Druga strana priče o sigurnosti “porschea”

Druga strana priče o sigurnosti “porschea”

(Foto: Splash News)

Je li »carrera GT« trebala imati kontrolu stabilnosti? Odvjetnik McClellan smatra kako nema razloga da ga nije imala. »Gumb možete uključiti ili isključiti, ako se želi, ali to je sigurnosna značajka vozilo kao što je ovaj trebao imati«

Tužba kćeri glumca Paula Walkera protiv Porschea nastavak je borbe između njemačkog proizvođača sportskih automobila i američkih odvjetnika u kojoj potonji tvrde da Porscheova vozila mogu biti preopasna za mnoge vozače, a neki su uspjeli to dokazati i pred američkim sudovima.

Naime, tijekom 1980. godine Cynthia Files posudila je muževljev »porsche 930 turbo«. Tijekom vožnje kući nakon posla, sa šefom Donaldom Freshom na suvozačevom sjedalu, naglo je pritisnula gas na semaforu – možda samo da pokaže ogromnu snagu automobila. Ograničenje brzine na toj je lokaciji bilo 40 km/h, a u trenu brzina automobila se povećala na oko 95 km/h.

Vozačica se zatim uspaničila i zakočila baš na ulazu u zavoj. Teški stražnji kraj »porschea 930« poznat po nepredvidivosti se potom snažno zakrenuo, nakon čega je Files izgubila kontrolu nad autom koji je išao prema nadolazećem prometu. Cynthia, koja je pila prije vožnje, je preživjela i prošla gotovo neozlijeđena, dok je njezin šef preminuo.

Porsche 930 turbo

Porsche 930 turbo

Odvjetnik Craig McClellan je predstavljao udovicu Donalda Fresha i dvoje djece u tužbi protiv Porschea u kojoj je tvrdio kako je automobil opasan za prosječnog vozača.

Iako je Files vozila pod utjecajem alkohola, McClellan je dobio spor – Porsche je morao platiti 2,5 milijuna dolara odštete, a presuda je potvrđena i nakon žalbe. Obitelj preminulog suvozača tužila je i Cynthiju Files no porota je odlučila kako ona nije kriva za nesreću.

Nekoliko godina kasnije, McClellan je dobio još jednu tužbu protiv Porschea i njegovog modela »911 turbo«.

»Ako proizvođač automobila svjesno ne koristi tehnologiju koju ima na raspolaganju, a što je standard na mnogim drugim automobilima, tada bi proizvođač trebao biti odgovoran za bilo kakve ozljede ili smrti koje se javljaju zbog takvih previda«, kazao je McClellan.

Meadow Walker, 16-godišnja kćer Paula Walkera, navela je takve tvrdnje u svojoj tužbi navodeći kako bi njezin otac bio još uvijek živ da je »porsche carrera GT« bio opremljen s boljim sigurnosnim dodacima, kao što je primjerice kontrola stabilnosti.

Policijskom istragom ustanovljeno je kako je uzrok nesreće bila neoprezna vožnja i pretjerana brzina. »Porsche carrera GT«, automobil čija snaga premašuje 600 KS išao je između 130 i 150 km/h na ulici u Los Angelesu gdje je brzina ograničena na 70 km/h. Prema izvještaju, automobil nije pretrpio nikakve mehaničke kvarove niti su na njemu ustanovljeni nekakvi sigurnosni nedostaci.

Porsche Carrera GT

Porsche Carrera GT

Štiti li vozilo dovoljno svoje putnike?

No to nije spriječilo odvjetnika Jeffa Milama u podizanju tužbe protiv Porschea. Tužba ima dva temeljna dijela – za nesreću nije kriv samo vozač, već i vozilo s potencijalnim nedostacima ili opremom, a drugi se dio odnosi na otpornost vozila na sudare, odnosno na odgovor može li vozilo adekvatno zaštititi svoje putnike u slučaju nesreće.

U Walkerovoj tužbi, Milam optužuje Porsche zbog činjenice da je sustav kontrole stabilnosti (PSM) – koji se u to vrijeme standardno ugrađivao na sva vozila proizvođača izuzev jednog modela – »carreru GT«, mogao spriječiti ili barem smanjiti žestinu nesreće i spastiti život zvijezde iz serijala filmova Brzi i žestoki.

Nadalje, odvjetnik tvrdi kako zaštitne šipke ugrađene unutar vrata nisu dovoljno čvrste za superautomobil koji raspolaže s tolikom snagom, premda su 2005. godine u SAD-u smanjeni preporučeni sigurnosni standardi za automobile. Pojasevi su također navodno bili loše dizajnirani; kada je vozilo udario u rasvjetni stup, pri čemu se »carrera GT« raspolovila, sidra za trbušni pojas su, tvrdi Milam, ostala na prednjoj strani automobila, dok su rameni pojasevi otišli sa stražnjim dijelom. Sve to dovelo je do toga da je ogromna sila polomila Walkerovu kralježnicu, rebra i zdjelicu i zaglavila ga u suvozačkom sjedalu.

