Asistivna tehnologija olakšava svakodnevni život osobama s invaliditetom

Asistivna tehnologija olakšava svakodnevni život osobama s invaliditetom

Jedno od dostignuća s područja asistivne tehnologije je ABC maestro. Riječ je o kompjuterskom programu koji olakšava početno učenje čitanja, pisanja i rada na tipkovnici pomoću jednostavnih i zanimljivih aktivnosti. Na programu su radili edukacijska rehabilitatorica Lidija Iličić i njezin kolega Guruprasad Madhale Jadav iz tvrtke E-Glas

Ivana Vranješ

U zagrebačkom hotelu Westin se od 17. do 19. listopada održava se treća međunarodna konferencija o naprednoj tehnologiji za djecu s teškoćama u razvoju i osobe s invaliditetom pod nazivom Asistivna tehnologija i komunikacija (ATTAC). Na trodnevnoj konferenciji sudjeluju brojni vrhunski domaći i svjetski stručnjaci koji će prezentirati današnje mogućnosti asistivne tehnologije, a svoja iskustva će iznijeti korisnici asistivne tehnologije. U sklopu konferencije predstavljaju se i najnovija tehnička dostignuća s područja asistivne tehnologije.

Konferenciju organiziraju Tehnički fakultet u Rijeci, Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet Sveučilišta u Zagrebu i tvrtka E-Glas pod pokroviteljstvom predsjednice Republike Kolinde Grabar-Kitarović.

„Asistivna tehnologija pruža mogućnosti osobama s različitim teškoćama u razvoju da sudjeluju u svakodnevnom životu, učenju, komunikaciji, druženju, a poboljšava i osobni razvoj“, rekla je dekanica Edukacijsko-rehabilitacijskog fakulteta, prof. dr. Snježana Sekušak- Galešev. Izrazila je zadovoljstvo što na konferenciji ove godine sudjeluju vrhunski stručnjaci te je uvjerena da će zajedničkim radom doprinijeti da se podrška koja je potrebna osobama s teškoćama u razvoju i invaliditetom nastavi kvalitetno provoditi.

Primjena asistivne tehnologije u dječjim vrtićima

Redovita profesorica Edukacijsko-rehabilitacijskog fakulteta osvrnula se na primjenu asistivne tehnologije u hrvatskim dječjim vrtićima.

„U posljednjih godinu i pol dana proveden je čitav niz radionica, počelo je u dječjem vrtiću Latica u Zadru, a onda i u dječjim vrtićima Sisačko-moslavačke županije i gradu Zagrebu. To je rezultiralo jednim priručnikom u izdanju E-Glas-a i dječjih vrtića . Priručnik sadrži 80 igara koje su primjerene dječjoj dobi, uglavnom radu u grupi, s kompletnim prilagodbama i primjenom asistivne tehnologije“, istaknula je profesorica Kiš-Glavaš, koja je jedna od predavača na konferenciji. Naglasila je da, ukoliko je pravilno odabrana, asistivna tehnologija je primjerena djeci različitih teškoća.

„Možemo je primijeniti kao medij za potpomognutu komunikaciju, kao sredstvo prilagodbe ili kao sredstvo u razvoju djece . Asistivna tehnologija omogućava djeci s većim teškoćama da sudjeluju u grupnim aktivnostima, stječu iskustva, vještine, razvijaju sposobnosti i socijaliziraju se”, rekla je za ZG-magazin Kiš- Glavaš.

Jedno od dostignuća s područja asistivne tehnologije je ABC maestro. Riječ je o kompjuterskom programu koji olakšava početno učenje čitanja, pisanja i rada na tipkovnici pomoću jednostavnih i zanimljivih aktivnosti. Na programu su radili edukacijska rehabilitatorica Lidija Iličić i njezin kolega Guruprasad Madhale Jadav iz tvrtke E-Glas.

„ABC Maestro je prvenstveno namijenjen djeci s motoričkim oštećenjima koji proces opismenjivanja olovkom i papirom prolaze na teži način, djeci s disleksijom, odnosno djeci sa specifičnim teškoćama u učenju, djeci s kognitivnim teškoćama, djeci s intelektualnim teškoćama te djeci s autizmom. Ovim programom mogu se postići odlični rezultati, on može poboljšati proces učenja, vještine čitanja i pisanja te učenja pojma količine, odnosno pojma broja. ABC Maestro je novi program, ali se već koristi u nekoliko hrvatskih škola, vrtića, centara, a koristit će se još i više”, rekla je Iličić.

Udruga Heureka predstavlja HIPER program rane edukacije

„To je program za djecu od četvrtog mjeseca života do polaska u školu. Imamo u ovom trenutku sedam hiper edukacijskih paketa, dva interaktivna paketa i predškolske mape literarnu i matematičku. Fokusirali smo se na djecu s Downovim sindromom i autizmom. Imamo multidisciplinaran pristup u ranom učenju kroz više metoda, uključujući što više osjetila čime istovremeno pokušavamo djeci olakšati učenje. Kao udruga roditelja iz Amerike i drugih zemalja prenijeli smo ono najbolje što postoji za edukaciju djece u ranoj dobi. To je za djecu s poteškoćama najvažnije, jer ono što se napravi do njihove treće ili sedme godine života je preduvjet da bi se ta djeca mogla školovati“, istaknula je Sandra Kiš- Broz, potpredsjednica udruge Heureka.

Udruga predstavlja i hrvatski interaktivni softver za edukaciju i razvoj. Program je podijeljen na šest razina ovisno o djetetovom uzrastu, a sadrži blic lekcije, multisenzorne lekcije , enciklopedijska znanja, pjesmice i igre.

Senzorna soba

„Snoezelen je nizozemski koncept koji je u Veliku Britaniju uvela tvrtka Rompa. Riječ je o senzornoj sobi. Osim što soba omogućava relaksaciju nudi i razne zadatke kroz koje osoba može učiti. Namijenjena je svim osobama, bez obzira o kojim se teškoćama u razvoju radi, sve ovisi o individualnim potrebama. Boravak u ovoj sobi dao je jako dobre rezultate, pogotovo kod djece školske dobi. Naime, kod djece koja nisu prije bila uključena u neke aktivnosti poboljšala se njihova komunikacija, interakcija s vršnjacima“, rekao je za ZG-magazin Ryan Smith iz britanske tvrtke Rompa.

Snoezelen senzorna soba omogućava relaksaciju nudi i razne zadatke kroz koje osoba može učiti