Hrvatski e-bicikl kreće u osvajanje svijeta

Hrvatski e-bicikl kreće u osvajanje svijeta

Okvir bicikla od krom-molibdena proizvodi se u Slavonskom Brodu, dok se bicikl sastavlja u Zagrebu / Plan je proizvođača da do kraja idućeg ljeta Bioplanet bike pronađe svoje vlasnike u 100 zemalja diljem svijeta

U Bioplanetu su uvjereni da će uspjeti u svojem da njihov električni bicikl postane globalni proizvod i mi im samo možemo poželjeti da bicikl „made in Croatia“ pronađe put do što većeg broja vlasnika. A da su na dobrom putu da u tome uspiju, svjedoči podatak da se Bioplanet Bike osim na prometnicama europskih zemalja već može vidjeti i na ulicama Sjedinjenih Država

Boris Jagačić

Unatoč snažnoj konkurenciji, krizi i (nažalost) općenito nepovoljnim uvjetima za pokretanje bilo kakvog posla, a kamoli proizvodnje, ljudi iz zagrebačke tvrtke Bioplanet d.o.o. odlučili su pokrenuti proizvodnju bicikla s električnim pogonom koji bi se trebao izvoziti diljem svijeta. Njegova prodaja je već počela, u Bioplanetu planiraju do kraja godine proizvesti 2000 bicikala, dok bi do kraja idućeg ljeta njihov e-bicikl trebao naći svoje vlasnike u 100 zemalja diljem svijeta.

Električni bicikl nazvan Bioplanet Bike prošao je višemjesečna testiranja te će se neki elementi na biciklu još poboljšati, no riječ je o već sada o modelu koji svojim omjerom cijene i kvalitete udara na konkurenciju. Kako nam je naglasio voditelj projekta Bioplanet Bike, Krešimir Budinski upravo je taj povoljni omjer uloženog novca za ono što kupac dobiva jedan od glavnih aduta njihovog proizvoda. Uz to, tu je još i nekoliko drugih bitnih prednosti koje ga izdvajaju od konkurencije. Centralno smješten elektromotor npr. biciklu daje bolje težište, a time i vozne karakteristike dok njegovo održavanje jednostavnijim i jeftinijim jer se gume mogu promijeniti jednako jednostavno kao i na klasičnom biciklu, za razliku od elektro-bicikala s motorom smještenim na stražnjoj osovini kada je s kotača potrebno odvajati i prijenos elektromotora. Ujedno, može ga se servisirati u bilo kojem servisu bicikala. Bicikl je konstruiran u unisex  izvedbi, nema gornju cijev okvira pa je podjednako pogodan za žene i muškarce. Uz navedeno, tu je još i mogućnost prilagodbe bicikla za više uzrasta, zahvaljujući izmjenjivom postolju sjedala što ga čini pogodnom kupnjom i za veću djecu s obzirom da na prilagodljivu veličinu bicikla koja pokriva raspon veličina okvira od 16 do 22 inča. Budinski ističe da je to jedini bicikl u svijetu s ovakvim rješenjem.

Okvir bicikla od čelične krom-molibden legure (CrMo) proizvodi se u Slavonskom Brodu, dok se bicikl sastavlja u Zagrebu. Bicikl je u potpunosti ovješen, ima Shimanov mjenjač s devet brzina i sa svom opremom bicikl teži do pozamašnih 29 kilograma, (24 kg u osnovnoj), no konstrukcija je toliko snažna da je prema riječima Krešimira Budinskog izdržala testiranje i s opterećenjem od 200 kilograma! Pored standardnih pedala vozač ima na raspolaganju pogon električnog DC motora bez četkica, programabilne snage od 250 do 750 watta koji posve suvereno pokreće ovaj bicikl, čak i kada je opterećen vozačem od 100 kilograma. Iskušana LiFePO4 baterija kapaciteta 555Wh dostatna je za vožnju dugačku 40-ak kilometara s jednim punjenjem, dok je njezin uobičajeni vijek trajanja oko pet godina.

