni hiper-automobil tvrke Rimac Automobili predstavljen ove godine na salonu u Ženevi / Foto: Rimac Automobili / Facebook)

Istraživanje HGK je pokazalo da su strukturni problemi koji utječu na nedovoljnu razinu hrvatskog izvoza porezni sustav RH, nedovoljna financijska potpora i programi za financiranje, neučinkovita gospodarska diplomacija, nepostojanje jasne izvozne strategije, tečaj kune, cijena rada u Hrvatskoj, slabi kreditni rejting Hrvatske, neadekvatna struktura radne

Ivana Vranješ

Hrvatska gospodarska komora (HKG) u četvrtak je u prostorijama zagrebačke Muzičke akademije organizirala međunarodnu konferenciju pod nazivom Uloga globalnih lanaca vrijednosti – Prilika za izvoz i ulaganja.

„Ova konferencija pokušava staviti naglasak na globalne lance vrijednosti, odnosno kroz nju pokušavamo artikulirati na što bi se hrvatsko gospodarstvo trebalo fokusirati u narednih pet do deset godina, a odgovor na to što bi trebali proizvoditi daje Strategija pametne specijalizacije sa svojih trinaest podpodručja koji definiraju potencijalni razvojni smjer. Radi se o pet područja u kojem bi smjeru Hrvatska trebala ići. Primjerice to je područje farmaceutike, zelene tehnologije i sve ono što bi trebalo dovesti do održivog razvoja hrvatskog gospodarstva. Trebamo napraviti iskorak od tradicionalnih industrija. Puno je poslova koji se danas rade, a za 10 -15 godina neće postojati”, rekao je Ivan Barbarić, potpredsjednik HGK-a za međunarodne poslove i EU.

Na konferenciji je održano predstavljanje istraživanje HGK o poslovnim očekivanjima poduzetnika. Voditeljica odjela za privlačenje investicija HGK Svjetlana Momčilović je istaknula kako je cilj pratiti poduzetničko raspoloženje i odrediti određene promjene te uzroke tih promjena. Istraživanje je pokazalo da kod poduzetnika prevladava optimizam, odnosno 43 posto tvrtki ne očekuje promjene na bolje ili gore. Veći postotak poduzetnika, njih 35 posto na budućnost gleda pozitivno, a 22 posto negativno. Izvoznici su optimističniji po pitanju prihoda, investicija i zapošljavanja u idućih šest mjeseci od onih poduzetnika koji ne izvoze. Optimizam izvoznika očituje se i po pitanju općih uvjeta poslovanja, no nešto negativnije na utjecaj nedostatka radne snage.

Istraživanje je pokazalo da su strukturni problemi koji utječu na nedovoljnu razinu hrvatskog izvoza porezni sustav RH, nedovoljna financijska potpora i programi za financiranje, neučinkovita gospodarska diplomacija, nepostojanje jasne izvozne strategije, tečaj kune, cijena rada u Hrvatskoj, slabi kreditni rejting Hrvatske, neadekvatna struktura radne snage i dr.

Glavni izazovi s kojima se tvrtke susreću prilikom internacionalizacije su nedostatna institucionalna podrška na terenu, nedostatak financija, nedovoljna informiranost o inozemnim tržištima, složena dokumentacija i birokratizacija izvoznog postupka, nedovoljno poznavanje inozemne zakonske regulative i drugo. Najkonkretnija institucionalna pomoć prilikom internacionalizacije tvrtkama bi bilo povezivanje s potencijalnim poslovnim partnerima u inozemstvu, okupljanje tvrtki koje već rade na pojedinom tržištu, umrežavanje s institucijama na inozemnom tržištu, organiziranje individualizirane posjete pojedinom tržištu i drugo.

Glavni specijalist za privatni sektor u Svjetskoj banci u Washingtonu Emiliano Duch održao je prezentaciju Globalni lanci vrijednosti i njihov utjecaj i značaj za hrvatsko gospodarstvo.

Emiliano Duch

„Diversifikacija proizvodnje na globalnoj razini nosi velike prednosti, ali i izazove. Što se Hrvatske tiče, u svih 13 sektora koje smo analizirali postoje prijetnje, ali tako je praktički u svim državama svijeta“, istaknuo je Duch. Kazao je kako je u Hrvatskoj razvijen veliki dio procesa proizvodnje, ali neki i nedostaju.

„Što se tiče cijele industrije, morate je nadograditi fazama koje će vas učiniti konkurentnim. Male prilagodbe mogu vam otvoriti neslućene prilike na globalnom tržištu”, poručio je Duch. Dodao je kako se Hrvatska mora odmah prilagoditi promjenama kako bi našla svoje mjesto u „globalnim lancima“.

U sklopu konferencije održana su i dva panela. Na panelu Kako uspjeti u globalnim lancima vrijednosti sudjelovali su predstavnici svjetski uspješnih izvoznih hrvatskih tvrtki. O poslovnim uspjesima su govorili Dražen Crnković (Ducati komponente, direktor), Branka Zlatkov (Genos glycoscience, izvršna direktorica), Matija Gracin (Rimac Automobili, direktor razvoja komponenti), Stjepan Talan (Solvis, direktor) i Davor Kovačec (Xylon, izvršni direktor).

Rimac priprema novi automobil za kraj 2019.

„Kada se govori o tome kako uspjeti u globalnim lancima vrijednosti, jako je puno područja na koje se mora fokusirati. Prvenstveno treba pronaći tržište, treba naći nekakvu nišu na koju se može fokusirati, treba naći područje gdje nema puno konkurencije, treba digitalizirati poslovanje“, rekao je za ZG-magazin Matija Gracin, direktor razvoja komponenti tvrtke Rimac Automobili.

Osvrnuo se i na izbor tvrtke za najboljeg poslodavca godine koji organizira portal MojPosao.

„Već smo četvrtu godinu zaredom među tri najpoželjnija poslodavca, a ove godine smo prvi i to nam jako puno znači jer se trudimo i ulažemo. Vjerujemo da se u Hrvatskoj mogu pružiti ugodni uvjeti za rad, ne samo preko beneficija, ne govorimo o plaćama, nagradama, nego i o tome da se radi s najnovijim tehnologijama. Zaposlili smo 80 – 90 posto ljudi koji su direktno došli s fakulteta, a koji bi se vjerojatno zaposlili u inozemstvu. Dakle, možemo pružiti zanimljiv posao, naši zaposlenici nisu samo motivirani novcem, nego i dostignućima, s novim stvarima koje se razvijaju“, istaknuo je Gracin. Što se tiče planova, najavio je da će tvrtka krajem 2019. i početkom 2020. na tržište plasirati novi automobil.

„To nam zauzima 80 posto resursa firme tako da nećemo raditi neke velike iskorake u sljedećoj godini. Općenito svi projekti na koje se fokusiramo traju dvije do tri godine. Sljedeće godine izlazimo s baterijama za britanskog proizvođača luksuznih sportskih automobila Aston Martin. Proizvodimo bateriju za automobil koji bi na tržište trebao izaći sljedeće godine. U 2020. i 2021. godini počinjemo s projektima koji će trajati do 2025“, rekao je Gracin.

Ostavi komentar

*