Backova mini željeznica kao turistička atrakcija

Backova mini željeznica kao turistička atrakcija

Vlakićima i skretnicama upravlja specijalizirani softver koji također potpomaže da se u svemu stvori dojam realnosti. Tako ekspresni vlakovi idu brže od teretnih, dok modeli na maketi drugačije rade u režimima dana odnosno noći, kada se pale svjetla u vagonima i okolnim kućicama uz koje minjature ljudi kose travu ili zidaju

Boris Jagačić

Grad Zagreb odnedavno je postao bogatijim za jednu atrakciju koja bi mogla imati i stanoviti turistički potencijal. Naime, u dvorištu u Gundulićevoj 4 »skriva se« prilično velika maketa željeznice koja je ponijela ime po nadimku njezinoga idejnog tvorca Antuna Urbića – Backa. Riječ je, gledano po dužini pruge, vjerojatno najvećoj maketi željeznice u regiji na kojoj se intenzivno radilo više od tri godine. Predviđeno je da će maketa Backo Mini Express nakon što bude dovršena imati oko 1000 metara pruge, 300 skretnica i cestu za automobile dugačku 300 metara. Na maketi koja se proteže na 50 četvornih metara trenutačno se koriste 93 kompozicije vlakova različite vrste – teretni, putnički, brzi i ekspresni vlakovi te nezaobilazne parnjače. Ima četiri ranžirna kolodvora, četiri mosta i tunele.

Ručni rad: ZET-ovi tramvaji

S obzirom da je većina modela vlakova kupljena od njemačkog proizvođača, najzastupljeniji su vlakići njemačke željeznice, ali ima i modela željeznica iz drugih europskih zemalja i SAD-a. Sve kompozicije su u vjerne, ali umanjenje kopije pravih vlakova i voze kao da su pravi. Nažalost, nema niti jednog vlaka Hrvatskih željeznica, ali će tu situaciju ispraviti vrlo zanimljivi modeli ZET-ovih tramvaja koje je ručno izradio Dražen Bijelić, što im još dodatno daje na vrijednosti. S vremenom će i ovi tramvaji biti pušteni u promet.

Backo-tramvaji

ZET-ovi tramvaji (izradio: Dražen Bijelić)

Interesantno je i da većina autića na maketi također dolazi iz »kućne radinosti«. Automobil se kreću uz pomoć elektromotora po žici, a njima upravlja računalo uz pomoć infracrvenih dekodera. Koliko su ti modeli vjerno izgledaju govori činjenica da na njima rade svjetla, pokazivači smjera, dok ih povremeno zaustavlja minijaturni prometni policajac koji podiže svjetleću »lizalicu«. Po pitanju atuomobila radi se o jednoj od najnaprednijih maketa u svijetu, uvjeravaju nas zaposlenici Backo Mini Expressa. Maketi će se dodati i minijaturni biciklisti koji okreću pedale.

Na pruzi istovremeno i do 15 kompozicija

Djelatnici koji rade na dogradnji i održavanju makete i modela navode kako se na njoj istovremeno bez problema može istovremeno kretati 10 do 15 kompozicija. Vlakićima i skretnicama upravlja specijalizirani softver koji također potpomaže da se u svemu stvori dojam realnosti. Tako ekspresni vlakovi idu brže od teretnih, dok modeli na maketi drugačije rade u režimima dana odnosno noći, kada se pale svjetla u vagonima i okolnim kućicama uz koje minjature ljudi kose travu ili zidaju. Ipak, ni računalo nije savršeno pa se ponekad dogodi i »havarija« vlakova, a momci iz Backo Mini Expressa govore kako je bolje niti ne govoriti o cijenama tih lokomotiva i opreme koja zahtijeva stalno održavanje.

Backo_ljudiIako se lokomotive i vagoni kupuju, kao i okolne kućice, brda i mostove su napravili sami, dok su kućice posebno obrađene i obojane kako bi izgledale autentično i starije. Uglavnom se radi o kopijama postojećih kuća i objekata koji su izrađeni u omjeru prilagođenom maketarima.

Urbić je, uz pomoć suradnika, na maketi počeo raditi još u listopadu 2011. godine. Ona je isprva stajala na tavanu njegova doma te je u travnju prošle godine preseljena na spomenutu današnju lokaciju. Svoju ljubav prema maketarstvu Urbić (rođen 1953. godine) je naslijedio od oca još za ranog djetinjstva i ona nije splasnula. Ekipa okupljena oko njega planira obogatiti maketu još nekim sitnim detaljima i zatvoriti dijelove sa šperpločom kako ona više ne bi bila vidljiva. Backovi zaposlenici svjesni su da se investicija vlasniku makete neće vratiti, ali ljudi ionako ne rade uvijek i sve za novac. Ipak, ulaznice koje naplaćuju za razgledavanje makete, koja se može obići svakog peta i subote od 10 do 18 sati pomoći će da se pokrije bar dio troškova. Pogotovo uzme li se u obzir da su vlakići Backo Mini Expressa koji troše struje koliko i prosječno kućanstvo izloženi daleko većem habanju nego što je slučaj kod većine privatnih vlasnika te zahtijevaju stalno održavanje. Cijena ulaznica je 15 kuna za odrasle i 10 kuna za djecu, dok se za skupne posjete odobravaju popusti. U svakom slučaju, radi se o izložbi koju (za cijenu jedne kave) vrijedi posjetiti. Naravno, uz uvjet da vas ovakvo nešto zanima.

Backo Mini Express





Komentari su zatvoreni