90 godina razvoja autobusnog prijevoza u Zagrebu

90 godina razvoja autobusnog prijevoza u Zagrebu

U petak se u Zagrebačkom električnom tramvaju obilježava 90 godina razvoja autobusnog prijevoza u Zagrebu. Prije 90 godina, odnosno 11. kolovoza 1927., pokazala se potreba za novim oblikom javnog prijevoza te su Zagrebom počele voziti prve redovne autobusne linije.

U samom početku postojale su tek dvije linije: od Zrinjevca  do Savskog kupališta, odnosno preko Podsuseda do Samobora. Na tim linijama vozila su tri autobusa sive boje marke Lancia, dok je godinu dana kasnije bilo osam autobusnih linija, a vozili su autobusi marke Opel. Sve linije imale su polazište na Zrinjevcu, osim one od Jelačićeva trga za Gornji grad.

Građani u prvim godinama nisu bili zadovoljni organizacijom autobusnog prijevoza, koje je bilo u rukama privatnika poduzetnika pa je pod utjecajem javnog mišljenja, 10. kolovoza 1931. godine ZET za 3.000.000 tadašnjih dinara od privatnika kupio 30 autobusa i preuzeo autobusni promet u Gradu Zagrebu.

Nakon Drugog svjetskog rata počinju se popravljati zapuštena vozila te se postupno sređuje stanje u autobusnom prijevozu.

Tijekom ’50-tih godina prošlog stoljeća uspostavljane su nove linije čija se ukupna dužina povećala na 45 kilometara, a počeli su se graditi i posebni objekti za servisiranje i održavanje autobusa. ZET je 1955. godine kupio rabljene katne autobuse iz Engleske koji su zagrebačkim ulicama vozili nekoliko godina, nakon čega su prodani u Sarajevo,

U prvoj polovici ’80-tih godina ZET je proširio autobusni prijevoz na samoborsko i sesvetsko područje, a istovremeno se širio i Zagreb, od Prečkog i Španskog na zapadu, do Dubrave i Sesveta na istoku pa su i stanovnici tih naselja zahtijevali organizirani javni prijevoz. ZET je uspješno pratio širenje grada te se i taj puta pokazao kao jedan od generatora razvoja Zagreba.

Početkom ’90-tih, unatoč ratnim događanjima, nabavljena su rabljena vozila iz Njemačke, a potkraj 1994. godine u ZET stižu i prvi novi niskopodni zglobni autobusi. Četiri godine kasnije stiže još deset novih zglobnih autobusa, a u promet su pušteni i obnovljeni autobusni terminali u Sesvetama i Velikoj Gorici.

Od 2007. godine ZET kao pogonsko gorivo uvodi biodizel, a od 2009. vozi se i na stlačeni plin čime ZET doprinosi smanjenju onečišćenja i uklanjanju štetnih čestica koje sadržavaju fosilna goriva.

Danas ZET rasopolaže s 410 autobusa, prosječne starosti devet godina, koji prometuju na 142 dnevne i četiri noćne linije, te povezuje područje Grada Zagreba, Velike Gorice i Zaprešića te općina Bistra, Luka, Stupnik i Klinča Sela. (Zg magazin)