Cooper mu je bolje ležao

Cooper mu je bolje ležao

Jack Brabham se natjecao u 126 utrka za Veliku nagradu, osvojio je 14 pobjeda, a na pobjedničko postolje se popeo 31 puta

(Stari rivali se rukuju: Brabham (u bolidu) i Striling Moss na Goodwood Revival susretu 2004. godine)

Na današnji dan 1926. godine u Hurstvilleu u New South Wales u (Australija) rođen je Jack Brabham, vozač Formule 1. Slavni Brabham je tri puta osvojio svjetsko prvenstvo u Formuli 1 – 1959., 1960. i 1966. godine. Tim koji je osnovao natjecao se u 394 utrka za Veliku nagradu, osvojio 35 pobjeda i dvije nagrade za najboljeg konstruktora. Svoj najveći vozački uspjeh postigao je, međutim, vozeći Cooper. Njegov je otac bio trgovac iz Sidneya i odmalena poučavao Jacka vožnji. Kasnije je Brabham tako zavolio automobile da je s 15 godina napustio školu i zaposlio se u garaži, dok je istovremeno pohađao večernju školu za strojara. Kasnije je otvorio vlastitu garažu i počeo se natjecati s automobilima klase Midget.

Prvi je put vozio formulu 1 1955. u Aintreeju vozeći Cooper. Iduće godine se natjecao u Maseratiju u Silverstoneu. Slijedeće dvije godine vozio je Cooper Climax, ali bez značajnijih rezultata.

Na uspjeh je trebalo čekati do 1959. kada je Cooper počeo koristiiti 2,5-litreni Coventry Climax motor. Brabhamove pobjede u Monaku i Aintreeju bile su dovoljne da odnese naslov svjetskog prvaka, ispred Tonyja Brooksa u Ferrariju i Stirlinga Mosa u BRM-u.

Za upravljačem sniženog Coopera 1960. godine je pobijedio pet puta zaredom i opet osvojio prvenstvo. Kako je Cooperova zvijezda počela blijedjeti, Brabham je započeo s vlastitim planovima; osnovao je svoj tim u čemu mu je pomogao njegov prijatelj Ron Taurnac. Brabhamova momčad nastupila je prvi put 1962. u Nürburgringu. Godine 1964. Dan Guerney im je ostvario samo dvije pobjede, budući da su se borili s novom 1,5-litrenom formulom. Tek je 1966. tim došao na svoje kad je nastupio s 3-litrenom formulom.

Naoružan motorom Australian Repca, Brabham se vratio na pobjedničku stazu s četiri pobjede i ponovnim osvajanjem svjetskog prvenstva. Jackova žeđ za četvrtim naslovom nije se gasila, ali nije zadovoljena. Tako je 1967. osvojio 12. i 13. Veliku nagradu, ali je ostao bez naslova prvaka. Malu mu je utjehu predstavljala činjenica da je Denny Hulme iz Novog Zelanda osvojio naslov u drugom Brabhamu.

Iduće godine (1968.) Brabhamova momčad nije imala odgovor na iskusan Ford Lotus. Kad je 1969. nabavio Ford Cosworth, Jackov je pohod na naslov osujetio slomljeni gležanj te je odlučio kako je došlo vrijeme za povlačenje. Nastavio je još jednu sezonu samo zato jer nije imao vozača koji bi zauzeo njegovo mjesto. Pobijedio je na početku sezone u Kyalamiju i to je bila njegova posljednja pobjeda u Formuli 1, iako joj je bio blizu i u Monaku, gdje je vodio sve dok ga Jochen Rindt nije pretekao u posljednjem zavoju. Nakon utrke za VN Meksika se povukao iz »letećeg cirkusa« Formule 1.

Jack Brabham, nadimka Black Jack (Crni Jack) preminuo je 19. svibnja u 88 godini u Gold Coastu. Posljednji se put u javnosti pojavio svega dan ranije na predstavljanju jednog svog automobila.

(Pripremio: B. J.)