Gdje stare specijalke dobivaju novi sjaj

Gdje stare specijalke dobivaju novi sjaj

„Moja priča o servisiranju bicikala je krenula dosta rano. Postoji  jedna fotografija na kojoj sam imao negdje oko dvije godine i već tada sam uzimao tatin alat i igrao se s njime. Tata Mile je po struci automehaničar, tako da sam od malena bio u doticaju s alatom. Bicikli su moja prva ljubav. Mislim da su oni prva ljubav i kod većine klinaca, koji tek sjednu na bicikl i pojure s njime niz ulicu. Oduvijek sam bio na biciklima, koje sam popravljao i održavao sam“, prisjetio se svoje ljubavi iz djetinjstva Borić.

Procijenjuje se da danas u svijetu ima više od milijardu bicikala. Zasigurno su bicikli najraširenije prijevozno sredstvo u Kini, a posljednjih nekoliko godina i Europljane je ekonomska kriza prisilila da se vrate pedaliranju za koje nije potreban novac, već samo dobra volja i malo dobre kondicije.

Tako je u 2012. godini od 28 zemalja Europske Unije, u njih 26 prodano više bicikala nego automobila. U Italiji je naprimjer prodano 1,6 milijuna bicikala i 1,4 milijuna automobila. Nažalost nismo uspjeli saznati koliko je bicikala prodano u Hrvatskoj u 2012. i 2013. godini, no ne može se ne zamijetiti sve veći broj biciklista na gradskim cestama i na pločnicima. Iznenađuje i povećan broj „ranojutarnjih“ biciklista, koji biciklima odlaze na posao. Osim što je u porastu broj ljudi koji se koriste biciklom kao prijevoznim sredstvom, u porastu je i broj servisa u kojima se nude usluge popravka i prodaje bicikala.

Prva ljubav

Mi smo razgovarali s Josipom Borićem, vlasnikom servisa bicikala Torpedo, koji se nalazi u Sesvetama. Radnja mladog servisera smještena je u prizemlju obiteljske kuće.

„Moja priča o servisiranju bicikala je krenula dosta rano. Postoji  jedna fotografija na kojoj sam imao negdje oko dvije godine i već tada sam uzimao tatin alat i igrao se s njime. Tata Mile je po struci automehaničar, tako da sam od malena bio u doticaju s alatom. Bicikli su moja prva ljubav. Mislim da su oni prva ljubav i kod većine klinaca, koji tek sjednu na bicikl i pojure s njime niz ulicu. Oduvijek sam bio na biciklima, koje sam popravljao i održavao sam“, prisjetio se svoje ljubavi iz djetinjstva Borić.

Njegov je servis otvoren 2011. godine, a Borić nam je priznao kako mu je u početku bilo dosta teško. No, s vremenom je nabavio sav potrebni alat, a proširio se i dobar glas o njegovom radu. Danas kaže da se snašao i kako je najvažnije da su mušterije zadovoljne. „Servis se bavi održavanjem bicikala, prodajom dijelova i opremom za bicikle, ali i prodajom rabljenih bicikala. Tijekom zime radim i servis skija, no to je popratni dio ove radnje“, objašnjava Borić. Naziv za svoju radnju odabrao je po torpedo kočnicama, koje se danas obično ugrađuju u dječje bicikle zbog svoje jednostavnosti i pouzdanosti pri kočenju.

Povratak „otpisanih“

Specijalka iz 1978. u novom sjaju

Specijalka iz 1978. u novom sjaju

On kaže kako mu je najlakše raditi servise novih bicikala, no ipak najdraži posao mu je restauracija starih specijalki. „Nedavno sam dobio jednu od prijatelja koja je iz 1978. godine. Bila je u jako lošem stanju, čak nisam znao niti koje je boje kad sam ju dobio. Vrlo brzo sam se prihvatio posla i popravio ju. Pokazalo se da je prekrasne crvene boje“, prisjetio se Borić. Upravo su prijatelji ti koji mu najčešće donose „otpisane“ bicikle, no za njega ne postoji bicikl kojem ne bi mogao vratiti stari sjaj. Želja mu je da u budućnosti sam izrađuje bicikle po mjeri za svoje kupce. „Vozač bi se izmjerio i tako bi se napravila rama i ostali dijelovi. Također bi se uvažavale i želje vozača, kakav bicikl bi želio. Bili bi to bicikli po mjeri.“

Najbolje prijevozno sredstvo

I naš sugovornik svakim danom zamjećuje sve više biciklista na cestama. „Bicikl je najbolje prijevozno sredstvo jer u njega ne treba puno ulagati. Čini mi se da ljudi u krizi više voze bicikle. Sreo sam puno ljudi koji su mi rekli da su odjavili aute jer nemaju novaca za njihovo održavanje, ali nemaju niti novac za gorivo. Ako se vozite s autom, mjesečni trošak za gorivo će vam biti oko 500-ak kuna, a za bicikl vam ne treba gorivo“, objašnjava serviser.

Posljednjih desetak godina na naše su tržište počeli pristizati i jeftini bicikli, koji se prodaju za nisku cijnu. „Ljudi nažalost zbog financijske situacije kupuju jeftine bicikle. To su uglavnom kineski bicikli, loše kvalitete, koji s vremenom trebaju puno popravaka. Kada si ljudi kupe tako loše bicikle, onda ne mogu niti uživati u njima i dobiju odbojnost općenito prema biciklima. Puno ljudi griješi i kod odabira modela bicikla. Recimo koriste ga za vožnju po gradu, a kupe brdski bicikl, umjesto da kupe gradski bicikl. Jako je važno da osoba kod odabira bicikla znade otprilike gdje će ga voziti, a tu osobi kod odabira može puno pomoći educirani prodavač u prodavaonicama bicikala“, pojašnjava Borić.

Josip_Boric_bic_crni

Biciklom do Sukošana

On rekreativno vozi bicikl i to najčešće s prijateljima. Zajedno s trojicom prijatelja je 2011. godine išao na putovanje biciklima iz Sesveta do Sukošana kraj Zadra. „Bila je to prava avantura.  Put je trajao četiri dana. Nosili smo šatore i vreće za spavanje. Uživali smo jer nam je vrijeme bilo super, a nismo imali nikakvih kvarova na biciklima. Interesantno je kako sam tijekom tog putovanja puno toga vidio i doživio na drugačiji način. Tim sam putem znao prolaziti i s autom, no kad je čovjek u autu onda se ne uspije toliko doživiti priroda, okolina i ostale stvari“, zaključio je Borić.

(V.Vukoje)