Cadillac: Povratak američke luksuzne ikone

Cadillac: Povratak američke luksuzne ikone

Na vlastitom, američkom tržištu, koje mu je uvijek i bilo najsklonije, Caddy tuče domaću konkurenciju. Premda Ford agresivno pokušava oživjeti svoj luksuzni brend Lincoln, General Motors je ipak ispred sa svojim Cadillacom. Chrysler ionako nema luksuzni odjel i njegova nastojanja da se probije na tržištu fokusirana su uglavnom na  Jeep i Ram pickup

Utjecajni američki auto-časopis Car and Driver smjelo je objavio da je uspoređujući ATS i BMW serije 3, ATS bez imalo dvojbi sportska limuzina koja pruža više zadovoljstva od njemačkog konkurenta. Iako i tu stoji ona izreka „svatko svoga konja hvali“, očito je da se novi Cadillac po mnogočemu ističe.

Prije samo desetak godina, luksuzni američki automobili bili su ugrožena vrsta, na rubu izumiranja. No jedna od najslavnijih američkih marki u posljednje je vrijeme značajno živnula.

General Motors nedavno je objavio da je u samo u svibnju u Sjedinjenim Državama prodano gotovo 14.000 automobila sa značkom Cadillaca, što predstavlja porast od 40 posto, u usporedbi s istim mjesecom lani. U prvom polugodištu 2013. prodalo se 38 posto više Cadillaca u odnosu na prošlu godinu, što predstavlja najveći godišnji porast ove marke još od 1976. godine.

Tada su u modi bili modeli ogromnih dimenzija, kao što su DeVille, Eldorado  i Fleetwood Brougham, koji u usporedbi s današnjima govore koliko se Cadillac od tada promijenio.

Američki klasik: Cadillac Eldorado u Dežmanovoj ulici (foto: Boris Jagačić)

Američki klasik: Cadillac Eldorado u Dežmanovoj ulici (foto: Boris Jagačić)

GM već godinama nastoji oživiti Cadillacov brend, prvo je to pokušao 2002. CTS-om,  limuzinom oštrih linija čiji dizajn podsjeća na onaj kakav se primjenjuje u projektiranju nevidljivih (stealth) borbenih zrakoplova.

Nakon što je General Motors 2009. godine objavio bankrot, usporena je dinamika razvoja Cadillaca, no drugi modeli, kao što je velika limuzina XTS, konačno su uspjele pomiriti moderan spoj prepoznatljivih četvrtastih linija ove marke s udobnim i suvremenim interijerom.

Novi ATS, sportski sedan, koji je na tržište lansiran 2012. donio je Cadillacu ono što mu je bilo nasušno potrebno – drzak dašak mladenaštva.  Automobil je osmišljen kako bi u performansama parirao ili čak nadmašio BMW s njegovom iznimno uspješnom serijom 3. Neki američki automobilski novinari, ali i mnogi entuzijasti ocjenjuju ovaj automobil toliko dobrim da su ga proglasili kao referencom u svojoj klasi. Utjecajni američki auto-časopis Car and Driver smjelo je objavio da je uspoređujući ATS i BMW serije 3, ATS bez imalo dvojbi sportska limuzina koja pruža više zadovoljstva od njemačkog konkurenta. Iako i tu stoji ona izreka „svatko svoga konja hvali“, očito je da se novi Cadillac po mnogočemu ističe.

Cadillac ATS (izvor: Wikipedija)

Cadillac ATS (izvor: Wikipedija)

Cadillac namjerava privući nove kupce povoljnijom cijenom. S početnom cijenom od 33.095 dolara u SAD-u ovaj bi model trebao poslužiti Cadillacu u promijeni imidža automobila koje kupuju starci, kakav je do sada imao. Naime, prema podacima koje navodi Yahoo!, prosječni vlasnik Cadillaca star je 65 godina, dok BMW voze ljudi prosječne starosti od 48 godina.

ATS je bitno doprinio rastu Cadillacova brenda; ovaj model sudjeluje u već spomenutom rastu s 23 posto, a zanimljivo je da je mnogima od tih kupaca to ujedno prvi Cadillac.

Oživjelo domaće tržište

CUE središnji sustav

CUE središnji sustav

Najtraženiji je, međutim, SRX crossover, s početnom cijenom od 37.330 dolara. Na ovaj model otpada 29 posto ukupne prodaje Cadillaca. Ostatak linije predstavljaju preinačeni XTS, redizajnirani CTS i gigantski SUV Escalade. Većina modela može se naručiti sa CUE središnjom konzolom opremljenom sa zaslonom osjetljivim na dodir, što bi moglo dodatno privući mlađe kupce, s obzirom da uređaj „glumi“ tablet uređaj i nudi mješavinu zabavno-tehnoloških mogućnosti.  Ali, kako već to obično biva, neke, osobito konzervativnije kupce, ovaj  zbunjujući zaslon živcira te nije baš naišao na osobito prihvaćanje ni u nekim auto revijama.

Na vlastitom, američkom tržištu, koje mu je uvijek i bilo najsklonije, Caddy tuče domaću konkurenciju. Premda Ford agresivno pokušava oživjeti svoj luksuzni brend Lincol, General Motor je ipak ispred sa svojim Cadillacom. Chrysler ionako nema luksuzni odjel i njegova nastojanja da se probije na tržištu fokusirana su uglavnom na  Jeep i Ram pickup.

Sveukupni oporavak tržišta pomaže svim proizvođačima i gotovo svi bilježe dobit. Prodaja je u u svibnju dosegla 15,6 milijuna primjeraka, što je neznatni porast u odnosu na travanj i pokazatelj da ima kupaca koji su spremni potrošiti na luksuz. Na godišnjoj razini, prodaja je još uvijek slabija nego na vrhuncu 2005., kada su proizvođači automobila u SAD-u prodali više od 17 milijuna vozila, ali vidljiv je oporavak u odnosu na 2009. kada je pala na 10.9 milijuna, prema podacima Ward’s Automotive informativnog centra, koji prati globalna kretanja autoindustrije.

Unatoč impresivnom rastu, Cadillac je i dalje pod teškim pritiskom konkurencije iz Njemačke i Japana. BMW i Mercedes-Benz još vode u prodaji među luksuznim brendovima,  dok se japanski Lexus učvrstio na trećoj poziciji. Ovogodišnji uspjeh doveo je Cadillac na četvrto mjesto te je s njega izgurao luksuzni Hondin brend Acura. Ipak, Cadillacov udio na tržištu luksuznih automobila iznosi samo 10 posto. Napredak je to u odnosu na mračne dane GM-ova bankrota, ali još uvijek ispod 12 posto, koliko je Cadillac držao još 2004. No očito je da je kompanija opet na pravom putu uspjeha. (B. J.)

Komentari su zatvoreni