22. kolovoza 1902. osnovan Cadillac

22. kolovoza 1902. osnovan Cadillac

Le Sieur Antoine de la Mothe Cadillac je francuski avanturist čije ime vežemo uz osnivanje američkog grada Detroita. Upravo po njemu je nazvana znamenita američka marka vozila Cadillac, koja je u vlasništvu General Motorsa (svjetsko sjedište General Motorsa također se nalazi u Detroitu). Naime, u kolovozu 1902. godine tvrtka Ford motor Company preimonovana je u Cadillac, nakon što je otišao njezin osnivač Henry Ford, koji će se nešto kasnije s drugom tvrtkom nazvanom po sebi upisati u povijest, i to ne samo automobilsku. Na čelu preimenovane tvrtke bio je Henry M. Leland, poznati zaljubljenik u kvalitetu: mnogo godina kasnije, nakon što će pod pritiskom uprave General Motorsa, korporacije koja je 29. srpnja 1909. za tada pozamašnu svotu od 5.969.200 američkih dolara kupila tvrtku, biti otjeran iz Cadillaca. Leland je osnovao i drugu veliku luksuznu američku marku, Lincoln. Ironijom sudbine, danas, nakon što su sve ostale tvrtke iz tog segmenta američke auto industrije odavno propale, upravo se dvije Lelandove “bebe” bore za prevlast na američkom tržištu luksuznih automobila. Lelanda su zapravo prvo pozvali bivši Fordovi partneri kako bi procijenio vrijednost tvornice koju su htjeli prodati, no on ih je umjesto toga nagovorio da nastave proizvodnju, koristeći njegov jednocilindrični motor.

Cadillac je već u prvom desetljeću postojanja stekao status vrhunskog, tehnički inovativnog automobila. Najznačajniji se doprinos ove tvrtke povijesti automobilizma zbio godine 1911., kada je po prvi put nespretna “kurbla” zamijenjena elektropokretačem. Četiri godine kasnije, 1915., predstavljanje vodom hlađenog V8 motora promijenilo je zauvijek automobilističku Ameriku. Ta je konfiguracija motora i danas najpopularnija na američkom kontinentu, dok u Europi predstavlja gotovo pa sinonim za američke automobile.

Cadillac je tijekom 1920-ih i 1930-ih uveo i tzv. monstruozne V12 i V16 motore, od kojih je ipak odustao prije početka Drugog svjetskog rata. Sve do današnjih dana upravo je Cadillac ostao pojam onog najboljeg i najprestižnijeg što Amerika može ponuditi svijetu automobila.

Veliki zaljubljenik u Cadillac bio je Elvis Presley. Procjenjuje se da je posjedovao stotinjak Cadillac-ovih automobila. Kralj rock’n’rolla bio je i kralj među kupcima Cadillaca, to su prodavači itekako cijenili, često prilagođavajući luksuzne automobile posebnim zahtjevima uvaženog kupca.

Cadillac je do danas ostao omiljeni automobil američkih predsjednika, iako se nisu svi u njemu vozili. Primjerice, J. F. Kennedy je 1963. u Dallasu ubijen u Lincolnovoj kabriolet limuzini. Za aktualnog američkog predsjednika nije bilo dvojbe. Barack Obama izabrao je Cadillac. Novi Cadillac One predsjednička je limuzina koja je naslijedila Bushevu, koju smo imali prilike vidjeti na zagrebačkim ulicama za njegova posjeta Hrvatskoj.

U Cadillacu se vozio i Josip Broz Tito, predsjednik Socijalističke Federativne Republike Jugoslavije. Bio je to tamnozeleni elegantni model “Eldorado”, a dobio ga je na poklon od kanadskih iseljenika. Danas se tim Cadillacom na Brijunima posjetitelji mogu voziti pola sata po cijeni od 2.750,00 kuna. Dakako, u njemu vas voziti službeni vozač, a onima kojima je to preskupo mogu se fotografirati u automobilu za 50 kuna.

Naslovna fotografija: Cadillac, serija 62 iz 1956. godine

Pripremila: Melita Funda