Akcijama malih ekologa do velikih promjena u društvu

Akcijama malih ekologa do velikih promjena u društvu

»Želimo učiti djecu kako misliti te nam na radionicama nije cilj učiti ih biološkim činjenicama jer to rade u školi, nego ih nastojimo navesti da razmišljaju i da sami ispituju prirodoslovne zakonitosti te da se u njih uvjere na temelju vlastitih postupaka«, objašnjava nam naša sugovornica

Udruga za promicanje biologije i srodnih znanosti Bioteka i trgovački lanac Emmezeta organiziraju nagradni natječaj za osnovne škole Mali ekolozi – velike nagrade. Riječ je o trećem ovakvom natječaju kojim se male školarce potiče na razmišljanje o svojoj okolini te načinu njezinog očuvanja i mijenjanja, a do sada je u akcijama sudjelovalo čak 389 razreda i više od 7.000 osnovnoškolaca iz cijele zemlje.

»Ideje koje su proteklih godina ostvarene bile su zaista šarolike i zanimljive. Od očekivanih ciljeva poput skupljanja otpada, recikliranja i čišćenja divljih odlagališta do gradnje kućica za ptice i šišmiše. Bili su tu projekti o tome kako životinjama osigurati prijelaz preko autoceste, pa do onih ozbiljnih poput istraživanja je li domaće mlijeko kvalitetnije od kupovnog«, otkrila nam je Kristina Duvnjak, voditeljica Bioteke, pritom dodavši kako je iznenađujuće koliko su djeca kreativna i osjetljiva na probleme okoline.

U ovogodišnju akciju se do kraja siječnja 2016. godine mogu uključiti sve osnovne škole u Hrvatskoj, odnosno njihovi razredi, a cilj projekta je rješavanje konkretnog problema u okolici. Nakon online prijave na web stranici www.mali-ekolozi.hr, te provjere je li sve u skladu s pravilima, učenici će svoje ideje provoditi do kraja školske godine. Tri najuspješnija i najbolja projekta u rujnu će biti nagrađena – svi će učenici iz tri najbolja razreda, te njihovi mentori, osvojiti laptope.

Slične akcije i edukacije ovoj su udruzi svakodnevica. Naime, Bioteka je nastala 2010. godine s ciljem popularizacije znanosti te kako bi se ona na točan i pojednostavljen način približila mladima.

bioteka-radionica-4»Ideja je došla stvaranjem portala www.biologija.com.hr putem kojeg smo htjeli bolje informirati građane jer smo bili protiv senzacionalističkog pristupa u medijima s dosta netočnih i neprovjerenih informacija. Smatrali smo da se mi razumijemo u tu sferu te smo ju željeli približiti drugima na točan način«, otkrila nam je Duvnjak.

Pokusima do znanja

Svakog dana, između ostalog, vode interesantne radionice za osnovnoškolce Bioteka u pokretu, koje se odvijaju u popodnevnim satima, a surađivali su i s Nacionalnim parkom Brijuni u razvijanju QR kodova koji se skeniraju putem mobilnih uređaja za više informacija o njihovoj prirodnoj i povijesnoj baštini.

»Želimo učiti djecu kako misliti te nam na radionicama nije cilj učiti ih biološkim činjenicama jer to rade u školi, nego ih nastojimo navesti da razmišljaju i da sami ispituju prirodoslovne zakonitosti te da se u njih uvjere na temelju vlastitih postupaka. Na primjer, ispitujemo u kojim se namirnicama nalazi najviše vitamina C, iako bi mnogi pomislili da je to limun, našim pokusima doznamo da je to paprika. Znači, polazimo od nekih naših temeljnih postavki i mogućih zaključaka, ispitujemo ih te na kraju raspravljamo o dokazanim činjenicama. Pri tome djeca razmišljaju, zaključuju, pretpostavljaju, a usput se potiče kritičko i logično povezivanje«, objašnjava nam naša sugovornica.

bioteka-radionica2Na ovaj način se na kvalitetan način može nadopuniti školsko gradivo jer su neke stvari zapostavljene u školama zbog nedostatka vremena i opreme.

Radionice prate sustav školske godine, te se mijenjaju svaki tjedan. Grupe su do 10 sudionika kako bi se svi stigli uključiti, pitati i upoznati, a mjesečna članarina radionica iznosi 180 kuna što obuhvaća četiri radionice.

Na njima djeca mogu postati doktori na jedan dan i izmjeriti otkucaje srca stetoskopom kojeg su sami napravili, također mogu »izgraditi« krvožilni sustav čovjeka, metodom papirnate kromatografije izdvojiti pigmente od kojih se sastoji lišće različitih boja te saznati sve o tajnom životu mrava.

»Većinu dojmova saznajemo od roditelja koji nam kažu kako im je nevjerojatno da se djeca sjećaju apsolutno svega što su radila te kako su i do kojih zaključaka došli, a time se još jednom dokazalo kako je praksa najbolji način učenja, jer su oni sami kemijali i ispitivali svoje pretpostavke, koje s pokusima dokazuju ili opovrgavaju«, zaključuje Duvnjak.

Prošlogodišnji pobjednici projekta “Mali ekolozi – velike nagrade”

Cilj prvoplasiranog projekta – „Bicikliramo mi u obitelji svi“ kombiniranog prvog i drugog razreda područne škole Gotalovo OŠ Gola bio je potaknuti što više ljudi na vožnju biciklom i osvijestiti ljude kako vožnja biciklom unapređuju zdravlje i biciklista i sugrađana jer doprinosi čistoći zraka. Nabavljeni su ciklokompjuteri (zamolbom od općine) te je organizirano natjecanje u kojem je pobijedila obitelj koja se prešla najviše kilometara biciklom u roku od mjesec dana. Na kraju projekta svi sudionici u mjesec dana odvozili su čak 19.498,68 km, što bi značilo da su svi zajedno biciklima stigli do Australije.

Drugoplasirani projekt „Čudesan svijet ptica“ šestog razreda OŠ Podrute bio je educirati učenike, roditelje i ostale mještane o ugroženosti ptica te strategijama njihove zaštite. Učenici su izradili različite vrste hranilica za ptice, postavili ih u školsko dvorište te mjesec dana pratili koje vrste ptica dolaze na koje hranilice pri čemu su pratili imaju li temperatura, tlak zraka, padaline i brzina vjetra utjecaj na dolazak ptica, a na kraju je zabilježeno čak 42 vrste ptica.

Trećeplasirani projekt „Kamo s EE – otpadom?“ , šestog razreda OŠ Gripe iz Splita bavio se problematikom pravilnog zbrinjavanja otpada usmjeravajući se posebno na električni otpad. U suradnji s učenicima i učiteljima iz svoje, ali i susjedne škole razred je uspio skupiti 470 kilograma otpada, uglavnom različitih kućanskih aparata.

Ivona Conjar