Iako službeni izvori tvrde da je glumac preminuo u roku od nekoliko sekundi nakon traume, odvjetnik kaže da je on još bio živ, ali da se nakon 80 sekundi automobil zapalio, a kako je bio zaglavljen Walker nije mogao pobjeći već se nadisao čađe prije nego što je nasmrt izgorio.

Scott Schlesinger, odvjetnik iz Fort Lauderdalea izjavio je za Yahoo Autos da u slučaju da se ovakve tvrdnje mogu dokazati, imaju »dobivenu parnicu«.

Lisica u kokošinjcu

McClellan, odvjetnik koji je polučio uspjeh u sporu s Porscheom, međutim dvoji u ishod parnice, ustvrdivši kako policija ni pravosudni organi nemaju dovoljno interesa duboko se unijeti u ovaj slučaj. »Nema nikoga tko bi mogao biti procesuiran za ubojstvo. Uz to, oni su pozvali Porsche da im pomogne oko istrage, što je otprilike isto kao da pozovete lisicu da vam čuva kokošinjac«, ustvrdio je.

Međutim, ostaje pitanje zašto je Meadow Walker podnijela tužbu sada, gotovo dvije godine nakon očeve smrti? McClellan smatra kako su bili angažirani privatni istražitelji koji su provodili analize i sakupljali dokaze, a za to treba vremena. No hoće li imati dovoljno dokaza da dokažu McClellanovu tvrdnju da su Porscheove »carrere GT« na glasu  kao iznimno zahtjevni automobili koje je teško voziti.

Porsche je svoj superautomobil iz 2005. opisao riječima kao nešto najbliže iskustvu vožnje pravog trkaćeg automobila, a zastrašuje činjenica da vožnja ovih vozila predstavlja izazov čak i većini iskusnih vozača utrka. Njegov nedostatak kontrole stabilnosti, unatoč dostupnoj tehnologiji, svojedobno se i marketinški isticao. »Carrera GT« je reklamirana kao »analogni « i »sirov« automobil u vremenima elektronskog čarobnjaštva koja je kod konkurenata gušila iskustvo vožnje. To je ključni razlog zbog čega je »carrera GT« bio toliko popularan kod ljubitelja automobila koji je uživao u samoj srži njegove konstrukcije. Ali auto je zahtijevao poštovanje; američki komičar Jay Leno je izgubio nad njim, a mnogi auto novinari pohvali su automobil zbog performansi, ali su naglasili i njegovu hirovitost. Dobitnik Pulitzerove nagrade Dan Neil je rekao kako će ovaj automobil povrijediti svakoga tko ne poštuje njegovu snagu. »A to je dobra stvar«, rekao je Neil.

Ponašanje automobila: »otrovno«, pardon: »normalno«

Baš kao što je model »930 turbo« mogao preplašiti nespremne, tako je bilo i s »carrerom GT«. Međutim, u slučaju s modelom »930 turbo« McClellan nije jednostavno iz glave tvrdio da se auto ponaša nemirno pa da ga stoga Porsche ne bi trebao prodavati prosječnoj osobi. On je, naime, dobio tajni dokument iz anonimnog izvora u kojem se opisivalo ponašanje automobila u razvojnoj fazi, a testni vozač je ponašanje modela »930 turbo« opisao kao – »otrovno«. Dokument iz Porschea se pojavio na suđenju, ali je riječ »otrovno« bila zamijenjena s »normalno«, a »tendencija predupravljanja« u »podupravljanja«. Bilo je to izvorno pismo pa je McClellan imao dokaz za cijeli njegov slučaj.

Je li »carrera GT« trebala imati kontrolu stabilnosti? McClellan smatra kako nema razloga da ga nije imala. »Gumb možete uključiti ili isključiti, ako se želi, ali to je sigurnosna značajka vozilo kao što je ovaj trebao imati«.

Scott Schlesinger pak kaže kako proizvođač automobila nema obavezu ugraditi sustav kontrole stabilnosti. »Ono što se ovdje nameće kao pitanje jest bi li takav sustav neupitno sačuvao Walkerov život«, dodaje.

Gledajući ozbiljnosti olupine i razaranje koju je atuomobil pretrpio teško je zamisliti bilo kakvu tehnologiju ili sigurnosni uređaj koji bi omogućio Rodasu ili Walkeru da prežive. No pravni sustav ima svoju logiku, što će opet dovesti do rasprava oko Porscheova izbora. (I. C. / B. Ja / Izvor: Yahoo Autos)