AmCham: Potrebno je raditi na promociji Hrvatske kao investicijske destinacije

AmCham: Potrebno je raditi na promociji Hrvatske kao investicijske destinacije

Zdenko Lucić, državni tajnik u Ministarstvu gospodarstva, poduzetništva i obrta naglasio je da Hrvatska ima jedan od najboljih zakona o poticanju stranih ulaganja, ali ga se nije znalo predstaviti

Ivana Vranješ

Američka gospodarska komora u Hrvatskoj (AmCham) u zagrebačkom hotelu Westin u utorak je organizirala poslovni ručak na temu „Komparativne prednosti Hrvatske za privlačenje izravnih stranih ulaganja u usporedbi s državama SIE“.

Sudionici rasprave upozorili su na nedostatak promocije Hrvatske kao investicijske destinacije. Stoga je potrebno uložiti dodatne napore da bi Hrvatska bila međunarodno prepoznata kao takva.

„Promocija Hrvatske kao poželjne kao poželjne investicijske i poslovne destinacije ove se godine nastavlja u okviru Ministarstva gospodarstva, poduzetništva i obrta. Ono što je drugačije u odnosu na ranije godine je da imamo ozbiljniji budžet, fokus je na međunarodnoj promociji. Nastavljamo dalje ciljano targetiranje investitora, tvrtki koje su dovoljno velike da mogu ulagati, odnosno da imaju potrebu za ulaganjem. Ove godine je fokus na tri sektora, ICT, automobilska industrija te proizvodnja opreme i strojeva“, rekao je Zdenko Lucić, državni tajnik u Ministarstvu gospodarstva, poduzetništva i obrta. Naglasio je da Hrvatska ima jedan od najboljih zakona o poticanju stranih ulaganja, ali ga se nije znalo predstaviti.

Lucić je podsjetio da je Vlada je na posljednjoj sjednici imenovala Radnu skupinu koja će raditi na stvaranju još boljih uvjeta za poslovanje u Hrvatskoj.

Američki veleposlanik u Hrvatskoj W. Robert Kohorst smatra da bi se Hrvatska trebala predstaviti kao nekakvo središnje mjesto za investicije u jugoistočnoj Europi.

Jednu novu investiciju u Hrvatskoj ima švicarska ICT tvrtka Adculbum.“ Imamo vlastiti proizvod, informatičku aplikaciju za osiguravajuća društva u Švicarskoj i Njemačkoj, dvadeset godina poslujemo te je u tvrtki zaposleno više od 400 ljudi. Prije šest mjeseci otvorili smo u Zagrebu Centar za razvoj softvera“, rekao je Bojan Poljičak, direktor tvrtke Adculbum. Dodao je da su se i drugi gradovi u Europi razmatrali za otvaranje takvog centra.

Naglasio je da su dvije stvari bile presudne za otvaranje Centra za razvoj softvera u Zagrebu – kulturološka kompatibilnost, a pri tome se između ostalog misli na profesionalnost i poslovno okruženje te raspoloživost odgovarajućih kadrova.

„Planovi su nam da za pet godina dođemo do 200 zaposlenih ljudi u Zagrebu koji bi radili na razvoju softvera“, istaknuo je Poljičak.

Govoreći o preprekama za investicije, predsjednik Uprave tvrtke PwC Hrvatska John Gašparac je rekao kako se te prepreke najčešće odnose procjenu rizika i percepciju Hrvatske kao ulagačke destinacije.

„Korupcija, vlasništvo nad imovinom i zemljištem su potencijalnim investitorima je, po meni, u zadnje vrijeme među važnijim pitanjima, bez obzira radi li se o greenfield ulaganjima ili preuzimanjima. Investitori žele imati sigurnost i predvidljivost zakona i poslovanja. Žele znati hoće li ono što danas piše u zakonu, posebno u poreznim zakonima biti tako i u budućnosti. Prepreke postoje, ali moramo naglašavati i dobre priče jer ih ima dosta“, istaknuo je Gašparac.

Glavna direktorica za Hrvatsku , Sloveniju, Bosnu i Hercegovinu Coce Cole HBC Hrvatska, Ruža Tomić Fontana je rekla da je svako od tri tržišta specifično i nudi svoje prilike za rast i razvoj. Uspoređujući Hrvatsku i Sloveniju istaknula je da Hrvatska još uvijek ima percepciju turističke zemlje, a Slovenija je uspjela izgraditi investicijski imidž u svijetu i to je sigurno put kojim i Hrvatska treba ići.

“Jedna stvar koja je slična na sva tri tržišta je veći nedostatak educirane radne snage. Stoga pozivam sve koji su u gospodarstvu na veći angažman kad govorimo o edukaciji radne snage i o prilikama za ostanak i razvoj mladih“, istaknula je Tomić Fontana.

Kad je riječ o prednostima Hrvatske u privlačenju stranih investicija istaknula je prvenstveno činjenicu da je Hrvatska članica Europske unije, a izuzetno je važna i jedna politička stabilnost, na neki način i predvidljivost stabilnog sustava.

„Hrvatska ima dobar i pozitivan regulatorni okvir za privlačenje investicija, međutim ono na čemu treba još raditi je brzina realizacije investicija. To je jako važno za poticajnu klimu, za strane investicije u Hrvatskoj“, rekla je za ZG-magazin Ruža Tomić Fontana. Što se tiče radne snage, rekla je kako treba raditi na osuvremenjivanju znanja i vještina dolaskom novih tehnologija.

„Izuzetno je važno za investitore da mogu poslovati u stabilnom poreznom sustavu u kojem se različitim uredbama fiskalni i parafiskalni nameti neće mijenjati prebrzo ili da imaju retroaktivni učinak. Mislim da na predvidljivosti i stabilnosti poreznog sustava moramo raditi“, istaknula je Tomić  Fontana. Kazala je da negativni utjecaj na privlačenje investicija ima za posljedicu sve veći odlazak mladih ljudi u inozemstvo, jer poslodavci, investitori dolaze tamo gdje će imati osiguranu radnu snagu.

„Mislim da je na svim igračima u industriji i privredi da pomognu mladima da ostanu u Hrvatskoj, da u njoj imaju svoj život i karijeru, a time će Hrvatska biti atraktivnije mjesto za strana ulaganja“, poručila je direktorica Coca Cole Hrvatska.

Predsjednik uprave PwC John Gašparac je rekao da je prednost Hrvatske u privlačenju stranih investicija donekle radna snaga, koja je talentirana i napredna, pogotovo u tehnološkom segmentu, a s druge strane geostrateški položaj Hrvatske koja je i EU članica.

„Unatoč tome, strana ulaganja očito nisu zadovoljavajuća. Turizam je najveća industrijska grana u Hrvatskoj i to je dobro, ali osim turizma moramo razvijati i neke druge industrije“, rekao je za ZG-magazin Gašparac.