Dvosjed sa srcem samuraja

Dvosjed sa srcem samuraja

Povijest: Datsun 240 Z

Japanski proizvođači stupili su na svjetsku scenu sportskih automobila vrlo pozorno. Među prvima je, prilično sramežljivo, led probila veličanstvena Toyota 2000 GT, a uslijedio je Datsunov dvosjed 240 Z, koji je najavio agresivan dolazak japanskih automobila i u segmentu sportskih modela

Boris Jagačić

Tek nakon dugotrajnog i pomnog promišljanja japanski proizvođači stupili su na svjetsku scenu sportskih automobila. Dogodilo se to u trenutku kada je bilo najmanje za očekivati. Među prvima je, prilično sramežljivo, led probila veličanstvena Toyota 2000 GT. Iako po mnogočemu izniman automobil, zbog skromne naklade ostala je tek kuriozitetom na četiri kotača.

No s pojavom Datsunovog dvosjeda 240 Z, lansiranog 1969. godine, prvo u SAD-u, a tek potom u Japanu i drugdje, najavljen je agresivan proboj »japanaca« i u ovom tržišnom segmentu. Tako je s vremenom Datsun, negdje poznat i kao Nissan, prozvan »orijentalnim BMW-om«. Navedeni model nudio je doista mnogo toga, od atraktivnog izgleda, voznih svojstava i opreme, a sve to za relativno malo novca.

Zanimljivo je da se automobil pojavio u vrijeme kada su sportski automobili bili na meti sve strožih propisa o emisiji štetnih plinova, a pogađaju ih i rastuće cijene benzina. Amerikanci u isto vrijeme razmišljaju o novim propisima koji se odnose na sigurnost automobila, a kojima bi se pod posebno povećalo stavili, primjerice, kabrioleti.

S druge strane europski, donekle pristupačni »sportaši« više nisu u cvijetu mladosti (MG-ov tip »B«), nedostaje im snage (Opel GT) ili ne mogu na kraj s hrđom (Fiat, Alfa Romeo), dok Amerikanci nisu ni imali pravog predstavnika u toj klasi. U svemu tome Datsun vidi svoju priliku, a proizvođač je već ponegdje stekao dobar glas modelom Fairlady.

Ne samo zbog cijene, kupnja »Z-a« bila je dobra odluka, što je vlasnik uvidio nakon nekoliko godina vožnje. Automobil je služio tipičnom japanskom pouzdanošću. Njegov 2,4-litreni agregat s dva rasplinjača i šest redno posloženih cilindara istiskivao je 151 KS. Dovoljno za ubrzanja do »stotke« za oko devet sekundi i krajnju brzinu od 210 km/h.

Osim toga, odlikovao se za svoje doba izvrsnom ekonomičnošću.

Motor razvijen na temelju Bluebirdovog agregata konstruiran je po uzoru na pogonski stroj Mercedesa 220, samo s dva cilindra manje. Za potrebe modela 240 Z promijenjeni su i provrt i hod. Premda su teoretski redni šesterocilindrični motori najbliži uglađenosti V12 strojeva, ovaj se u tome nije mogao mjeriti, primjerice, s pogonskim strojem iz Jaguara E-type. Ali Jaguar ionako nije iz te priče, kao ni njemački uzor sa znakom trokrake zvijezde, čijem se agregatu po karakteristikama te »beskrajnoj« trajnosti ovaj Datsun, međutim, ipak uspio približiti.

Pouzdan i dugovječan redni šesterocilindraš

Ležanje na cesti bilo je gotovo besprijekorno zahvaljujući neovisnom ovjesu na sva četiri kotača, rješenjem kojim se ni danas ne mogu pohvaliti mnogi automobili, jedino što je bio sportski tvrdo podešen pa se plaćao danak na račun udobnosti. Prtljažnik zato nije bio karakteristično malen za »sportaša«, već, naprotiv, sasvim zahvalnih dimenzija tako da su putnici mogli sa sobom voziti značajnu količinu prtljage.

Unutrašnjost je bila osmišljena po američkom ukusu, s okruglim, natkrivenim instrumentima, tvrdim kontrolama i niskim sjedalima. Pravi je adut ipak njegov vanjski izgled, kreacija nekadašnjeg BMW-ovog dizajnera Albrechta Goertza. Krajnji proizvod ipak se razlikovao od njegovih crteža. Osim izgleda, velika prednost karoserije bila je povoljna aerodinamika o kojoj se itekako vodilo računa, o čemu svjedoči naglašeno nagnuto vjetrobransko staklo. Njezina slaba strana bio je tanak lim, nakon nekog vremena sklon hrđanju.

Amerikanizirana unutrašnjost

Do 1973. godine proizvedeno je više od 156.000 ovakvih japanskih »jurilica«. Putem koji je prokrčio nastavili su još, ali ne više i pristupačni »Z« modeli.

Spomenimo da su od 1958. do 1986. godine samo vozila koja je Nissan izvozio nosila ime Datsun. Ime Datsun je odbačeno 1986. godine, ali ga je Nissan odlučio vratiti 2013. godine te se pod tim nazivom prodaju jeftinija vozila namijenjena novim rastućim tržištima.

Ostavi komentar

*