Glagoljica je opet u modi

Glagoljica je opet u modi

Odjevni predmeti iz etno butika Mara u zagrebačkoj Ilici napravljeni su od hrvatskih materijala i oplemenjeni motivima poznatih kulturno-povijesnih spomenika poput Bašćanske ploče. Zbog upotrebe glagoljice na odjeći i torbama, Vesna i Marija Milković prozvane su modnim stilisticama glagoljice. Njihove kreacije krase i motivi zlatoveza, a tu su i stilizirani ukrasi paške i lepoglavske čipke, motivi s alkarskih uniformi…

Melita Funda

U posljednjih dvadesetak godina hrvatska modna pozornica obilježena je oživljavanjem povijesnih stilova i zanimanjem za tradiciju i kulturnu baštinu. Narodna nošnja kao identitetski i materijalni dokaz postojanja određene kulture i bogate tradicije nekog naroda na određeni je način »antimodni« odjevni predmet. Dio kulture usvajamo rođenjem, dio dobivamo kroz odgoj, a dio upijamo kroz kulturno ozračje u kojem živimo i odrastamo. Izazov je osvijestiti i ujediniti sve spomenute elemente te ih u sintezi s osobnim kreativnim dizajenrskim duhom pretočiti u skladno dizajniran moderan odjevni predmet ili modni dodatak.

etno_mara_glagoljica2

Kako uspješno spojiti suvremeno i tradicionalno, zasigurno je pitanje s kojim se susreću svi oni koji se bave modom i žele osuvremeniti odjeću etno elemetima. Kad govorimo o odjevnim predmetima ukrašenim s tradicijskim motivima, takvoj se odjeći na nekin način pristupa s poštovanjem jer je u nju utkana kultura jednog naroda, način promišljanja kroz povijest toga naroda. Globalizacija tržišta usmjerava dizajnere na kreiranje odjeće koja kroz svoje nacionalno obilježje i po svojim značajkama postaje internacionalno prepoznatljiva, kako na domaćem tako i na inozemnom tržištu.

Jedan od hrvatskih uspješnih primjera promoviranja kulturne baštine kroz modni svijet svakako je zagrebački Etno butik Mara u vlasništvu dizajnerice Vesne Milković i njezine kćeri Marije. Zapravo, Vesni je cijela njezina obitelj potpora i svi na neki način sudjeluju da se hrvatska baština ne zaboravi. Njezin sin Vid, inače po struci diplomirani ekonomist, je sudjelovao u stvarnju brenda i pokretanju obrta, a kći Marija je uključena u posao još od svoje 15. godine tako da je odrastala izravno uključena u posao, a u međuvremenu je diplomirala dizajn.

Kći Marija i vlasnica butika Vesna Milković (u sredini)

Kći Marija i vlasnica butika Vesna Milković (u sredini)

Promocija kulturne baštine

Krojačka radnja Mara osnovana je 1999. godine u trenutku kad je Vesna Milković odlučila da želi raditi na promociji hrvatske kulturne baštine i bogatstva hrvatske zanatske djelatnosti, tradicionalnih vezova i ručnih radova. Po rođenju Slavonka, Vesna je lako pronašla inspiraciju za svoj rad u obiteljskoj tradiciji ručnog izrađivanja različitih predmeta. Svoje modno promišljanje nije ograničila samo na područje Slavonije i slavonske tradicije već je posegnula i za ostalim dijelovima Lijepe Naše i kulturnim blagom koje se nudi.

Haljina ukrašena paškom čipkom - najprodavaniji predmet u butiku "Mara"

Haljina ukrašena paškom čipkom – najprodavaniji predmet u butiku “Mara”

»Naša baština je spoj različitih kultura, odnosno kultura naših osvajača kroz bogatu povijest. Zato imamo toliko različitih narodnih nošnji. To mi je dodatno pojasnio akademik Aralica. Ostale europske države se ne mogu podičiti takvom raznolikošću. Za svaku svoju kolekciju volim čuti i mišljenje naših etnologa. Voljela bih da i drugi koji se bave etnom imaju taklav nadzor jer se lako potkrade kič i ono što prilično odstupa od željene kvalitete i vrijednosti«, pojasnila nam je dizajnerica Milković.

