Brian Shul: Od otpisanog do pilota najbržeg zrakoplova današnjice

Brian Shul: Od otpisanog do pilota najbržeg zrakoplova današnjice

(Foto: Brian Shul za kokpitom zrakoplova SR-71 Blackbird / Izvor: Wikipedija)

Nakon teških ozljeda i opeklina, pilot nije očekivalo da će uopće moći više letjeti, a kamoli da sudjeluje ekskluzivnom Blackbird programu

Neki ljudi žive uistinu posebne živote, a pilot Ratnog zrakoplovstva SAD-a, Brian Shul definitivno je među njima. Nakon što je njegov zrakoplov srušen nedaleko od zračnog prostora Kambodže, pri čemu je zaradio po život opasne opekline, Shul je mukotrpno radio da se vrati u vrhunsku formu i na kraju leti u najekstremnijem zrakoplovu koji je ikada napravljen.

Lockheed SR-71 Blackbird odradio je svoj konačni let 1999. godine, a mnogi njegovi brzinski i visinski rekordi do danas nisu nadmašeni. Sve dok njegov nasljednik (SR-72) konačno ne poleti negdje 2020-ih, SR-71 Blackbird će ostati najekstremniji zrakoplov kojim je čovjek ikada letio, s krajnjom brzinom od oko 3,5 maha i mogućnošću postizanja visine od gotovo 26.000 metara zbog čega su njegovi piloti morali nositi svemirska odjela.

Tek mala, odabrana skupina ljudi imala je privilegiju letjeti zrakoplovom SR-71, uglavnom na misije nadzora gdje je dolazila do izražaja njegova sposobnost da pobjegne i najbržim borbenim lovcima zrakoplova i raketama zemlja-zrak. Stoga i ne čudi da niti jedan od 32 izgrađena zrakoplova nikada nije bio oboren.

A iz spomenute male skupine jedan se pilot posebno ističe, i to ne zbog boljih letačkih sposobnosti, već svog vrhunskog umijeća pripovijedanja. Kao prvorazredni fotograf, Shul je proveo nekoliko godina pripremajući izvanredne knjiga o svojim letačkim iskustvima. Najupečatljivija od njih je Sled Driver: Flying the World’s Fastest Jet u kojoj prenosi svoja iskustva iz letenja SR-om 71.

U knjizi, međutim nije detaljno opisano mukotrpno Shulovo putovanje do sjedanja iza upravljačke palice Blackbirda. Nakon teških ozljeda i opeklina, pilot nije očekivalo da će uopće moći više letjeti, a kamoli da sudjeluje ekskluzivnom Blackbird programu.

U razgovoru za New Atlas Shul govori upravo o tom putovanju, svojem iskustvu letenja najbržim mlažnjakom, ali i svojim knjigama.

»Bio sam samo obični pilot ratnog zrakoplovstva. Sudjelovao sam u posebnoj misiji pred kraj rata u Vijetnamu, blizu Kambodže. Bio sam pogođen i prisiljen sletjeti u džungli. Nakon obaranja, smatralo se da sam poginuo«, govori Shul.

Zagalavio je u gorućem kokpitu, a spasila ga je, kaže, kaciga, ali vizir se počeo topiti. »Da sam ostao unutra još koju sekundu unutra, izgubio bih oči«, prisjeća se.

Spasili su ga »dečki« iz specijalne postrojbe, koji su ga otpravili medicinskim transportom na Okinawu, a na kraju se o njemu brinuo posebni tim za opekline iz Teksasa.

Nakon dva mjeseca intenzivnog liječenja tjelesna težina mu se smanjila s 82 na 54 kg. Uslijedile su operacije u Teksasu, ukupno njih 15, a iz Zrakoplovstva su se čudili što je uopće preživio.

»Bilo je to vrlo traumatično, ali moj trening se isplatio. Izašao sam iz bolnice i uspio sam proći liječnički pregled za letače, što je šokiralo svijet«. No načelnik odjela zrakoplovne medicine mu je dao podršku: »Jako sam zainteresiran za vaš slučaj i ako uspijete proći liječnički nitko to neće dovoditi u pitanje jer sam najveći autoritet u Zrakoplovstvu«.

Nakon toga je počeo ponovno letjeti na zrakoplovima A10, A7, F5, a onda se pojavio SR-71, a za let na njemu je trebalo proći liječnički pregled za astronaute. I taj je vrlo dobro prošao. »Tip mi je rekao: vau, postigli ste jedan od najboljih rezultata koje smo ikada vidjeli«. »Bio sam vrlo jak iako sam izvana jako loše izgledao…«.

NA kraju je letio na Blackbirdu pune četiri godine, a sa sobom je nosio kameru budući da je fotografija njegova velika strast.

SR-71 se spaja za punjenje s Boeingovim Stratotankerom (1983. god.)

»Prije leta prođeš šest mjeseci na simulatorima, šest mjeseci prije nego što uopće dobiješ dopuštenje za let zrakoplovom. Znači, jako si dobro pripremljen. Tehnički govoreći, ništa te ne može iznenaditi. Osim što te ništa ne može pripremiti na ubrzanje koje s događa tako naglo. To je kao: …sranje!…

Na ovom je zrakoplovu sakupio 2000 sati letenja i ono je postalo dio njega. »Kada su odozdo pucali na vas, ovaj mlažnjak je to znao i bio je na visini zadatka«, opisuje Shul. (B. J.)