Biser Tehničkog muzeja

Biser Tehničkog muzeja

Najstariji automobil u Hrvatskoj je bez većih intervencija  sačuvao originalnost u svakom segmentu karoserije i mehaničkih klopova. Tek su tapetarija i pokrov automobila doživjeli obnovu uslijed dugogodišnje uporabe i dotrajalosti, što samo navodi na zaključak da se auti doista više ne rade kao nekada

Na Otoku je  organiziran 71. London to Brighton Veteran Car Run (LBVCR), najduža utrka automobila-veterana. Ispred čuvenog londonskog Big Bena okupila su se mnogobrojna vozila od kojih su najmlađi primjerci stari čitavo stoljeće. Pravila utrke, naime, nalažu da pravo na sudjelovanje imaju samo vlasnici vozila proizvedenih prije 1905. godine. Među njima su se mogli vidjeti predstavnici već odavno nepostojećih proizvođača, kao što su »panhard et levassor«, »napier«, »de dion bouton«, kojima ovakva  manifestacija pomaže da ne padnu u zaborav, ali bilo je, dakako, i danas »živućih« marki. Spomenimo da »de dion bouton« iz 1903. kakav se mogao vidjeti na startu postiže krajnju brzinu od oko 32 km/h.

Nakon okupljanja označen je start i limeni starci na tri i četiri kotača krenuli su na 80-ak kilometara dugačku utrku do brightonske obale Madeira Drive. Najstarijim unikatima dana je mala prednost, no svi su sudionici trebali doći na cilj za 10 sati.

Dokazujući svoju bogatu povijesnu baštinu po zastupljenosti marki prednjačio je Renault, za kojeg je ovo bio iznimno svečan događaj budući da je proizvođač ujedno obilježavao 100 godina prisutnosti na tlu Velike Britanije. U podružnici Renault United Kingdom ponosni su na svoj »1900 C type« kojeg održava njihov bivši zaposlenik Jim Worsley.

Sigurnost zatvorenog izložbenog prostora

»Ima nešto posebno u ovoj utrci, nešto što je čini čarobnom, pa čak i kad pada kiša, što je gotovo uobičajeno«, izjavio je Worsley koji već 15 godina brine o Renaultovom veteranu. Koliko je on oduševljen raritetnim vozilima francuskog proizvođača svjedoči podatak da je vlasnik primjeraka iz 1900., 1908., 1909. i 1911. »Imam i limuzinu iz 1928.«, napominje Worsley kako se ne bi zaboravilo, dodajući kako su mu svi ti »renaulti« prirasli srcu.

Sve ovo nas je podsjetilo na najstariji automobil u Hrvatskoj – sjajno očuvani »renault NN 6CV« Tehničkog muzeja u Zagrebu. Iako nije star poput sudionika LBVCR-a, to je izuzetno vrijedan i kako njegovi skrbnici kažu, nadasve ispravan automobil koji sada služi isključivo kao muzejski eksponat. Još pred koju godinu moglo ga se vidjeti na susretima oldtimera, ali su zbog njegove jedinstvenosti na našim prostorima u Tehničkom muzeju odlučili da njegovi kotači više ne napuštaju sigurnost zatvorenog izložbenog prostora. Podatke o »renaultu« proizvedenom 1926. godine ustupio nam je voditelj poslova za promidžbu i marketing Tehničkog muzeja Miljenko Paunović. On je ujedno podsjetio kako se prvo vozilo marke »renault« pojavljuje 1898. godine. Izumitelj i vlasnik Louis Renault već je za rana uočio važnost motornih kola, ne samo za sport i razonodu,već i za prijevoz putnika i roba za svakodnevne potrebe. Značajka Louisa Renaulta je u tome što je želio da takva motorna kola ne budu samo vlasništvom usko privilegiranih (bogatih) slojeva društva, nego da služe svima, pa ga se bez ikakvih dvojbi može nazvati pionirom automobilizma. Kada je pak riječ konkretno o muzejskom vozilu, taj je plavi automobil nekada služio kao taksi u Zagrebu. »Pogledamo li statistiku iz 1926. godine vidimo da je u svijetu tada bilo 24,56 milijuna automobila, dok ih danas ima nekoliko stotina milijuna. Tim više je naš primjerak zanimljiviji i vredniji«, napominje Paunović.

Starac koji plijeni poglede

 Bez većih intervencija muzejski »NN« je sačuvao originalnost u svakom segmentu karoserije i mehaničkih  sklopova. Tek su tapetarija i pokrov automobila doživjeli obnovu uslijed dugogodišnje uporabe i dotrajalosti, što samo navodi na zaključak da se auti doista više ne rade kao nekada. Njegove stražnje kotače pokreće  četverocilindrični otto motor hlađen vodom zapremnine 951 ccm, smješten sprijeda.

Auto nema klasični prednji hladnjak već naprijed sasvim zatvoren, a bočna rebra odaju prisutnost dvaju bočnih hladnjaka. Sa svojih 20 KS »renaultNN« dugačak 3,6 metara postiže najveću brzinu od 56 km/h, a o njegovoj ispravnosti brine Auto Centar Roca.

»Automobil je tehnički ispravan, u voznom je stanju. Zauzima središnje mjesto u našem Odjelu prometa. S ponosom možemo istaknuti da kao najstariji automobil u Hrvatskoj, svojim šarmom i ljepotom i nadalje plijeni pozornost posjetitelja, znatiželjnika i ljubitelja starih automobila«, ističe Miljenko Paunović, a u njegove tvrdnje nemamo razloga ni najmanje sumnjati.

Prvi auto u Zagreb je dovezao Ferdinand Budicki

Što se tiče automobila hrvatska tradicija seže u 1901. godinu. Tada je zagrebački trgovac, sportaš i avanturist Ferdinand Budicki dovezao prvi automobil u Zagreb projurivši ulicom u »čudnovatim kolima bez konja koja su zaprepastila pučanstvo«.

(Boris Jagačić / Vjesnik, XI 2004.)