Budućnost taksija u Hrvatskoj: Zakon mora biti jednak za sve, a sigurnost putnika prioritet

Budućnost taksija u Hrvatskoj: Zakon mora biti jednak za sve, a sigurnost putnika prioritet

»Najveći problem je u tome jest da je u pitanju sigurnost građana – Uber ne snosi kaznenu odgovornost kao pružatelji autotaksi prijevoza u Hrvatskoj i ne podliježe sankcijama na bilo koji način«, rekao je Petar Dragić iz HGK

»Taksi budućnost« – važeći zakonodavni okvir i potrebne izmjene za ostvarivanje veće konkurentnosti naziv je okruglog stola održanog u utorak u organizaciji Europske udruge studenata prava Zagreb (ELSA). U raspravi su sudjelovali: predsjednik Udruženja davatelja taksi usluga pri HGK Petar Dragić, predsjednik Udruženja taksi prijevoznika pri Hrvatskoj obrtničkoj komori Božo Miletić, mr. sc. Marko Ševrović s Prometnog fakulteta, autor na portalu Liberal.hr Ivan Bertović i glasnogovornik Cammeo grupe Marko Župa. Iako je ranije potvrdio dolazak, menadžer Ubera Davor Tremac ipak nije prisustvovao okruglom stolu.

Ivan Bertović s portala Liberala.hr naglasio je kako je liberalizacija tržišta neophodna i kako je krajnji cilj zadovoljstvo korisnika i pravilan omjer cijene i kvalitete usluge s čime se složio i Petar Dragić, koji je, međutim naglsasio da je za nju potreban kvalitetan zakonski okvir.

Potezi očajnika

S druge strane, mr. sc. Ševrović s Prometnog fakulteta dao je drugačiju perspektivu. »Zakon je izrazito liberalan, jedinice lokalne samouprave u Hrvatskoj imaju iznimno veliku ovlast i mogu same donositi odluke. Ako promatramo stanje na drugim tržištima, primjerice javni promet u Europi, on je izrazito reguliran i ujedno i kvalitetan«, poručio je Ševrović.

Božo Miletić složio se s njim i pritom poručio da su spontana okupljanja potez očajnika, s obzirom na to da već dvije godine pokušavaju razgovarati s institucijama, a nema povratnog odgovora niti stvarne želje za regulacijom.

S prosvjeda taksista u Vukovarskoj u lipnju 2017.

Glasnogovornik Cammea je kazao da su oni legalisti. »Mi poštujemo regulative ove zemlje. Primjerice, u 2016. godini Cammeo grupa izdvojila je više od 25 milijuna kuna na porezna davanja, doprinose na plaće i slično. Što se tiče tržišta, liberalizacija ne podrazumijeva i njegovu deregulaciju«, izjavio je glasnogovornik Župa.

Bertović pak ne misli da je tržište liberalno te ističe da su »potrošači rekli svoje«. Također, smatra da niti jedna inspekcija ne može kontrolirati kvalitetu kao sami potrošači i time je naveo primjer da Uber, u slučaju opravdanog nezadovoljstva uslugom, vraća novac.

»Najveći problem je u tome, a o tome se iznimno malo govori, jest da je u pitanju sigurnost građana – Uber ne snosi kaznenu odgovornost kao pružatelji autotaksi prijevoza u Hrvatskoj i ne podliježe sankcijama na bilo koji način. Primjerice, ja kao roditelj želim biti siguran da moje dijete vozi osoba koja educirana za taj posao, koja podliježe odgovornosti u slučaju narušavanja sigurnosti svojih putnika. Ne može cijena ovisiti o sigurnosti, cijena prijevoza bit će niža smanjenjem nameta i većim brojem licenci za obavljanje autotaksi prijevoza. Promjena aktualnog zakona je nužna i on dakako mora vrijediti za sve dionike«, poručio je Petar Dragić.

»Nigdje u svijetu nije tržište samo sebe reguliralo«

Za svaku djelatnost pojedinac mora biti odgovarajuće stručno osposobljen, pogotovo kada govorimo o prijevozu, smatra Ševrović.

»Za obavljanje bilo kakve usluge morate zadovoljiti određene standarde i biti kvalificirani. Taksi usluga u Hrvatskoj je na iznimno visokoj razini. Nigdje u svijetu tržište nije samo sebe reguliralo. U ovome trenutku je problem što Uber određuje cijenu, a ne tržište«, izjavio je mr. sc. Ševrović.

Komentirajući novi zakon, Miletić je naglasio kako trenutno na tržištu ne vladaju isti uvjeti za sve.

»Morate biti svjesni da u ovome trenutku zakon nije jednak za sve niti ga svi poštuju. Očekujemo da novu regulativu prihvate svi i dok se to ne dogodi ne možemo uopće govoriti o liberalizaciji tržišta. U trenutku dolaska Uber aplikacije mi smo željeli s njima surađivati, ali Uber nije pristao na predloženu suradnju niti je želio poštivati zakone Republike Hrvatske, što ne čini ni danas«, rekao je Miletić.

Na kraju, Ševrović zaključio je kako je promet osnova svakog gospodarstva. »Nužno je provesti što temeljitiju analizu postojećeg stanja i kreirati efikasan prometni sustav koji će djelovati u svrhu održivog razvoja«, zaključio je mr. sc. Ševrović. (zg-magazin)