Vožnja bez znojenja

Prvi susret s Bioplanet Bikeom većini će biciklista biti neobičan, prvenstveno zbog njegove mase koja se osjeća. Zapravo prevladava dojam kao da ste sjeli na moped. Ipak, nakon nekoliko desetaka metara vozač počinje dobivati pravi osjećaj i sve sjeda na svoje mjesto. Ipak, onaj tko kupuje ovaj bicikl treba znati da je njegov primarni pogon ipak – električni. Za neko intenzivnije i dugotrajnije pedaliranje BB01 je jednostavno pretežak, ali kada se uključi elektromotor bicikl kao da počinje lebdjeti. Da bi dojam mopeda bio potpuniji tu je i poseban mali ključić koje se umeće u kontakt bravu, a na lijevoj strani upravljača je polugica za dodavanje i oduzimanje „gasa“. Pri punoj brzini BB01 postiže sasvim solidne brzine i nameće se kao pristojno alternativno prometalo za rješavanje prometnih gužvi. Uz to, nakon prvotne investicije, njegov će vlasnik uštedjeti na cijeni goriva i parkirališnih pristojbi, a tu je i neizostavni ekološki element s napomenom da se njegov vozač uopće ne mora uznojiti (ako to ne želi), što je nedostatak klasičnog bicikla u njegovoj svakodnevnoj uporabi.

Bicikl se, zasad, može kupiti samo putem interneta u jednoj boji. Zainteresirani ga, uz prethodnu najavu, mogu pogledati i isprobati na Jarunu jer ipak je riječ o investiciji od 13.990 kuna. Budinski najavljuje otvorenje specijalizirane trgovine u Zagrebu u kojoj će se prodavati samo Bioplanetovi električni bicikli. Tvrtka, naime, radi na razvoju jednog još neuobičajenijeg i skupljeg modela za najzahtjevnije vozače, no naš sugovornik nam zasad nije htio otkriti više detalja. U planu je i otvaranje globalne višejezične web stranice na kojoj će biti opisane karakteristike proizvoda te se zaprimati narudžbe.

U Bioplanetu su uvjereni da će uspjeti u svojem da njihov električni bicikl postane globalni proizvod i mi im samo možemo poželjeti da bicikl „made in Croatia“ pronađe put do što većeg broja vlasnika. A da su na dobrom putu da u tome uspiju, svjedoči podatak da se Bioplanet Bike osim na prometnicama europskih zemalja već može vidjeti i na ulicama Sjedinjenih Država.

[infobox title=”„Jeftinije je proizvoditi u Njemačkoj“” align=””] Bioplanet d.o.o. je inače uključen u više projekata, među njima bavi se bioplinskim postrojenjima te radi na razvoju Zračne luke Osijek i povećanju prijevoza robe u toj zračnoj luci. Prenoseći iskustva iz nekih drugih projekata Krešimir Budinski je ustvrdio kako je jeftinije pokretati proizvodnju u Njemačkoj nego u Hrvatskoj (premda Nijemci ni približno nisu jeftina radna snaga). „Naša je država jednostavno preskupa“, ustvrdio je Budinski, napomenuvši kako se uz 10 posto carisnkih davanja na potrebne dijelove, 25 posto PDV-a (koji se moraju podmiriti odmah a država vrati za 60-90 dana) te sredstva za nabavku opreme u Hrvatskoj trošak funkcioniranja države iznosi 38 posto. „U Njemačkoj je financiranje proizvodnje puno jeftinije. Kamate na kredite počinju s prefiksom 0, a najveće kamate iznose 1,35 posto te nema nikakvih skrivenih parafiskalnih nameta, a i izgraditi proizvodnu halu tamo je jeftinije“, kaže naš sugovornik. Uz to, dodaje, Njemačka država potiče proizvodnju jer zna da će investitor kupiti njemačke strojeve i zaposliti njemačke državljane. Zaključio je kako bi se u Hrvatskoj definitivno morali pojeftiniti izvori financiranja proizvodnje, dok bi država trebala financijski podupirati ulagače u proizvodnju.[/infobox]