Bilo kuda – advent svuda

Bilo kuda – advent svuda

Kao što vidimo znatno je povećan broj lokacija koje imaju adventske sadržaje, no negdje je ipak kvantitet nadišao kvalitet. A to bi, gledajući dugoročno, mogla biti šteta

Hanibal Salvaro (Izvor: clujceramicsbiennale.com)

Sjajna je vijest što je Advent u Zagrebu opet proglašen najboljim u Europi. To svakako potiče dolazak većeg broja turista, djeluje stimulativno na pridošlice i domaće te dugoročnije ostavlja optimističke tragove i promišljanja. Te nas također i duhovno obogaćuje. A Zagreb polako ali sigurno dobiva europski i kozmoplitski štih. Možda bi bilo dobro tijekom adventa tiskati neki prigodni dnevnik na engleskom, njemačkom i talijanskom jeziku.

Kao što vidimo znatno je povećan broj lokacija koje imaju adventske sadržaje, no negdje je ipak kvantitet nadišao kvalitet. A to bi, gledajući dugoročno, mogla biti šteta.

U svakom slučaju sva nastojanja jedne suvremeno dizajnirane i osmišljene revitalizacije Martićeve ulice ukazuju njen veliki adventski, ali i turistički potencijal, makar pri dizajniranju kućica nije korišten imidž »zova divljine«, a što je nažalost napravljeno ispred Muzeja suvremene umjetnosti. Kućice u Martićevoj ulici su ustvari putokaz kako dalje za mnoge druge lokacije. Ustvari bi trebalo ići u dva smjera. Jedan je nastaviti s dizajniranjem suvremenih pa i futurističkih scenografija i kućica, a drugi smjer je podražavanje arhitekture s početka 20 stoljeća ili možda ponegdje i moderne. A »zov divljine« zanemariti na barem deset godina. Ali bi možda bilo jako dobro da svake godine inscenacija bude izmijenjena, a dobrim dijelom i ponuda.

Copy/Paste rješenja u gradu s više od 10.000 umjetnika

Sva je sreća što su mnogi pri prosudbi kvalietete ovogodišnjeg zagrebačkog adventa zanemarili pogledati prostor ispred MSU-a, tako nazvani Novi Advent. Stvarno se postavlja pitanje jesu li organizatori postava ispred Muzeja suvremene umjetnosti barem pokušali kreativno komunicirati s djelatnicima MSU-a ili recimo s nekim dokazanim scenografima (Kauzlarić, Senečić ili s Hrvatskim dizajnerskim društvom ili čak s nekom osobom koja ima izvjestan prostorni i vizualni senzibilitet), nego su izgleda stvar dizajnirali poštujući, nažalost prisutno, pravilo copy – paste i to u gradu koji ima skoro desettisuća likovnih umjetnika. I to baš na tako atraktivnoj poziciji, pored koje dnevno prolaze stotine automobila došljaka u grad i turista. Da ne spominjemo blizinu centra Avenue Mall. Naime, MSU pruža velike mogućnosti kreiranja jednog suvremenog pa i futurističkog adventskog kompleksa, a da to ne mora biti skupi zahvat.

No neinventivni »stvaraoci« uvijek imaju pri ruci »olakotnu« izliku: »koliko para – toliko muzike«. Nažalost repertoar isprika neinventivnih osoba je nepresušan. Ali dame i gospodo, ako je vaša invencija limitirana raspoloživim sredstvima što ne pozovete likovne umjetnike da vam pomognu. Sigurno ih ima koji mogu napraviti i velika ne samo vizualno nego i komercijalno zanimljiva djela za minorna sredstva.

Svjedoci smo kako se zaobilaze likovni umjetnici pri dizajniranju dijelova Zagrebačkog adventa, nego se njih i njihove umjetnine želi postepeno maknuti sa zagrebačkih ulica. Na sreću je HDLU organizacijom ARTOMAT-a donekle ublažio ove propuste iako su ove godine umjetnici dobili u Petrićevoj ulici minoran broj i to najlošijih štandova. Znači kako ih se ne destimulira samo novim porezima na autorske honorare, nego i postepenim micanjem sa zagrebačkih ulica. A kako su cvjećari neki oblik vizualne djelatnosti to se i njima ne piše lijepa budućnost. Ma kakve ruže, gladiole i tulipani – doći će samo razne varijante krčmica.

No iako smo radosni radi europskog naj adventa možda bi za slijedeću godinu trebalo napokon zamijeniti ukrasnu rasvjetu u središtu Zagreba i okolnim ulicama (koja je skoro decenij ista), te, također već u veljači, raspisati veliki međunarodni natječaj za vizualno, ali i sadržajno koncipiranje Adventa 2017. u Zagrebu kao već prepoznatoj europskoj adventskoj metropoli. Blagovremeno i glamurozno najavljen natječaj je istovremeno i izvrsna promidžba slijedećeg adventa, koji u takvoj konstelaciji ima šanse zadržati primat.

Hanibal Salvaro, Art Director
LADICA Fine Arts & Design Center

Komentari su zatvoreni