Daimler: U našim automobilima ne želimo opasni plin

Daimler: U našim automobilima ne želimo opasni plin

Prihvaćajući nove smjernice EU-a, proizvođači automobila su bili prisiljeni prihvatiti novi plin za sustave klima-uređaja. No koncern Daimler se pobunio. Iz koncerna su poručili: novi plin je previše opasan

Kako bi doprinijeli zaštiti okoliša i smanjenu klimatskih promjena te ispunili nove smjernice Eurospke unije, proizvođači automobila su bili prisiljeni prihvatiti novi plin za sustave klima-uređaja. No koncern Daimler se pobunio. Iz koncerna su poručili: novi plin je previše opasan. I drugim proizvođačima automobila dugo je trebalo da prihvate novi plin koji bi potom postao standardom u svim klima-uređajima. Tehnička oznaka plina je: R1234yf. Riječ je o običnom organskom propenu na kojeg su vezana četiri atoma fluora, tako da mu je kemijsko ime 2,3,3,3-tetrafluorpropen.

Sve koji nisu na „ti“ s kemijom treba upozoriti da je svaka molekula koja je tako umjetno “nabrijana” – obično veoma nestabilna.  Moglo bi se reći kako je R1234yf povoljan za klimu jer on ne postoji u prirodi i praktično se smjesta raspadne na sastavne dijelove. Ali, s obzirom da “nestabilan” , u ovom slučaju znači: eksplozivan.

Doduše, svi proizvođači automobila – uključujući i Daimler načelno su već prihvatili novo sredstvo za klima-uređaje u svojim vozilima, ali tehničari Daimlera su ipak odlučili sami iskušati, što će se dogoditi ako Mercedes s takvim plinom u klima-uređaju, na primjer, doživi udes. Stručnjaci Daimlera su utvrdili kako je novi plin previše opasan, veoma lako zapaljiv i da svojom kemijskom agresivnošću lako može ozlijediti putnike u automobilu ako slučajno počne curiti iz zatvorenog sustava. Ukratko, Daimler odbija novu kemikaliju i namjerava i dalje u svoja vozila ugrađivati klima-uređaje sa starim, provjerenim plinom (podjednako pomućenog naziva: R132a iza kojeg se krije 1,1,1,2-tetrafluoretan).

Doduše, ako on dospije u prirodu stvara se veoma neugodna triflorna octena kiselina (CF3CO2H). Ali se već iz prvih reakcija na odluku Daimlera lako može vidjeti kako zapravo nikoga nije niti briga za zaštitu okoliša – nego kako napuniti džepove milijardama eura.  Pogotovo ako zapravo samo jedan proizvođač uopće nudi novi plin za klima-uređaje automobila koji se proizvode u čitavom svijetu.

A upravo je to slučaj: mada je taj famozni R1234yf (odnosno 2,3,3,3-tetrafluorpropen) kemičarima već odavno poznat, američki koncern Honeywell je uspio patentirati svojstvo tog plina da služi u klima-uređajima. Uz njega je i američki koncern DuPont i oni su tim patentom postali jedini proizvođači tog plina koji je postao standard za klima-uređaje u automobilima. Ne treba niti spominjati da ga i prodaju po cijeni daleko višoj od “starog” plina i to nema baš nikakve veze s proizvodnim troškovima, nego samo sa zaradom tih kemijskih koncerna.

Kemijski duopol

Naravno, na taj monopol (ili duopol) su već odavno uložili žalbu i proizvođači automobila i čitav niz drugih kemijskih tvrtki i proizvođača klima-uređaja (Solvay, Arkema, Mexichem, Daikin…) Trenutno je stanje s tim “izumom” američkog koncerna prilično mutno: Europski ured za patente je doduše ovog ožujka opozvao patent kojeg je prijavio Honeywell, ali je američki koncern uložio žalbu. Daimler je (uz npr. i BMW) već od početka bio jedan od najglasnijih protivnika nove kemikalije i monopolista koji se tako pojavio. Ali na ovu otvorenu pobunu Daimlera su Honeywell i DuPont odgovorili kako su “veoma iznenađeni” i kako ono što Daimler tvrdi o novom, “ekološkom” plinu za klima-uređaje “nije u suglasnosti s rezultatima opsežnih istraživanja u struci” i optužuju Daimler kako je svoje testove proveo “bez prisustva neovisnih stručnjaka”.Pravni spor bi tu mogao potrajati godinama, jer je američki proizvođač u istom mahu zaštitio i čitav niz inačica tog proizvoda kako bi zadržao barem djelić od svog monopola. A postupak traje dugo i zato jer je već postalo uobičajeno da konkurenti osporavaju baš svako rješenje koje želi zaštiti jedan proizvođač. No do konca ove pravne zavrzlame Honeywell – i DuPont i u Europi uživaju zaštitu Europskog ureda za patente i time su monopolisti na čitavom svijetu.

Ali izuzev kemijskih koncerna, ovakav stav iznenadio je i neke druge proizvođače automobila. U japanskim i korejskim vozilima se već nalazi novi plin, a koncem godine Masserati, kao prvi europski proizvođač, predstavlja svoj novi Quattroporte u čijoj će klimi također biti R1234yf. I francuski PSA se već pomirio s tim da će ga klima-uređaji u novim modelima više koštati, jer je i plin mnogo skuplji. Usprkos svim kritikama, Daimler je za sad uporan u svojoj odluci. On tvrdi kako vjeruje jedino svojim stručnjacima i kako mu ne trebaju nikakvi “neovisni stručnjaci” da mu kažu, što će eksplodirati, a što neće. Naravno da je argument i kako je stari plin jeftiniji, ali Daimler prije svega ističe kako mu je glavna briga – sigurnost osoba u njegovim vozilima. [Deutsche Welle]