Odjevni predmeti iz etno butika Mara napravljeni su od fino izrađenih tkanina na domaćem tržištu, a oplemenjeni su s motivima poznatih kulturno-povijesnih spomenika poput Bašćanske ploče, vjerojatno najznamenitijeg spomenika rane hrvatske pismenosti. Zbog upotrebe glagoljice i hrvatskih glagoljskih misala na odjeći i torbama, Vesna i Marija Milković prozvane su modnim stilisticama glagoljice. Njihove kreacije krase i motivi zlatoveza, slavonskog znamena od davnina, zatim ukrasi s tradicionalne šibenske kape poznati kao bovuli, bouli, boule ili bule. Tu su i stilizirani ukrasi paške i lepoglavske čipke, motivi sa alkarskih uniformi, ornamenti sa zadarske, konavoske, šestinke narodne nošnje. Hrvatski pleter znan i kao troplet je geometrijski ukras svojstven starohrvatskoj kulturi, a pronašao je i svoje mjesto na odjeći i modnim dodacima koji izlaze iz modne radionice Milković.

Kreiranje odjeće s tradicionalnim motivima podrazumijeva temeljito istraživanje i suradnju s muzejima i hrvatskim akademskim isntitucijama. Primjerice, povodom 300. obljetnice Sinjske alke, Etno butik Mara je u Sinju održao izložbu i modnu reviju Alkarica. Predstavljena kolekcija sadržavala je alkarske motive, a Vesna i Marija Milković su se za izradu kolekcije pomno pripremale tako što su posjećivale Sinj, obilazile Muzej cetinske krajine, proučavale ornametiku alkarskih odora i hijerarhiju između alkara – alajčauša, vojvoda i ostalih. Zbog svojih postignuća kao i nadahnutog korištenja etničkim nasljeđem, Etno butik Mara je osvojio brojne nagrade vezane uz autentičnost i orginalnost te posebnu nagradu u kategoriji inovacija ARCA 2006. Hrvatska obrtnička komora im je dodijelila status tradicijske zanatske radnje.

Uglavnom zrelija klijentela

Vesna Milković je vjerna baštini jer u njoj pronalazi neiscrpno vrelo nadahnuća. Na svojim modelima je razvila dva prepoznatljiva smjera, jedan koji stiže s hrvatskih narodnih nošnji i drugi s kulturno-povijesnih spomenika. Bogatstvo svih postojećih motiva i elemenata naprosto ne dopušta ponavljanje pa svaka nova kolekcija nosi nove izazove. Klijentela Etno butika Mara je uglavnom zrelija, međutim, sve ih više prihvaća i mlađa publika. Mladi u Hrvatskoj sve više prepoznaju hrvatske motive, a sviđa im se kako su Vesna i Marija Milković uspjele »uhvatiti« estetski moment na svojim unikatnim modelima.

etno_mara_cipele

Autentičnost i kvalitetu njihovih modela prepoznali su hrvatski iseljenici, koji su česti kupci, ali i stranci. Etno butik Mara često nastupa na inozemnim revijama, osobito u Švicarskoj i Njemačkoj, ali i u ostalim zemljama. U njihovoj modnoj ponudi nalaze se haljine, kaputi, baloneri, ženski blejzeri, ženske bluze, muške košulje i kravate, torbice, ženski i muški novčanici, lagane cipele – balerinke, nakit, ženske kape, odjeća za djecu za krštenje…

Torba "Dalmatika"iz kolekcije "Budi svoj"

Torba “Dalmatika”iz kolekcije “Budi svoj”

Kad je riječ o torbama, Etno butik surađuje s poznatom književnicom Sanjom Pilić pa je tako nastala torba s porukom – Mala torba, velika sloboda. Njihove modele nose mnoga poznata lica, spomenimo tek planetarno popurani duo 2Cellos koji je u njihovim košuljama nastupao izvan Hrvatske. Uz Vesnu i Mariju Milković kao kreatorice i idejne nositeljice, na izradi suvremene odjeće s tradicionalnim elementima, rade i četiri vrijedne krojačice zaposlene u njihovom modno-krojačkom ateljeu.

Kao iskrene zaljubljenice u hrvatsku baštinu, Vesna i Marija Milković nastoje svojim radom pokazati svu ljepotu, vrijednost i autentičnost hrvatske kulturne baštine. Spajanje mode i hrvatske baštine za njih nije samo posao nego životni poziv koji ih neizmjerno ispunjava. Najčešća poruka pisana glagoljicom na njihovim modnim predmetima su riječi iz pjesme Augusta Šenoe Budi svoj.

Internetska stanica: http://etnobutik-mara.com/.