Auti bez “zelene” naljepnice neće moći u centar

Auti bez “zelene” naljepnice neće moći u centar

Primjenom ovog projekta Grad Zagreb može izbjeći kaznene odredbe Europske komisije, vezane na obvezu smanjenja emisije CO2 te na taj način uštedjeti, s obzirom na veličinu proračuna Grada Zagreba, iznos od približno 20 milijuna eura

Boris Jagačić

Europska unija obvezala je sve gradove zemalja članica da do kraja ove godine donesu akcijske planove kojima će se smanjiti emisije štetnih plinova iz prometa za najmanje 20 %. Pokazalo se, naime da je promet najveći zagađivač zraka u urbanim sredinama. Prema tvrdnjama Svjetske zdravstvene organizacije, onečišćenju zraka iz okoliša pripisuje se čak 25 % svih oboljenja i smrti od karcinoma pluća, 17 % svih oboljenja i smrti od akutnih infekcija donjih dišnih putova (posebno djeca do 5. godine života), 16 % svih smrtnih slučajeva uzrokovanih moždanim udarom, 15 % svih oboljenja i smrti od infarkta miokarda te 8 % svih oboljenja i smrti od kronične opstruktivne bolesti pluća. Podaci SZO-a govore da je onečišćeni zrak uzrok 430.000 preuranjenih smrti u EU zemljama, dok troškovi zdravstvenih sustava, zbog njihovog zbrinjavanja premašuju 940 milijardi €!

Grad Zagreb je na zahtjeve EU-a prvotno odgovorio značajnim poskupljenjem parkiranja kojim se nastoji smanjiti pritok broja vozila u centar grada, a trenutno se radi na pilot projektu Zeleni grad u sklopu kojeg se izvode probna čišćenja motora s unutarnjim izgaranjem. Riječ je o jedinstvenoj tehnologiji čišćenja motora u sklopu koje se primjenjuje elektroliza vode. Projekt su osmislili Nastavni zavod za javno zdravstvo »Dr. Andrija Štampar« u suradnji s tvrtkama GGT, Smart sense i Mapos usluge. Kako doznajemo u Nastavnom zavodu, pilot projekt još nije dovršen. U tijeku je dogovor s Fakultetom strojarstva i brodogradnje u Zagrebu i prof. dr. sc. Franom Barbirom iz Splita ne bi li se osigurala i znanstvena potvrda do sada u praksi provjerenih rezultata.

Smanjenje emisija za 30 do 90 %

U Zavodu ističu kako su dosadašnja mjerenja na uređajima za ispitivanje ispušnih plinova kakvi se koriste u stanicama za tehnički pregled vozila potvrdila smanjenje emisija za 30 do 90 %, ovisno o vrsti i starosti vozila. Također, dokazano je da se čišćenjem smanjuje potrošnja goriva za 10 do 15 % i produžuje životni vijek motora.

Razmatra se cijena čišćenja po motoru osobnog automobila u iznosu od 150 kuna (što predstavlja oko 10 % uštede na gorivu), za što bi se dobila naljepnica koja bi se svake godine morala obnavljati i bila bi obavezna za sve koji žele ulaziti vozilom u centar grada.

U Zagrebu je predviđeno četiri do šest lokacija na kojima bi se (na ukupno 250 uređaja) obavljalo čišćenje motora, uz najviše mjere zaštite okoliša. Predviđa da se unutar tih lokacija postave mjerne stanice koje bi 24 sata nadzirale kakvoću zraka. Lokacije još nisu određene, no predloženo je da budu izvan naselja.

Izbjeći penale Europske unije

Primjenom ovog projekta Grad Zagreb može izbjeći kaznene odredbe Europske komisije, vezane na obvezu smanjenja emisije CO2 te na taj način uštedjeti, s obzirom na veličinu proračuna Grada Zagreba, iznos od približno 20 milijuna €.

U »Štamparu« smatraju kako je važno istaknuti da se projekt Zeleni grad temelji na hrvatskom znanju i tehnologiji sa 100-postotnim učešćem domaće industrije te je poticajan za gospodarstvo, a s druge strane učinkovit kao prijelazna mjera za smanjenje emisije štetnih plinova (prije potpune zabrane prometovanja za automobile na dizel i benzinska goriva) te ima potencijal za širenje na druge sredine u Republici Hrvatskoj i šire. No zasad nije poznato na koji bi se način regulirao ulazak u centar Zagreba za automobile s registarskim oznakama iz drugih hrvatskih gradova ili inozemstva, s obzirom da oni neće imati naljepnice koje potvrđuju da je na njihovim motorima provedeno čišćenje.

U pilot projektu sudjelovala su i radna vozila Zagrebačkog holdinga

U Zagrebu registrirano gotovo pola milijuna vozila

Podaci Centra za vozila Hrvatske govore da je lani u Zagrebu bilo registrirano 462.516 vozila. Njihova prosječna starost iznosila je 12 godina (prosjek u starosti vozila na razini Hrvatske je 14 godina), a većinom je riječ o vozilima s dizelskim motorom. U »Štamparu« navode da su dugogodišnja praćenja kvalitete zraka na zagrebačkom pokazala onečišćenja dušikovim dioksidom i lebdećim česticama, što je izravan utjecaj cestovnog prometa. Podatci za 2016. godinu ukazuju na veće zagađenje u odnosu na godinu ranije. No treba istaći da u ostalim hrvatskim gradovima nije ustanovljeno onečišćenje zraka dušikovim dioksidom (NO2).


*Članak je objavljen uz potporu JU »Nacionalni park Krka« u sklopu projekta »Odgovorno s okolišem«

Ostavi komentar

*